• جمعه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91020100275
  • خبرنگار : 71133

ابوالقاسم طالبي پس از گرفتن جايزه‌ي شهيد جان‌بزرگي

طالبي: هرچه مي‌خواستم در «قلاده‌هاي طلا» گفتم

طالبي: هرچه مي‌خواستم در «قلاده‌هاي طلا» گفتم

نخستين جايزه‌ي شهيد جان‌بزرگي، در حوزه‌ي سينما به ابوالقاسم طالبي براي ساخت فيلم «قلاده‌هاي طلا» اهدا شد.

نخستين جايزه‌ي شهيد جان‌بزرگي، در حوزه‌ي سينما به ابوالقاسم طالبي براي ساخت فيلم «قلاده‌هاي طلا» اهدا شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسمي كه شب گذشته (پنج‌شنبه، 31 فروردين‌ماه) با حضور مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران ـ، افشار ـ قائم‌مقام وزير كشور ـ، حسن عباسي ـ رييس مركز بررسي‌هاي دكترينال امنيت ملي، چه‌نيگو ـ مدير دفتر فرهنگ و ادبيات دانشجويي ـ و حجت‌الاسلام پناهيان در دانشگاه هنر برگزار شد، اين جايزه به طالبي اهدا شد.

در آغاز اين مراسم، بعد از توضيحاتي كه درباره‌ي جايزه شهيد جان‌بزرگي ارائه شد، ابوالقاسم طالبي در نشستي به پرسش‌هاي دانشجويان پاسخ داد.

او با اشاره به حضور پناهيان در اين برنامه، گفت: 25 سال است كار سينما مي‌كنم و هميشه آرزو داشتم يك روحاني پيدا شود تا بگويد مي‌شود از سينماي ايران تقدير كرد.

وي با اشاره به ساخت فيلم‌هايي درباره‌ي جنگ آمريكا با عراق و افغانستان، اظهار كرد: سال‌ها پيش همراه هيأت اسلامي هنرمندان خدمت حضرت آقا رسيديم و آن زمان آمريكا تازه به عراق حمله كرده بود و ايشان فرمودند چرا به منطقه‌تان حساسيت نشان نمي‌دهيد و من درباره‌ي حضور آمريكا در عراق و افغانستان دو فيلم ساختم و بعد كه ديگر آمريكا به جايي حمله نكرد، در فيلم «دست‌هاي خالي» به سراغ جانبازان اعصاب و روان رفتم.

اين كارگردان در پاسخ به پرسشي درباره‌ي كم‌رنگ بودن نقش سياسيون در فيلم «قلاده‌هاي طلا» بيان كرد: ما بايد بعضي‌‌ها را نشان مي‌داديم كه به دهان‌شان چسب زده‌اند و چيزي نمي‌گويند و كساني كه وسط بودند هم خودشان كنار رفتند و ديگر بحثي نمي‌ماند.

طالبي درباره‌ي پررنگ نشان دادن نقش انگليسي‌ها در وقايع فيلم‌اش، اظهار كرد: در ايام اغتشاشات بعد از انتخابات رياست جمهوري، سفارت انگليس در تهران مراجعات زيادي داشت و رفت‌وآمد‌هاي زيادي به آنجا مي‌شد كه كنترل زيادي هم نمي‌شد كرد. ضمن اين‌كه انگليسي‌ها بيش از 300 سال به ايران خيانت كردند و فكر مي‌كنم در فيلم به هدف زده باشم.

وي درباره‌ي بهره‌گيري از نوشته‌هاي دكتر حسن عباسي درباره‌ي وقايع انتخابات، گفت: از زحمات ايشان استفاده كردم و روح جريانات انتخابات و پشت صحنه‌ي آن دستم آمد و مطالب‌شان را چند بار خواندم.

اين كارگردان در بخش ديگري از سخنانش تأكيد كرد: الان مد شده است كه مي‌گويند به خاطر سانسور نتوانستيم بعضي حرف‌ها را بزنيم؛ اما من در «قلاده‌هاي طلا» هرچه مي‌خواستم گفتم.

او درباره‌ي واكنش وزارت اطلاعات به فيلم‌اش گفت: بعضي كارشناسان وزارت ناراحت شدند و هنوز هم هستند، اما خود آقاي مصلحي يك بار گفتند اگر سازمان خودش بتواند خودش را پالايش كند درست است. حضرت آقا هم فرمودند اگر نقطه‌ي سياهي در سازماني نشان داده شود و بعد همان نقطه توسط همان سازمان از بين برود، اتفاق خوبي رخ داده است. من نمي‌توانستم جاسوسم را در سازمان ديگري نشان دهم.

وي ادامه داد: متأسفانه دوستاني كه داخل وزارت اطلاعات هستند، دچار سوء‌تفاهم شدند. در فيلم اين همه آدم خوب نشان داده مي‌شود و يك نفر بد است، چرا همه خودشان را جاي آن فرد بد مي‌گذارند.

اين كارگردان در پايان صحبت‌هايش از حاضران خواست براي سلامتي سربازان گمنام امام زمان (عج) صلوات بفرستند.

او همچنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي ساخت فيلمي درباره‌ي دانشمندان هسته‌يي با رد آن، اظهار كرد: قرار نيست فيلمي در اين حوزه بسازم، در حال حاضر در حال نوشتن فيلم‌نامه‌اي در حوزه‌ي تاريخ معاصر هستم و قصد دارم آن را بسازم.

در ادامه‌ي اين برنامه، دكتر حسن عباسي به نمايندگي از قرارگاه فرهنگي عمار در سخناني درباره‌ي فيلم «قلاده‌هاي طلا» گفت: اين‌كه اين فيلم سياسي است يا نه، از تعريف سياست مي‌آيد و «قلاده‌هاي طلا» دغدغه‌اش تصوير سياست است.

وي با تأكيد بر اين‌كه محتواي اين فيلم بايد مورد توجه قرار گيرد، به تأثير چنين آثاري در جامعه اشاره و اظهار كرد: اگر قدر اين دانسته شود كه روشنفكر جامعه، فساد‌ها را نشان دهد وضعيت بهتر خواهد شد.

عباسي با اشاره به تقدير‌هايي كه اين روزها از ابوالقاسم طالبي مي‌شود، بيان كرد: متأسفانه هر وقت احساس مي‌شود خوب هستيم، متوقف مي‌شويم. اميدوارم كه طالبي متوقف نشود و به خاطر همين من به «قلاده‌هاي طلا» از 100، يك مي‌دهم.

او افزود: «قلاده‌هاي طلا» فيلمي سياسي با ژانري امنيتي است. ما بايد ياد بگيريم حرف سياسي‌مان را در قالب فيلم بزنيم.

حجت‌الاسلام پناهيان هم به‌عنوان آخرين سخنران اين برنامه، با اشاره به جايزه‌ي شهيد جان‌بزرگي اظهار كرد: من در لشگر 27 معاونت فرهنگي در خدمت ايشان بودم و جا دارد به‌عنوان يك هنرمند حماسي، ياد او را نگاه داريم.

وي با اشاره به تنديس حاج احمد متوسليان كه در اين برنامه از آن رونمايي شد، بيان كرد: اين تنديس براي يك انقلابي غريب ساخته شده و طي توافقات انجام‌شده قرار است در مرز لبنان با فلسطين اشغالي نصب شود.

پناهيان در ادامه با اشاره به فيلم «قلاده‌هاي طلا» با بيان اين‌كه وقتي تعلق خاطر فيلم‌ساز را به نظام ديدم حظ كردم، ادامه داد: در فيلم‌هاي ديگر يا تعلق خاطر به نظام ديده نمي‌شود يا درك درست از نظام ندارم. مانند آثار دفاع مقدس كه ولايت‌مداري درست و اسلام در آن‌ها كمتر ديده مي‌شود.

او ادامه داد: وقتي مشكلات در اين فيلم مطرح مي‌شود، سياه‌نمايي نمي‌شود و با اقتدار گفته مي‌شود و براي اولين‌بار در اين فيلم دشمن ديده شد.

پناهيان گفت: برخلاف فيلم‌هاي دفاع مقدس‌مان كه كم مانده است با دشمن هم‌‌آغوش شويم، اميدوارم در فيلم‌هاي ديگر دشمن را هم ببينيم.

وي با بيان اين‌كه اين فيلم غضب دشمن را برانگيخت، بيان كرد: درباره‌ي هر فيلمي كه دشمنان تحريم نكنند، بايد تأمل كنيم و تحريمي كه براي اين فيلم شد بيشترش بايد براي فيلم‌هاي دفاع مقدس مي‌شد.

او ادامه داد: وقتي مردم از پاي اين فيلم بلند مي‌شوند احساس مي‌كنند كه امنيت برقرار است و اعتماد مردم بالا مي‌رود. به كساني كه با سينما قهر هستند و هيچ‌وقت به سينما نمي‌روند، عرض مي‌كنم اگر اين فيلم را ببينيد فيلم خوبي ديده‌ايد و باعث آشتي مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه انتقادي نيز به آقاي طالبي وارد است، اظهار كرد: پيشنهاد مي‌كنم براي بييندگان جهاني فيلم بسازيد و بعضي المان‌هاي داخل فيلم را تنها مردم ايران مي‌فهمند. در واقع فيلمي ساخته شود كه آن طرف هم برود.

پناهيان تأكيد كرد: براي مردم ايران اگر فيلم نسازيد، چند نفر هستند كه سخنراني كنند، اما شما براي مردم جهان بايد فيلم بسازيد.

در بخش پاياني اين مراسم، جايزه‌ي شهيد جان‌بزرگي اهدا شد و نخستين تنديس آن را همسر اين شهيد دريافت كرد و تنديس‌هايي نيز به طراح مجسمه‌ساز و مجري طرح تنديس، حاج احمد متوسليان اهدا شد.

طالبي نيز پس از دريافت تنديس شهيد جان‌بزرگي با اشاره به دريافت آن از حجت‌الاسلام پناهيان، اظهار كرد: خوشحالم موفق شدم اولين جايزه را از دست يك روحاني اصولگراي انقلابي بگيرم.

در پايان اين مراسم، با حضور حاضران در محوطه‌ي باز دانشگاه هنر از تنديس سردار حاج احمد متوسليان رونمايي شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha