• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 9006-03897
  • منبع : مطبوعات

نكوداشت «بهزاد گلپايگاني» در نگارخانه برگ برگزار مي‌شود

نكوداشت «بهزاد گلپايگاني» ـ نقاش و طراح گرافيك ـ 16 شهريور ماه در نگارخانه «برگ» برپا مي‌شود. به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي دانشجويان ايران (ايسنا)، بيست و يكمين نشست از سلسله نشست‌هاي تخصصي هنر در نگارخانه «برگ» اين بار به نكوداشت بهزاد گلپايگاني اختصاص دارد و بيژن صيفوري و آرش تنهايي در اين برنامه سخنراني خواهند كرد. بهزاد گلپايگاني سال 1317 در تهران بدنيا آمد. تحصيلات هنري را در سال 1336 از هنرستان هنرهاي زيباي پسران تهران در رشته نقاشي آغاز و سپس در دانشكده هنرهاي تزئيني تهران و بعد از آن در هنرهاي زيباي پاريس ادامه داد. او با دانشگاه آزاد (پيش از تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي)،‌مجتمع ادبيات و علوم انساني، انتشارات فرانكلين و نشريات پيك، كتابخانه ملي ايران و ... همكاري داشته است. گلپايگاني در تجربيات خود سبك‌هاي متفاوتي را تجربه كرد كه بارزترين آنها با تمركز بر حروف نسخ فارسي انجام شد و در دهه پنجاه شمسي نقطه آغازي در شكل‌گيري «تايپوگرافي نوين فارسي» را بنا نهاد. جلد كتاب‌هايي كه او با استفاده از حروف چاپي نسخ پديد آورد در آن دوره با شكستن شيوه‌هاي قديمي و كليشه‌اي «لي اوت» روشي چشم گير و متمايز را بوجود آورد كه همچنان توسط بسياري از هنرمندان معاصر دنبال مي‌شود. در آثار گرافيك او حروف تنها كلمات را به وجود نمي‌آورند بلكه از لحاظ بصري نيز گوياي محتوا هستند. او همچنين قريب به 60 نقاشي با بهره از حروف تهيه كرد كه آنها را در دو نمايشگاه انفرادي از جمله «سپيد بر سپيد» كه سال 1354 در انجمن روابط فرهنگي ايران و فرانسه برگزار كرد به نمايش گذاشت. او در اين مجموعه به طور خاص بر روي حرف «هـ» توجه ويژه‌اي داشته و نمايشگاهش را با عنوان «هـ -ي همه تا هـ ي هيچ» همراه كرد. در اكثر آثار اين مجموعه با استفاده از ويژگي‌هاي بصري اين حرف تركيب‌هايي او و منحصر به فرد را پديد آورد. ديگر مشخصه اين مجموعه پرهيز از بكارگيري رنگ است.فرم‌ها با اختلاف سطح چند ميليمتري بر روي تخته‌هاي سفيد چوبي ديده مي‌شوند. همچنين در تعدادي از تابلوها از رنگ سياه و يا ورقه‌هاي مسي و فولادي استفاده شده بود. او در تشريح دليل استفاده از حرف هـ مي‌گويد: «اين «هـ» ها، «هـ» هستي هستند. در واقع «هـ» يعني همه چيز، «هـ» يعني قسمتي از هيچ، «هـ» يعني قسمتي از هستي، «هـ» يعني نفس تازه كردن «هـ» را نمي‌شود نوشت، مي شود نشان داد مثل خود نفس كشيدن. اين «هـ» ها خود ما هستيم كه وجود داريم، زندگي مي‌كنيم و نفس مي‌كشيم.» گلپايگاني جدا از مجموعه حروف كه عاري از رنگ بود تجربياتي در سبك «سقاخانه» و همچنين آثاري رنگارنگ متمايل به «آپ آرت» دارد. در مجموعه ذكر شده 5 اثر بوجود آمد كه مملو از نقوش هندسي و رنگهايي تخت و زنده هستند. او در مقاطع مختلفي تحصيلات عالي خود را در ايران و فرانسه نيمه كاره رها كرد، معتقد بود با صاحب گالري‌ها و دست اندركاران نيز به دليل ضوابط تجاري و تشريفات فراوان تفاهمي ندارد. از اين رو از بسياري از هم دوره‌اي هاي خود شهرت كمتري كسب كرد و خود را در ميان جماعت اهل هنر غريبه مي‌ديد. هنگامي كه ايده‌هايش را براي تهيه مجموعه بعدي خود كه شامل به «حجم» كشيدن «هـ» و حروف ديگر بود را مي‌پروراند در سال 1360 دچار سكته مغزي شد و در حالي كه نيم بدنش فلج بود چهار سال و نيم را در بستر بيماري گذراند و در نهايت در 28 آذر 1364 درگذشت. اين برنامه روز 16 شهريور ماه سال جاري ساعت 18 در نگارخانه «برگ» واقع در عمارت عين‌الدوله برپا خواهد شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.