• پنجشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 90121801633

در روز كودك و رسانه،

جاي شبكه كودك همچنان خالي است

جاي شبكه كودك همچنان خالي است

فردا ـ جمعه 19 اسفندماه ـ روز جهاني كودك و رسانه است؛ اما كودكان ايران در حالي امسال هم به استقبال اين روز مي‌روند كه جاي شبكه‌اي تختصصي در راديو و تلويزيون ملي خالي است و رسانه ملي با پخش ويژه برنامه‌هايي در اين روز، سعي دارد اين خلاء را پر كند.

فردا ـ جمعه 19 اسفندماه ـ روز جهاني كودك و رسانه است؛ اما كودكان ايران در حالي امسال هم به استقبال اين روز مي‌روند كه جاي شبكه‌اي تختصصي در راديو و تلويزيون ملي خالي است و رسانه ملي با پخش ويژه برنامه‌هايي در اين روز، سعي دارد اين خلاء را پر كند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، از چندي پيش وعده‌هايي در خصوص راه‌اندازي شبكه‌اي مستقل براي كودكان داده شده و حتي راديو نيز قرار بود در سال 90، شبكه‌اي به نام شبكه كودك افتتاح كند، اما با گذشت 12 ماه از سال 90 و سپري كردن روزهاي پاياني امسال، اين وعده هنوز محقق نشده است.

در حال حاضر، تنها شبكه‌اي كه بيشترين حجم برنامه‌ براي گروه كودك، نوجوان و خردسال را دارد، شبكه دو سيماست. اين شبكه نيز با تعريف جديدي كه تحت عنوان «كودك، نوجوان و خانواده» ارائه داده است، نمي‌تواند شبكه‌اي مختص كودك و نوجوان باشد، هرچند كه تا پيش از اين نيز باكس‌ سريال‌هاي شبانه و برنامه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي شبكه دو سيما، ارتباطي با كودك و نوجوان نداشت و حتي پخش سريال‌هاي خشن و ترسناك از اين شبكه، انتقاداتي را برانگيخته بود.

عليرغم اين كه تلويزيون سعي كرده با تمركز برنامه‌هاي مخصوص كودكان در شبكه‌هاي دو و تهران، و راديو هم با زنده كرده برنامه‌هايي مثل «شب بخير كوچولو» سهمي در تخصصي كردن شبكه‌هاي كودك داشته باشد، هنوز هم فقدان شبكه‌اي تختصصي براي اين گروه سني احساس مي‌شود تا با تحقق اين امر، خانواده‌ها هم مطمئن شوند كه رسانه‌ي ملي براي ساعات مختلف شبانه‌روز كودكانشان برنامه‌ريزي كرده است.

علاوه بر اين، چندي است گروه‌هاي برنامه‌سازي مثل «عموهاي فيتيله‌يي» و «عمو پورنگ» نيز به جاي متمركز شدن در يك شبكه، كم كم در حال جدا شدن از تلويزيون و پيوستن به شبكه نمايش خانگي هستند و حتي «عمو پورنگ» برنامه‌اي به نام «شبكه كودك عمو پورنگ»‌ به نمايش خانگي ارائه داده كه به خوبي جاي خالي چنين شبكه‌اي را نشان مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، در كنار تلويزيون، ‌مسؤولان راديو هم در روز جهاني كودك وعده دادند، اين رسانه امسال صاحب شبكه‌اي اختصاصي براي كودك مي‌شود و معاون صدا هم بر راه‌اندازي شبكه‌ي كودك تا پيش از پايان سال 90‌ تاكيد كرد؛ با اين حال هنوز جاي خالي راديوي كودك و البته يك شبكه‌ي تلويزيوني براي كودكان در رسانه ملي به شدت محسوس است؛ اين در حالي است كه از مدت‌ها قبل كارشناسان و برنامه‌سازان كودك بر ضرورت راه‌اندازي شبكه‌اي مستقل براي و درباره‌ي كودكان تاكيد كرده و با عباراتي چون «صداوسيما به كودكان و نوجوانان بي مهر شده است»، «بچه‌هاي امروز ما براي آينده‌شان خاطره‌اي نخواهند داشت»، « در برنامه‌ها موسيقي كودك تا مرحله‌ي تخريب پيش مي‌رود»، «اغلب توليدات عروسكي صداوسيما به حس تخيل كودك كمكي نمي‌كنند» و ... سعي در يادآوري اين نكته به مسؤولان دارند كه در شرايطي كه تعداد شبكه‌هاي كودك حتي در كشورهاي عربي از اولويت‌هاي يك رسانه است، اگر يك روز هم ديرتر به فكر راه‌اندازي چنين شبكه‌اي بيفتند، ضرر كرده‌ايم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha