• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91052415365

«براي هنرمندي كه آگاهانه دنياي هنر را نشانه گرفته بود»

هنرمندان از فقدان بيژن نعمتي شريف گفتند

هنرمندان از فقدان بيژن نعمتي شريف گفتند

بيژن نعمتي شريف - هنرمند مجسمه‌ساز، نقاش و تئاتر عروسكي - صبح 24 مرداد ماه بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم كردن با سرطان،در كنار مجسمه‌هايي از جنس كودكي و با رنگ‌هايي تند و زيبا چشم‌هايش را بست. به همين بهانه جمعي از دوستان ،همراهان و مديران هنري در يادداشت‌هايي از او سخن گفتند.

بيژن نعمتي شريف - هنرمند مجسمه‌ساز، نقاش و تئاتر عروسكي - صبح 24 مرداد ماه بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم كردن با سرطان،در كنار مجسمه‌هايي از جنس كودكي و با رنگ‌هايي تند و زيبا چشم‌هايش را بست. به همين بهانه جمعي از دوستان ،همراهان و مديران هنري در يادداشت‌هايي از او سخن گفتند.

***

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هنگامه مفيد - هنرمند تئاتر عروسكي – كه در دوران حضور نعمتي شريف در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و حتي بعد از آن با اين هنرمند همكاري داشته ، در يادداشتي نوشته است:

« كارگاه عروسكي:

دهه پنجاه ‌، شصت‌، هفتاد‌... هشتاد... 30 سال شايد هم بيشتر مركز تئاتر عروسكي ‌، پارك لاله كتابخانه مركزي ‌، زيرزمين كتابخانه مركزي‌، كارگاه عروسكي‌...‌،سطل‌هايي پر از چسب و آب و تكه‌هاي روزنامه و كاغذ براي قالب گيري عروسك‌هاي نمايش‌، دستگاه خراطي‌، چوب بري‌، چرخ خياطي‌، كاموا‌، نخ،‌ پارچه‌، دكمه‌، زيپ ،‌ رنگ‌، رنگ ‌، رنگ و...

مردان جوان‌، خوشحال و پرجوش سرگرم كار و گفت‌وگوي جدي درباره ساخت و ساز صحنه و عروسك براي نمايش عروسكي‌، نمايش‌هايي براي كودكان و نوجوانان ... رفت و آمد كارگردانان جوان‌، مربيان تئاتر‌‌، گروه‌هاي جوان نمايش‌، نمايش‌هايي كه سال‌ها به صحنه آمدند عروسك‌هايي كه پس از اجراها دوباره به زير زمين و كارگاه عروسكي برگشتند آن هنرمندان جوان كه خود اساتيد برجسته‌اي شدند و شاگردان زيادي را تعملي دادند و هر كدام از برجسته‌ترين‌هاي نمايش عروسكي بودند،‌ بنا به مقدرات صحنه نمايش اين جهان را خالي گذاشتند‌، اردشير كشاورزي‌، كامبيز صميمي مفخم‌ و مسافر تازه‌اي كه به جمع دوستان سفر كرده خود پيوسته است.

استاد بيژن نعمتي شريف با خدماتي 30 ساله به تئاتر عروسكي در مركز تئاتر عروسكي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نقاش‌، مجسمه‌ساز و استاد دانشگاه كه اينكه در آرامش ابديبه سر مي‌برد. روحشان شاد و خداوند به خانواده‌اشان صبر و شكيبايي عطا كند.»

***

عادل بزدوده - كارگردان تئاتر عروسكي و يكي ديگر از همكاران نعمتي‌شريف در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز با اظهار تاسف فراوان از درگذشت اين هنرمند، گفت: بيژن نعمتي شريف جزو نسلي بود كه كمتر مصاحبه كرد، جلوي دوربين رفت و در اخبار حضور داشت اما هرگز ابائي نداشت از اينكه بدون جنجال و هياهو كار كند.او بزرگوار، ماخوذ به حيا، با درايت و از خودگذشته بود كه با ايثار زندگي و كار كرد.

اين كارگردان تئاتر با اشاره به ديگر ويژگي‌هاي بيژن نعمتي شريف به ايسنا افزود: ‌اگر او نبود عروسك‌هاي مركز تئاتر كانون پرورش فكري ساخته نمي‌شد. او به همراه اردشير كشاورزي و كامبيز صميمي مفخم پايه‌هاي اساسي هنر عروسكي ايران را برافراشتند.

بزدوده با يادآوري فعاليت بيژن نعمتي شريف به عنوان مجسمه‌ساز خاطرنشان كرد: او پيش از اينكه به عروسك‌سازي بپردازد يكي از بهترين مجسمه‌سازان ايران بود كه در دانشكده هنرهاي زيبا يكي از شاگردان قدرتمند پرويز تناولي استاد مسلم مجسمه سازي ايران بود.

او ادامه داد: بيژن نعمتي شريف با شرم و حيايي كه داشت هرگز فخرفروشي نكرد كه همراه با هوشنگ قوانلو در كارگاه مجسمه‌سازي پرويز تناولي چه بسيار فعاليت‌ها داشته است.

بزوده متذكر شد: شايد بيژن از دور آدمي تلخ به نظر مي‌رسيد اما كمي كه با او آشنا مي‌شديد مي‌ديديد به لحاظ شخصيتي بسيار دوست‌داشتني و متين است. كمتر كسي به اندازه او حوصله داشت.

اين هنرمند تئاتر بيان كرد: جاي او صد در صد خالي است. چندين نسل بايد بيايد تا از انبوه نمايشگران عروسكي يكي مثل بيژن نعمتي شريف بشود.

بزوده درگذشت نعمتي شريف را ضايعه‌اي بسيار سنگين توصيف كرد و افزود: بي‌شك تئاتر عروسكي يكي از ستون‌هاي هنري خود را از دست داد.

ستوني كه من به او اقتدا كرده و مي‌كنم و درس‌هاي حرفه‌اي و زندگي را از او و كامبيز صميمي مفخم و اردشير كشاورزي آموختم. او نه تنها در تئاتر عروسكي كه در نقاشي و مجسمه‌سازي، هنرمندي هميشه جاويد است.

بيژن نعمتي شريف

***

جمشيد مراديان نيز معتقد است:‌ در مجسمه‌هاي بيژن نعمتي شريف مي‌توان نشاط كودكانه را در رنگ‌ها و فرم‌ها به خوبي مشاهده كرد.

اين هنرمند مجسمه ساز كه از نزديك‌ترين دوستان بيژن نعمتي شريف است ،گفت: بيژن هنرمندي بود كه با تئاتر عروسكي كار خود را آغاز كرد و با خلق مجسمه‌هايي از جنس «پاپيه ماشه» به اين هنر كمك زيادي كرد.

او اضافه كرد: كودكي بسيار قوي درون بيژن وجود داشت و همين نگاه به انسان ، جوامع و هنر به شكلي بي‌نظير در آثارش ديده مي‌شد.

مراديان با يادآوري آخرين صحبت‌هاي نعمتي شريف در نمايشگاه انفرادي كه برپا كرده بود‌، گفت: آخرين حرفش در نمايشگاه خرداد ماهم اين بود كه هنرمندي عجيب و متفاوت هستم، زيرا نه براي دنيا و نه براي آخرتم كار مي‌كنم و انگار در خلايي قرار دارم.

اين هنرمند مجسمه ساز درگذشت دوست و همراه هميشگي‌اش را به جامعه هنري تسليت گفت.

***

منصور آذري - عضو هيات مديره انجمن مجسمه‌سازان ايران - نيز عنوان كرد: بيژن نعمتي شريف سالها بود كه با تومور مغزي مبارزه مي‌كرد و هر لحظه امكان اين مي‌رفت كه عمرش به سر برسد ،اما با وجود جراحي‌هاي متعددي كه انجام داده بود و وضعيتي كه داشت از پا ننشست و به فعاليت در عرصه هنر ادامه داد.

او اضافه كرد: نعمتي شريف با چهره‌اي شاد و خندان و با فعاليتي پايان‌ناپذير، هرسال يك نمايشگاه انفرادي برگزار كرد و در بينال‌ها و نمايشگاه‌هاي گروهي نيز به شكلي پويا حضور داشت كه از اين جهت مي‌تواند يك الگوي بسيار مناسب براي جوانان و علاقه‌مندان به حضور در اين عرصه باشد.

آذري با اشاره به بزرگداشتي كه سال گذشته از اين هنرمند صورت گرفت، عنوان كرد: تنها كاري كه موفق شديم براي او انجام دهيم، تقدير ويژه‌اي بود كه در بينال ششم مجسمه‌سازي از ايشان داشتيم ،هر چند يك هزارم زحمات او هم نخواهد بود اما دلمان خوش است كه به عنوان يك چهره فعال در اين عرصه او را معرفي كرديم.

***

اما مراكز و مجموعه‌هاي تئاتري و تجسمي در پيام‌هاي تسليتي ضايعه درگذشت اين هنرمند را تسليت گفتند .

اصغر اميرنيا - سرپرست مركز هنرهاي تجسمي – در پيامي نوشته است: «بيژن نعمتي شريف هنرمندي ارزشمند بود كه با دغدغه هنر ،فعاليت و تلاش مستمري در عرصه‌هاي مختلف هنري داشت و روحيه لطيف و قلب پاك و صميمي او را به هنر كودكان پيوند داد و عروسك‌ها و مجسمه‌هايي كودكانه به يادگار گذاشت.

بيژن نعمتي شريف هنرمندي شاخص است كه با آثارش نام خود را در هنر ايران ثبت و ماندگار كرد. »

***

در پيام تسليت هیات مدیره مبارک یونیمای ایران نيز آمده است:«بیژن نعمتی شریف استاد برجسته تئاتر عروسکی، نقاشی و مجسمه‌سازی درگذشت. وی بیش از چهار دهه درخدمت جامعه هنری کشور بود. آثار هنری او به ویژه عروسک‌هایش در نمایش‌های عروسکی هرگز از یادها نمی‌رود. بی‌شک او یکی از بنیان‌گذاران تئاتر عروسکی معاصر ایران است. درگذشت این استاد پرکار و با اخلاق را به جامعه هنری کشور تسلیت می گوییم. یادش گرامی باد.»

***

بيژن نعمتي شريف

قادر آشنا - مديركل هنرهاي نمايشي در پيامي نوشت: « آغاز سفر ابدي هنرمند ارجمند و پيشكسوت عرصه‌ي نمايش عروسكي، استاد «بيژن نعمتي شريف»، وسعت سنگيني از درد و دريغ را به همراه آورده. هر چند تا هنر نمايش، جلوه مي‌كند، ياد و نام او به نيكي، زنده مي‌ماند اما خانواده‌ي شكيبا و محترمش كه همواره در آفرينش‌ها و بالندگي‌هاي مؤثرش، يار و پشتوانه استوارش بوده‌اند را تسليت مي‌دهيم و به زير بار اندوه ايشان و همراهانش در جامعه هنري، شانه مي‌سپاريم.»

***

در پيام تسليت مدير عامل خانه هنرمندان ايران آمده است: «خبر درگذشت استاد بیژن نعمتی شریف، هنرمند برجسته مجسمه سازی، نقاشی و عروسک‌سازی کشورمان، قلب تمامی اهالی فرهنگ و هنر را داغدار و سوگوار کرد. بدین وسیله ضایعه فقدان این استاد برجسته را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری تسلیت می‌گویم. امید آنکه روح آن مرحوم در شب‌های مبارک ماه رمضان قرین رحمت واسعه الهی قرار گیرد».

***

هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر نيز در پيامي ضایعه در گذشت استاد بیژن نعمتی شریف یکی از سرمایه‌ها و بزرگان نمایش عروسکی و استاد اخلاق در این عرصه را به جامعه هنر ایران بخصوص خانواده نمایش عروسکی تسلیت گفته است.

***

اما «هليا دارابي» - هنرمند معاصر - پيش از اين در مقدمه يكي از نمايشگاه‌هاي انفرادي نعمتي شريف نوشته بود: «رنگ‌هاي تند، اشكال ساده شده و نقش‌مايه‌هاي آشناي كودكي در مجسمه‌هاي بيژن نعمتي شريف نيروي الزام‌آوري توليد مي‌كنند كه اين آثار را متعلق به دنياي رنگارنگ كودكان، روياهاي شيرين با عوالم انيميشن بدانيم، اما نسبت دادن اين آثار به دنياي كودكانه به نظر برداشتي سطحي و عجولانه مي‌رسد. هم‌نشيني چنين عناصري كه به ظاهر كاملا بي‌ربط‌ اند نيروي تداعي‌گري به مراتب مهيب‌تر از عوالم سرخوشانه و معصومانه كودكي دارد. خصلت وهم‌آلود و سورئال اين پيكرها با تمام شادي و درخشندگي‌شان غريب و تهديدكننده هم هست؛ پاها و ديگر اعضاي بريده در جايگيري‌هاي مختلف، عروسك‌هاي قطعه‌قطعه شده، ابعاد اغراق‌آميز و تضادهاي شديد.

دارابي معتقد است:« در تجسم و اجراي اين آثار و تبديل آن‌ها به مجسمه، نيرويي كاملا‌ آگاهانه دنياي هنر را نشانه گرفته است. اين پيكرها با قدرت و سماجت بسيار بر مجسمه بودن خود، حتي نقاشي بودن خود و تعلق‌شان به عالم هنر پاي مي‌فشارند. با همه‌ي شباهت‌هاي ظاهري، آن‌ها از جنس عروسك‌هاي نمايش، مجسمه پارك‌هاي كودكان يا اسباب‌بازي‌ها نيستند.

شخصيت يگانه، بيگانه و دور از دسترسي دارند كه فخيم‌شان مي‌سازد و با قدرت در طبقه هنر قرارشان مي‌دهد؛ حفظ اين جايگاه با اين همه نزديكي ظاهري به مظاهر شادي عاميانه آسان نيست.

روي هم رفته، جذابيت كار نعمتي شريف امكان‌پذير كردن امر مجسمه‌سازي است. تحصيلات آكادميك او در اين زمينه برايش محدوديت تكنيكي و انديشگي ايجاد نكرده و مهجوري اين شاخه او را نمي‌ترساند. او مجسمه‌سازي را دشوار و دور از دسترس نمي‌يابد، در بند جايگاه مجسمه‌هايش نيست و ساخته‌هاي غريبش، لجوجانه‌ جاي خود را مي‌يابند.»

به گزارش ايسنا، بيژن نعمتی شریف متولد 1326 قائم شهر است و در رشته مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است.

او تا كنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در گالري‌هاي اثر،ماه،فروهر،سيحون و .. حضور داشته و برگزیده چهارمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران است.

شرکت در دومین دوسالانه بین‌المللی پکن، عضویت در انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و تدریس در مجتمع دانشگاهی هنر، دانشگاه تهران،دانشکده تئاتر و سینما، دانشکده سوره و دانشگاه آزاد از ديگر فعالیت‌های اوست.

او همچنين در پروژه‌هايي همچون «بابابزرگ و ترب»، «کارگاه» (قسمت اول و قسمت دوم)، «مدرسة خرگوش‌ها»، «سفر سبزدرسبز»، «زاغچة کنجکاو»، «شش کلاغ و یک روباه»، ... اشاره کنم. همچنین به عنوان طراح صحنه در تئاترهایی مثل «کچل کفترباز»، «چشم در برابر چشم»، «خرس کوچک»، «کوراوغلو»، ... فعالیت داشته ام. با آدم‌های مختلفی مثل «بهزاد غریب پور»، «آتش تقی پور»، «غلامحسین لطفی»، «اسماعیل پوررضا»، ... همكاري داشته است.

این نقاش، مجسمه‌ساز و عروسک‌ساز که از شاگردان پرویز تناولی، پرویز کلانتری، مرتضی ممیز و میرفندرسکی محسوب مي‌شود، مجسمه‌هایی فانتزي در ابعاد مختلف با تكنيك میکس مدیا و فایبرگلاس به نمایش می‌گذارد.

بسياري معتقدند كه جذابیت کار نعمتی شریف امکان پذیر کردن امر مجسمه‌سازی است و تحصیلات آکادمیک او در این زمینه برایش محدودیت تکنیکی و اندیشگی ایجاد نکرده و مهجوری این شاخه او را نمی‌ترساند و از اين رو او مجسمه‌سازی را دشوار و دور از دسترس نمی‌یابد.

نعمتي شريف سرانجام صبح - 24 مرداد ماه - در منزل شخصي‌‌اش چشم‌ از دنيا فروبست و پيكرش فردا ـ 25 مرداد ماه ـ ساعت 10:30 از مقابل خانه هنرمندان ايران به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha