• شنبه / ۳ دی ۱۳۹۰ / ۱۷:۴۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 9010-01451.190624
  • خبرنگار : 71157

برگزيدگان فرهنگستان زبان و ادب فارسي معرفي شدند

برگزيدگان فرهنگستان زبان و ادب فارسي معرفي شدند

برگزيدگان فرهنگستان زبان و ادب فارسي معرفي و تجليل شدند.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم تقدير از برگزيدگان فرهنگستان‌ها، محمود احمدي‌نژاد - رييس‌جمهور - به تعدادي از استادان نشان دولتي اعطا كرد كه از فرهنگستان زبان و ادب فارسي به استاد عبدالمحمد آيتي، استاد اسماعيل سعادت و دكتر بدرالزمان قريب نشان دولتي اعطا ‌شد. همچنين با اعطاي نشان درجه يك فرهنگ و هنر به دكتر فتح‌الله مجتبايي، از او نيز تجليل شد.

به گزارش ايسنا، عبدالمحمد آيتي سال 1305 در بروجرد متولد شده و تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در آن شهر گذرانده است. در سال 1327 از دانشکده‌ي علوم معقول و منقول در رشته‌ي معقول (فلسفه) فارغ‌التحصيل شده و به دبيري دبيرستان در شهرستان‌ها و تهران و تدريس در دانشگاه دماوند و فارابي پرداخته است.

او بيش از 40 اثر تأليف و ترجمه دارد که از جمله‌ي آن‌هاست: تحرير تاريخ وصّاف‌، گزيده و شرح خمسه‌ي نظامي، تاريخ ابن‌ خلدون‌، شكوه قصيده، تاريخ دولت اسلامي در اندلس‌، محمّد عبداللّه عنان (ترجمه)‌، قرآن مجيد (ترجمه‌)، شكوه سعدي در غزل‌؛ شرح و ترجمه‌ي معلّقات سبع‌، الغارات در حوادث سال‌هاي معدود خلافت علي (ع‌)، گنجور پنج گنج، شرح منظومه‌ي مانلي و پانزده قطعه‌ي ديگر، بسي رنج بردم‌، بازنويسي‌شده از فردوسي‌، قصّه‌ي باربد و بيست قصّه‌ي ديگر از شاهنامه‌، معجم‌الأدبا، ياقوت حموي (ترجمه)، داوري حيوانات نزد پادشاه پريان، گزيده‌ي شرح مقامات حميدي و در تمام طول شب‌، شرح چهار شعر بلند نيما.

اسماعيل سعادت متولد سال 1304 در خوانسار است. او علاوه بر كسب جايزه‌ي بهترين ترجمه‌ي كتاب سال به خاطر كتاب «زندگى ميكل آنژ»، در سال‌هاي 74 و 78 نيز به خاطر دو اثر «تفسير قرآنى و زبان عرفانى» و «در كون و فساد ارسطو» برگزيده‌ي جايزه‌ي كتاب سال شده است.

ويرايش و ترجمه‌ي «مجلدات نه‌گانه‌ي تاريخ فلسفه» اثر فردريك كاپلستون به‌همراه «تلخ‌كامى‌هاى سونى» كنتس دوسكور، «ايزابل» آندره ژيد، «عصر بدگمانى» ناتالى ساروت، «كشفيات نوين در روان‌پزشكى اخلاق» جورج ادوارد مور، «شير و جادوگر» سى.اس. لوييس و بخشى از «سير فلسفه‌ در جهان اسلام» ماجد فخرى از ديگر آثار او هستند.

دکتر بدرالزمان قريب - متخصص زبان‌هاي باستاني ايران - سال 1308 در تهران به دنيا آمده و پس از دريافت مدرک ليسانس زبان و ادبيات فارسي به آمريکا رفته و در دانشگاه پنسيلوانيا، دکتري خود را در رشته‌ي زبان‌شناسي دريافت کرده است.

او سال 1340 در دانشگاه کاليفرنيا بورسيه شده و با راهنمايي پروفسور هنينگ به تحقيق پرداخته و پايان‌نامه‌ي دکتري خود را با عنوان «تحليل ساختاري فعل در زبان سغدي» نوشته است.

قريب سال‌هاست كه در اين زبان به تحقيق و پژوهش مي‌پردازد و از نوشته‌هايش به اين آثار مي‌توان اشاره كرد: «تحليل ساختار فعل در زبان سغدي»، «زبان‌هاي خاموش»، «داستان تولد بودا»، «فرهنگ سغدي» (سغدي، فارسي، انگليسي) و «کشف کتيبه‌ي پهلوي در چين».

دكتر فتح‌الله مجتبايي متولد سال ???? در تهران است. در سال ???? از دانشکده ادبيات دانشگاه تهران و دانشسراي عالي درجه ليسانس گرفت. در سال ???? از طرف وزارت فرهنگ براي آشنايي با روش‌هاي جديد تأليف کتاب‌هاي درسي به خارج از کشور اعزام شد و پس از يک دوره مطالعه و تحقيق در اين زمينه در آمريکا (دانشگاه کلمبيا، نيويورک) به کشور بازگشت و مأمور تهيه و تدوين کتاب‌هاي درسي در ادبيات براي دبيرستان‌ها شد.

دکتر مجتبايي درجه دکتري تاريخ اديان و فلسفه شرق را از دانشگاه هاروارد آمريکا در سال ???? اخذ كرد و در مرکز مطالعات اديان جهان آمريکا به تحصيل تاريخ تطبيقي اديان پرداخت. از مجتبايي تاکنون بيش از ??? عنوان کتاب، مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تاليف و ترجمه و تصحيح به زبان‌هاي فارسي و انگليسي منتشر شده ‌است.

از جمله آثار او اين عنوان‌ها هستند: شعر جديد فارسي از ا. ج. آربري، چيترا و گزيده‌ي اشعار، از رابيندرانات تاگور، بوطيقا ـ هنر شاعري، ترجمه رساله شعر ارسطو، شهر زيباي افلاطون و شاهي آرماني در ايران باستان، تاريخ ادبيات ايران، از فردوسي تا سعدي، از ا. گ. براون، تصحيح روضة‌العقول محمدبن غازي ملطيوي، راي و برهمن، بر اساس کليله و دمنه بهرامشاهي، گزيده‌ي اشعار رابرت فراست، ترجمه با مقدمه در شرح احوال و سبک شعر او.

در مراسم تقدير از برگزيدگان فرهنگستان‌ها كه در ساختمان شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري در حال برگزاري است، افرادي همچون غلامعلي حدادعادل؛ رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، رضا داوري ‌اردكاني؛ رييس فرهنگستان علوم، علي معلم؛ رييس فرهنگستان هنر و عليرضا مرندي؛ رييس فرهنگستان علوم پزشكي و جمعي از استادان حضور دارند.

در اين مراسم همچنين از فرهنگستان علوم به دكتر پرويز دوامي، عباس شريفي‌ تهراني و دكتر بهمن يزدي صمدي و از فرهنگستان علوم پزشكي به دكتر عباس شفيعي، دكتر فريدون عزيزي و دكتر عبدالكريم وصال نشان دولتي اعطا شد.

از فرهنگستان هنر نيز از استاد علي‌اصغر شعرباف و استاد عبدالمجيد كياني هندي با اعطاي نشان دولتي تجليل شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha