• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9011-04625
  • خبرنگار : 71021

حمام «قيصر» پاتوق صنايع دستي شد

حمام «قيصر» پاتوق صنايع دستي شد

حمام «نواب» كه فيلم «قيصر» اثر مسعود كيميايي در آن فيلم‌برداري شد، از امروز به خانه‌ي صنايع دستي و هنر تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين خانه، آثار صنايع دستي جمعي از هنرمندان عضو اتحاديه‌ي صنايع دستي سراسر كشور به‌صورت چرخشي به‌نمايش گذاشته و در كنار آن، كارگاه‌هاي آموزشي برپا مي‌شود. بازديد از خانه‌ي صنايع دستي و هنر از فردا براي عموم مردم آزاد خواهد بود.

معماري حمام نواب براساس سوابق موجود، به دوره‌ي صفوي تعلق دارد و به گفته‌ي برخي مردم محلي، ساختمان آن توسط دختران فردي به نام «نواب» ساخته شده است.

به گفته‌ي برخي ساكنان اين منطقه، حمام نواب كتيبه‌اي كاشي‌كاري‌شده داشته كه در گذشته به سرقت رفته است. اين حمام كه در خيابان «سرچشمه»‌ بازارچه‌ي «حمام نواب» واقع شده، پيش از اين، حمام نمره بوده است كه تصوير آن نيز در فيلم «قيصر» نمايش داده شد؛ اما بين سال‌هاي 1385 تا 1388 توسط شهرداري منطقه‌ي 12 به‌شكل معماري دوره‌ي صفوي مرمت و بازسازي شد.

به گزارش ايسنا،‌ عليرضا بزرگوار ـ شهردار منطقه‌ي 12 تهران ـ در مراسم افتتاح خانه‌ي صنايع دستي و هنر در حمام نواب، گفت: اين حمام كه در محله‌ي عودلاجان و امامزاداه يحيي واقع شده است با همفكري شهرداري منطقه‌ي 12 و اتحاديه‌ي سراسري صنايع دستي به مركزي فرهنگي تبديل شده تا به اين ترتيب بتوان گفت كه‌ محله‌ي عودلاجان در حال احياست. محله‌اي كه ريشه‌ي تاريخي دارد و از نخستين محله‌هاي شهر تهران به‌شمار مي‌آيد.

او از مرمت و احياي بخش‌هاي ديگري از محله‌ي عودلاجان مانند ساختمان سراي كاظمين خبر داد و بيان كرد:‌ اميدوارم در آينده‌ي نزديك در ديگر مكان‌هاي تاريخي اين محله، اقدامات شايسته‌اي انجام شود.

بزرگوار همچنين اظهار كرد: اميدوارم با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، راسته‌ي امامزاده يحيي و ديگر ساختمان‌هاي فرهنگي آن در سال 1391 بازسازي و به‌سازي شود و در كنار پروانه‌هايي كه براي نوسازي عودلاجان داده مي‌شود، ماهيت تاريخي و فرهنگي اين منطقه حفظ شود.

در ادامه‌ي اين مراسم، عبدلي ـ رييس اتحاديه‌ي سراسري صنايع دستي كشور ـ با اشاره به رويكرد اين اتحاديه كه مبتني بر حمايت، ‌بسترسازي‌، بهبود كيفيت و صادرات پايدار است، گفت:‌ توزيع، ‌توليد‌ و تأمين مواد اوليه از جمله اهداف اين اتحاديه به‌شمار مي‌آيند.

او يادآوري كرد: صنايع دستي توليد فردمحور است، اما كاركرد آن، ارگان‌محور است كه سبب توسعه مي‌شود. آنچه صادرات كشورهايي مانند چين و هند را با موفقيت روبه‌رو كرده، وجود كاركرد اتحاديه‌يي در صنايع دستي آن‌هاستف در حالي كه توليد صنايع دستي در ايران فردمحور است كه سبب مي‌شود بازاريابي خوبي نداشته باشيم.

عبدلي ادامه داد: نگاه صنايع دستي در كشور، حمايتي و حاكميتي است و چون هنرمندان صنايع دستي جزو سه دهك پايين جامعه‌اند، دولت به آن‌ها نگاه حمايتي دارد؛ اما اين حمايت ساختاريافته و سازمان‌يافته نبوده، به‌طوري كه سال‌هاست صنايع دستي در بودجه‌هاي عمراني دولت لحاظ نشده است.

وي افزود:‌ گاهي اتفاق‌هاي خوبي مانند راه‌اندازي بازارچه‌هاي صنايع دستي يا تصويب قانون اختصاص يك‌دهم درصد از تملك دارايي‌هاي سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به خريد صنايع دستي رخ مي‌دهد؛ ولي آنچه سبب مي‌شود صنايع دستي جايگاه خود را حفظ كند، كاركرد اقتصادي آن است.

در ادامه‌ي اين مراسم، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به موضوع تخريب بخشي از عودلاجان براثر بارندگي‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: امروز وقتي شنيدم چند تكه آجر از سقف بازار عودلاجان افتاده است، خيلي ناراحت شدم. انگار كه خانه‌ي خودم آسيب ديده است و سريع اعلام كردم در آن بخش، داربست زده شود. اكنون داربست‌ها زده شده‌اند و از فردا مرمت اين بخش انجام مي‌شود.

محمدحسين فرمهيني فراهاني ادامه داد:‌ اميدوارم منطقه‌ي عودلاجان، زيبا و امن شود و براي همه‌ي ما افتخاري باشد كه اينجا سكونت داشته باشيم و به آن پُز دهيم.

او همچنين بيان كرد:‌ پيشنهادم اين است كه بخشي از اين محله با كمك شهرداري كف‌سازي و ديوارسازي شود تا بخشي از گذشته‌ي عودلاجان را زنده كنيم.

وي اظهار كرد: صنايع دستي حاصل رنج تمام مادران و پدران ماست كه سال‌ها زندگي ما را با همين دوختن‌ها و بافتن‌ها اداره كردند. امروز ما چيزي به نام صنايع دستي داريم كه به‌سادگي به‌دست نيامده و حاصل ده‌ها هزار سال تجربه است.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تأكيد كرد: وظيفه‌ي هر انسان خردمندي است كه اين آثار را حفظ كند. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز وظيفه دارد تمام اين بناها را بازسازي و به‌سازي كند تا به نسل‌هاي بعدي منتقل شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha