• یکشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 9007-21079.185632
  • خبرنگار : 71410

*يك ترانه، يك خاطره در جنگ* جهانگير زماني از «قاضيان كربلا» مي‌گويد

*يك ترانه، يك خاطره در جنگ*
جهانگير زماني از «قاضيان كربلا» مي‌گويد

«چرا فقط هفته‌ي دفاع مقدس از ما ياد مي‌كنيد؟‌» گله مي‌كند و دوباره مي‌پرسد: بعد از 33 سال ناگفته‌هاي زيادي داريم، بهتر نيست توجه بيشتري به موضوعات از اين دست داشته باشيد؟

جهانگير زماني خواننده‌اي كه به قول خودش سال‌هاي دفاع مقدس را در كنار رزمندگان آواز سر داده، پس از كمي گلايه از بعضي بي‌توجهي‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از ترانه‌ي «قاضيان كربلا» به عنوان خاطره انگيزترين ترانه اين سال‌ها ياد مي‌كند.

او در ادامه مي‌گويد: براي اين كار حساسيت‌هاي زيادي داشتم. هم شعر خوبي داشت كه علي معلم سروده بود و هم اجرايش خوب بود. آن روزها 20 نفر بيشتر نبوديم كه به جبهه رفتيم؛ من، كيومرث ميرداماديان، امير بهشتي، سيد احمد زرگر و چند نفر ديگر كه اسمشان را به ياد ندارم. غير از ما، كس ديگري نبود، مي‌رفتيم كنار رزمنده‌ها و برايشان مي‌خوانديم و كمتر جايي بود كه كنارشان نباشيم.

زماني ادامه مي‌دهد: با وجود همه اتفاقات و خطراتي مثل شيميايي شدن، در تمام لحظه‌ها با صفاي پاك رزمندگان همراه بوديم. ما كه نمي‌توانستيم در خط مقدم بجنگيم، تنها كاري كه از دستمان بر مي‌آمد همين بود.

وقتي پرسيديم كه كدام يك از ترانه‌هايي كه مي‌خوانده برايش بيشتر خاطره انگيز بوده، نام ترانه «قاضيان كربلا» را مي‌برد و براي اين‌كه دقيق تر به ياد ما آورد از كدام ترانه سخن مي‌گويد قسمتي از شعر علي معلم را مي‌خواند:

مهر اگر سردي فزايد، آذر اندر وي زنيم

گردن ار گردون كشد، چرخ گردون بشكنيم...

اين هنرمند عرصه موسيقي ادامه مي‌دهد: هر گاه اين ترانه را مي‌خواندم اشك مي‌ريختم. هميشه بعد از نماز مغرب و عشا در پناهگاه جبهه‌ها برايشان اين ترانه را مي خواندم و آن‌ها هم با من يك صدا مي‌شدند و با اين ترانه ها روحيه مي گرفتند البته آهنگ اين قطعه زيبا را حسين بهروزي نيا ساخته و با گروه خالقي اجرا شده است.

پس از اين سخنان جهانگير زماني اظهار اميدواي مي‌كند تا برنامه‌ريزي هايي انجام شود و اين شعرها را جمع آوري شوند.

او مي‌گويد: اگر لازم به بازسازي ترانه‌هاست اين كارها انجام شود. اين‌ها ارزش‌هاي جامعه اند كه نياز به حفظ شدن دارند نه اين‌كه نوارها را در گوشه اي از آرشيو بيندازند و سالي يك بار خاكشان را تكان دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha