• شنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91011904654

گزيده‌ي غزل‌هاي پوريا سوري در نمايشگاه كتاب

گزيده‌ي غزل‌هاي پوريا سوري در نمايشگاه كتاب

گزيده‌اي از غزل‌هاي پوريا سوري منتشر و در نمايشگاه كتاب عرضه مي‌شود.

گزيده‌اي از غزل‌هاي پوريا سوري منتشر و در نمايشگاه كتاب عرضه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شاعر در توضيحي گفت: گزیده‌ای از غزل‌هایم را که در سال‌هاي 80 تا سال 90 سروده‌ام، در کتاب «تناسخ به درخت» منتشر می‌شود. اين مجموعه شامل 45 غزل است که در 67 صفحه توسط نشر بوتیمار در نماشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.

او افزود: در این مجموعه سعی کردم گزیده‌ای از یک دهه غزل‌سرایي‌ام ‌را بیاورم. البته بیش‌تر این غزل‌ها در سال‌های 81 تا 86 سروده شده و تک‌شعرهایی هم از سال‌های قبل یا بعد انتخاب شده است. جدای از ساختار مفهومی مجموعه که تلاش شده توازنی از غزل‌های اجتماعی و سیاسی و همین‌طور آثار عاشقانه و رمانتیک باشد، نکته‌ای که بر آن تأکید داشتم، انتخاب آثاری با تکنیک‌های مختلف غزل دهه‌ي 80 و همین‌طور عرصه‌های مختلف اوزان عروضی است؛ چنان‌که در این مجموعه اوزان عروضی مختلفی به چشم می‌خورد.

سوري در ادامه عنوان كرد: در خصوص آثار اجتماعی و سیاسی مجموعه‌ي اخیر باید بگویم، این نگاه یکی از علایق شخصی من در غزل‌سرایی بوده است و همیشه عقیده داشتم مفاهیم اجتماعی و سیاسی در قالب غزل امکان عرضه‌ي خوبی را دارد؛ اما متأسفانه دوستان غزل‌سرا بیش‌تر به بن‌مایه‌هایی غنایی و رمانتیک این قالب وابسته‌اند و از این‌رو کم‌تر غزل‌سرای اجتماعی شاخصی داریم. البته ناگفته نماند که همان تعداد کم غزل‌سراهای اجتماع‌گرای ما به انداز‌يه کافی شهرت و قدرت شعری دارند که جزو منتخبان این قالب شعری، حتا در میان رمانتیک‌سراها، قرار گیرند.

اين شاعر و روزنامه‌نگار گفت: انتشار مجموعه‌ي «تناسخ به درخت» را یک نوع ادای دین به قالبی می‌دانم که دقیق بودن، دانا بودن و معناگرا بودن در شعر را به من آموخت، کما این‌که در سال‌های اخیر که طرز نوشتن شعر نو را اختیار کردم، بارها تجارب غزل‌سرایی به کمکم آمده و شعر را از ورطه‌ای که دچارش بوده و بوده‌ام، رهانیده است؛ از این‌رو انتشار این مجموعه را در کارنامه‌ي شعری خودم امری ضروری می‌دانستم.

او در پايان گفت كه مجموعه‌ي شعرش با وارد شدن اصلاحاتي مجوز نشر گرفته است.

پوریا سوری متولد سال 1362، روزنامه‌نگار است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha