• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91012910186
  • خبرنگار : 71191

با محوريت خانه - باغ امين‌السلطان

كميته‌ي پيگيري خانه‌هاي تاريخي تهران تشكيل شد

كميته‌ي پيگيري خانه‌هاي تاريخي تهران تشكيل شد

دبير كميته‌ي پيگيري خانه‌هاي تاريخي تهران با محوريت خانه - باغ امين‌السلطان (اتحاديه) از تشكيل اين كميته با هدف پيگيري وضعيت نامناسب برخي خانه‌هاي تاريخي پايتخت از جمله خانه ـ باغ امين‌السلطان خبر داد.

دبير كميته‌ي پيگيري خانه‌هاي تاريخي تهران با محوريت خانه - باغ امين‌السلطان (اتحاديه) از تشكيل اين كميته با هدف پيگيري وضعيت نامناسب برخي خانه‌هاي تاريخي پايتخت از جمله خانه ـ باغ امين‌السلطان خبر داد.

سجاد عسگري در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: كميته‌ي پيگيري خانه‌هاي تاريخي تهران با محوريت خانه - باغ امين‌السلطان توسط تعدادي از سازمان‌هاي مردم‌نهاد، فعالان ميراث فرهنگي و خبرنگاران حوزه‌ي ميراث فرهنگي تهران كار خود را در اين زمينه آغاز كرد.

او هدف از تشكيل اين كميته را پيگيري وضعيت نامناسب برخي خانه‌هاي تاريخي شهر تهران دانست و گفت: بنا به گفته‌ي بسياري از كارشناسان ميراث فرهنگي، مديران شهرسازي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد، خانه - باغ امين‌السطان هويت تهران قديم و قلب تپنده‌ي محله‌هاي لاله‌زار و فردوسي محسوب مي‌شود و از سويي مهم‌ترين و تنها باغ باقي‌مانده از باغ‌هاي ايراني در دوره‌ي فتحعلي شاه است.

وي با اشاره به قرار گرفتن بلند‌ترين و سالم‌ترين بادگير تهران در اين خانه - باغ، ادامه داد: قطعا تخريب اين بنا، به ميراث شهر تهران صدمه‌ي بزرگي مي‌زند و رويه‌ي بدي را ايجاد مي‌كند كه مالكان خانه‌هاي تاريخي در سراسر كشور با خارج كردن بناهاي خود از فهرست آثار ملي، آن‌ها را تخريب كنند. با اين شرايط، در 10 سال آينده هيچ بناي تاريخي در شهر تهران نخواهد بود.

او افزود: اين كميته به نمايندگي از همه‌ي NGOهاي سراسر كشور و فعالان ميراث فرهنگي تشكيل شده است تا از هويت پايتخت دفاع كند و از تخريب احتمالي اين بنا و ديگر بناهاي تاريخي با حمايت از نهادهاي خصوصي و دولتي از آن‌ها حفظ و حمايت كند و در صورت نياز، آن‌ها را احيا كند.

به گزارش ايسنا، خانه - باغ امين‌السطان يكي از بناهاي شاخص شهر تهران است كه سال 1384 در فهرست آثار ملي ثبت شد، اما متأسفانه اين خانه سال گذشته بنا به درخواست خاندان اتحاديه و با رأي ديوان عدالت اداري از فهرست آثار ملي خارج شد. در اين بنا بخش‌هايي از شش كاخ فتحعلي‌شاه در باغ لاله‌زار وجود دارد و در واقع، به نوعي اين بنا به دوره‌هاي ناصرالدين‌شاه، مظفرالدين‌شاه و محمدعلي‌شاه متعلق است كه اتفاق‌هاي مهمي مانند واگذاري خريد تنباكو به شركت تالبوت و لغو آن، امتياز دارسي و فرمان مشروطيت در آن رخ داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha