• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91071912333
  • خبرنگار : 71251

ايـــران شــشــمـيـن تـولــيدكـنـنـده هــلــو در جــهــان

ايـــران شــشــمـيـن تـولــيدكـنـنـده هــلــو در جــهــان

سالانه حدود هفت میلیون تن هلو در جهان تولید می‎شود كه ايران با توليد 600 هزار تن هشت درصد تولید اين ميوه در جهان را داشته و در رتبه ششم توليد هلو جهان قرار گرفته است.

سالانه حدود هفت میلیون تن هلو در جهان تولید می‎شود كه ايران با توليد 600 هزار تن هشت درصد تولید اين ميوه در جهان را داشته و در رتبه ششم توليد هلو جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، استان البرز بيشترين توليد هلو در ايران را دارد و پس از آن استان مازندران با توليد سالانه 140 هزار تن دومين توليدكننده اين ميوه هسته‌دار در ايران است.

طبق آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران در نيمه نخست سال جاري پنج هزار و 400 تن هلو به ارزش هفت ميليون دلار صادر شده است.

در بين كشورهاي مختلف جهان، چين اولين توليد‌كننده‌ هلو و ايتاليا دومين توليد‌كننده‌ اين ميوه محسوب مي‌شود و پس از آن كشورهاي آمریكا، یونان، فرانسه، ايران، تركیه، شیلی، اسپانيا و آرژانتین قرار دارند.

منشا ميوه هلو در ايران نبوده و اين ميوه در دوران پیش از تاریخ در كشور چین كاشته می‌شده كه از طریق جاده ابریشم به ایران آورده شده است.

هلو كه ميوه‌ مظهر طول عمر انسان تلقي مي‌شود درختي كوچك داشته كه در ميان ديگر درختان ميوه عمر كوتاهی دارد و تنها 15 تا 20 سال دوام می‌آورد. البته طول عمر درختان هلو كه در باغ‌های پرورشی كاشته می‌شود نصف اين ميزان است.

اين ميوه شامل ارقام زودرس و ديررس مي‌شود كه ارقام زودرس آن در ايران از اواخر تیر تا اوایل شهریورماه برداشت می‎شود كه شامل هلو زعفرانی، انجیری، ردهاون، شلیل ردگلد و شلیل سان‌گلد است. ارقام ديررس هلو نيز از نیمه شهریور تا اواسط مهر ماه برداشت مي‌شود.

هر ساله ميزان زيادي هلو، آلو زردآلو روي دست باغدارن مي‌ماند چراكه قيمت خريد آن از باغدار به قدري پايين است كه حتي جوابگوي هزينه برداشت هم نبوده و از سوي ديگر با توجه به اينكه ميوه‌اي سريع‌افساد است و بايد در سردخانه نگهداري شود، هزينه‌هاي سردخانه نيز براي باغدار مقرون به صرفه نيست و در برخي موارد اين محصول روي درخت مي‌ماند كه اميد مي‌رود با راه‌اندازي صنايع تبديلي و تكميلي در اين بخش مازاد تازه‌خوري جذب صنايع شود تا با فرآوري آن هم در داخلي و صادراتي براي محصولات جديد و فرآوري شده بازار داشته باشيم و هم رونقي در بخش كشاورزي ايجاد شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha