• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9009-08037
  • خبرنگار : 71191

موزه‌ي استاد علي‌اكبر صنعتي اندر خم يك كوچه مانده است

موزه‌ي استاد علي‌اكبر صنعتي اندر خم يك كوچه مانده است

به هر طرف از چهار گوشه‌ي ميدان امام خميني (ره) به‌عنوان يكي از ميادين تاريخي تهران، كه نگاه كنيد اثري تاريخي هويت ايراني را نشان مي‌دهد. شمال،‌ جنوب، شرق و غرب اين ميدان گوشه‌اي از خاطرات اين سرزمين كهن را زنده مي‌كند، هرچند اين خاطرات به‌تدريج در حال فراموش شدن هستند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تكرار تراژدي نابساماني بناهاي تاريخي، اين بار گريبان موزه‌ي استاد علي‌اكبر صنعتي را گرفته است. موزه‌اي كه به قول علاقه‌مندان به اين حوزه، موزه‌اي فرتوت در اختيار سازماني امدادي است، هرچند در وضعيت كنوني به نظر مي‌رسد، تلاش اين سازمان امدادي براي نجات موزه‌ي استاد علي‌اكبر صنعتي بيشتر از ديگر دستگاه‌هاي متولي است.

با درگذشت استاد علي‌اكبر صنعتي در فروردين 1385، نگاه‌هاي نگران به سمت چگونگي حفاظت از اين موزه جلب شد. نگراني‌هايي كه هر از گاهي پيگيري مي‌شوند، ولي به نظر مي‌رسد متأسفانه هنوز به نتيجه نرسيده‌اند.

بر اساس اين گزارش، 29 ارديبهشت‌ماه 1385 تعدادي از هنرمندان از وضعيت نابسامان اين موزه اظهار نارضايتي كردند. در اين‌باره، حميد شانس ـ هنرمند مجسمه‌ساز ـ انتقال آثار استاد صنعتي را به فضايي مناسب براي دوباره‌سازي فضاي موزه، يكي از بهترين راه حل‌ها دانست و گفت: فضاي موزه‌ي هلال احمر، قديمي و فرسوده است و امنيت ساختمان در مقابل عواملي مانند زلزله در حدي نيست كه به آن بتوان اعتماد كرد.

به‌طور قطع، بيشترين دغدغه‌ي هر هنرمندي نگهداري مطلوب از آثارش است. هنرمندان و علاقه‌مندان به مجسمه‌سازي نيز دغدغه‌ي نگهداري از آثار با ارزش استاد صنعتي را داشته‌اند و دارند. به همين دليل، همشهري‌هاي اين هنرمند پس از مطلع شدن از وضعيت موزه‌اي كه ديگر شايد توان نگهداري از اين آثار ارزشمند را ندارد، انتقال آن‌ها را به موزه‌ي صنعتي در كرمان خواستند. همان‌گونه كه در مراسم تشييع و خاك‌سپاري پيكر استاد صنعتي در 13 فروردين 1385 اعلام شد، تا يك‌ماه ديگر موزه‌ي بزرگ صنعتي در شهر كرمان به بهره‌برداري مي‌رسد.

پس از مدتي، مدير اداره‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كرمان با اعلام خبر تعويق در گشايش موزه تا ماه‌هاي آينده، به خبرنگار ايسنا گفت كه در حال مذاكره با سازمان هلال احمر براي انتقال آثار قابل جابه‌جا شدن از موزه‌ي صنعتي تهران به موزه‌ي صنعتي كرمان هستند.

پس از گذشت بيش از سه سال، بار ديگر هنرمندان براي سامان‌دهي اين موزه پيش‌قدم شدند و نسبت به وضعيت آن اعتراض كردند. آن‌ها دهم تيرماه 1388 در نامه‌اي خطاب به مدير وقت سازمان جمعيت هلال احمر، خواستار بازگشايي اين موزه شدند. در بخشي از اين نامه خطاب به سيدمسعود خاتمي ـ رييس وقت جمعيت هلال احمر ـ آمده بود: «موزه‌ي 13 آبان كه به موزه‌ي استاد علي‌اكبر صنعتي شهرت دارد، بي‌گمان يكي از مردمي‌ترين و جذاب‌ترين مجموعه‌هاي فرهنگي كشور است كه با وجود بناي قديمي و ارزشمند آن، اين روزها در معرض فرسودگي و تخريب است. اكنون ما اهالي فرهنگ و هنر از شما كه همواره دغدغه‌هاي بلند انساني و فرهنگي را در خاطر داريد، درخواست مي‌كنيم تا با عنايت تمام نسبت به بازسازي و گشايش اين مجموعه اهتمام مجددانه را مبذول داريد.»

حدود يك‌ماه بعد از مطرح شدن اين درخواست هنرمندان، يعني در اواسط مردادماه 1388 رييس وقت موزه‌ي ملي جمعيت هلال احمر ايران وعده داد كه موزه‌ي استاد علي‌اكبر صنعتي در روزهاي آينده بازگشايي مي‌شود.

حامد طاهري جبلي توضيح داد: موزه‌ي استاد صنعتي در دوره‌ي مديريت قبلي به مدت يك سال تعطيل شد، البته با شهرداري و مجموعه‌ي ميراث فرهنگي براي بازسازي اين مجموعه‌ هماهنگي‌هاي لازم انجام شد، اما به‌دليل موقعيت جغرافيايي و فيزيكي خاص اين موزه، آن زمان به مدت يك سال تعطيل شد.

او بيان كرد: ارديبهشت‌ماه امسال و همزمان با روز جهاني موزه‌ها، اين مجموعه به مدت 10 روز بازگشايي شد و بعد از آن در تيرماه و همزمان با بزرگداشت استاد صنعتي دوباره به درخواست هنرمندان، موزه را بعد از تعميرات جزيي براي عموم بازگشايي كرديم. اين مجموعه دوباره از دهم مردادماه بازگشايي مي‌شود و تا زماني كه مراحل بازسازي آن آغاز شود، ميزبان بازديدكنندگان خواهد بود.

يك سال بعد، يعني در هفتم شهريورماه سال گذشته و در حاشيه‌ي مراسم نكوداشت استاد سيدحسين ميرخاني، مطالبي درباره‌ي بررسي وضعيت نامناسب موزه‌ي استاد صنعتي در تهران مطرح شد. در آن مراسم، مدير گالري برگ ـ سيدمجتبي موسوي ـ از راه‌اندازي دوباره‌ي موزه‌ي زنده‌ياد علي‌اكبر صنعتي خبر داد و با اشاره به بررسي وضعيت نامناسب آثار استاد علي‌اكبر صنعتي و موزه‌اي كه به نام او در ميدان توپخانه وجود دارد، به بازگشايي دوباره‌ي موزه براي مدتي با هماهنگي و رايزني‌هاي صورت‌گرفته با مديران موزه‌ي جمعيت هلال احمر ايران اشاره كرد.

البته وعده‌ي ساخت موزه‌اي مناسب براي حفاظت از آثار استاد صنعتي از زمان مديريت مرتضي الويري در شهرداري تهران و حتا پيش از آن نيز در دوران غلامحسين كرباسچي داده شد كه بي‌نتيجه ماند.

به گزارش ايسنا، پس از گذشت بيش از پنج سال از درگذشت استاد علي‌اكبر صنعتي هنوز وضعيت اين موزه و آثار استاد مشخص نيست و علاوه بر بي‌توجهي مسؤولان و پيگيري‌هاي بي‌نتيجه‌ي آن‌ها، اين موزه در ميان روزمرگي‌ها در ميدان امام خميني (ره) گم شده است.

موزه‌ي 13 آبان يا همان موزه‌ي استاد علي‌اكبر صنعتي كه دربرگيرنده‌ي مجموعه‌ي نقاشي و مجسمه‌هاي اين هنرمند است، در ميدان امام خميني (ره) واقع شده و چند سال است كه به‌دليل فرسودگي ساختمان و نياز به مرمت، تعطيل است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha