• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91061307349
  • خبرنگار : 71038

انتقاد فرشاد فداييان از نحوه‌ي پخش فيلم‌هايش از شبكه مستند

انتقاد فرشاد فداييان از نحوه‌ي پخش فيلم‌هايش از شبكه مستند

فرشاد فداییان با نگارش مطلبي از دخل و تصرف‌ تلويزيون در فیلم‌های‌ مستندش انتقاد و اعلام كرد كه اين حذفيات كه به هنگام پخش متوجه آنها شده، بدون هماهنگي با شخص وي ـ به عنوان سازنده اثر ـ صورت گرفته است.

فرشاد فداییان با نگارش مطلبي از دخل و تصرف‌ تلويزيون در فیلم‌های‌ مستندش انتقاد و اعلام كرد كه اين حذفيات كه به هنگام پخش متوجه آنها شده، بدون هماهنگي با شخص وي ـ به عنوان سازنده اثر ـ صورت گرفته است.

اين مستندساز در مطلبي كه به سرويس تلويزيون ايسنا ارسال كرده، آورده است:

«طی هفته‌های گذشته، مستندهایی از من به تهیه‌کنندگی آقاي دکتر جواد ظهیری در مجموعه‌ای با عنوان «فانوس» در ساعات 11 هر شب و سه هر بعدازظهر از شبکه مستند سیما پخش شده که عليرغم اعلام طول فیلم‌ها در شروع نمایش آن‌ها، تاجایی که من دیده‌ام ـ در چند فیلم، دستکاری‌های آشکاری صورت گرفته که تنها به چند مورد آن اشاره می‌کنم.

1 ـ حذف ثانیه‌هایی از فیلم ـ احتمالا ـ به بهانه سکوت میان دو موسیقی که در نتیجه منجر به قطع ناگهانی یک موسیقی و اتصال ناگهانی به موسیقی دیگر و طبعا حذف ثانیه‌هایی از دو نما شده («نجار، پسر عطار»)

2 ـ قطع و یا دیزالو دلبخواهی دو نما و حذف ثانیه هایی از هر نما (جایی از مستند «نجار، پسر عطار» و مستند «بار دیگر آن خانه»)

3 ـ حذف جمعا بیش از شش دقیقه از مستند «بار دیگر آن خانه» به دلایل نامشخص.

4 ـ حذف مجموعه‌ای از نماهای مستند «بار دیگر آن خانه» که در تکرار نمایش همان فیلم همراه با توضیح واضحات راوی!این بار،نماهای حذف شده از نسخه اصلی، به صورت نماهای پراکنده وآشفته به نمایش درآمده!؟

5 ـ حذف ثانیه‌هایی از مستند «عزت اگر به قهوه‌خانه نیاید»

6 ـ جالب‌ترین بخش برنامه «فانوس» بخش معرفی آثار است. از بیش از 50 فیلمی که ساخته‌ام تنها به شمار اندکی از آن‌ها اشاره و شماری از آن‌ها نیز اشتباه خوانده شده فی‌المثل «مهمانِ خانه‌ی عذرا» به «مهمانخانه عذرا»‌ تغییر نام می‌دهد و یا مستند «دره‌ی گوران، گهواره‌ای که تکان می‌خورد» به دو مستند تبدیل می‌شود با عناوین«دره‌ی گوردان»! و «گهواره‌ای که تکان می‌خورد»!»

فداييان در ادامه مطلبش نوشته است:

«اگر بی احترامی به کارگردان به عنوان صاحب معنوی اثر و نادیده گرفتن تهیه‌کننده، در اعمال رویه‌ی دخل و تصرف کردن‌های برنامه‌ساز «فانوس»‌، قابل چشم‌پوشی باشد، قطعا بی‌توجهی به فهم و سلیقه‌ی مخاطبی که به شبکه یا فیلم مورد علاقه خود اعتماد می‌کند قابل چشم‌پوشی نیست.

به راستی بر اساس چه معیاری برنامه‌ساز «فانوس» به خود اجازه می‌دهد برای میزان کردن زمان برنامه خود (با فیلم به نمایش درآمده) این تبدیلات و تغییرات ناسنجیده را روی فیلم‌ها اعمال کند.»

اين مستندساز در مطلب ارسالي خود به ايسنا آورده است:

«قطعا در هنگام بازبینی نهایی هر فیلم، نظام ممیزی مواردی را که با ضابطه‌ها ی تعریف‌شده منطبق نباشد به تهیه‌کننده یا کارگردان اطلاع می‌دهد و در صورت عدم تغییر و یا اصلاح، نمایش آن اثر منتفی و به تهیه‌کننده یا کارگردان برگردانده می‌شود.

به هرحال به هم ریختن ساخت و ساز یک فیلم با هر محمل و منطقی، بدون اطلاع سازنده آن، اگر یک امر ضد اخلاقی نباشد یک عمل ضد هنری است که بیشترین صدمه آن متوجه مخاطب خواهد شد.»

فداييان در پايان به طرح اين پرسش‌ها پرداخته است:

«نکته آخر این‌ که آیا برای شبکه‌ای که اختصاص به نمایش فیلم مستند دارد، همواره نمایش فیلم‌های مستند باید همراه توضیح واضحات و نقد اثر باشد؟ و آیا گاهی کافی نیست که اثر همان‌گونه که هست نمایش داده شود و بدون خواندن انشا‌های آن‌چنانی روی فیلم‌ها نمونه فانوس‌ فهم و درک و قضاوت درباره اثر به خود مخاطب واگذار شود؟»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha