• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91080301859
  • خبرنگار : 71219

«جوبجی» صاحب پایگاه پژوهشی می‌شود

«جوبجی» صاحب پایگاه پژوهشی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان گفت: محوطه‌ی جوبجی در رامهرمز برای انجام مطالعات درازمدت صاحب یک پایگاه پژوهشی می‌شود. اکنون این پایگاه در حال ساخت است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان گفت: محوطه‌ی جوبجی در رامهرمز برای انجام مطالعات درازمدت صاحب یک پایگاه پژوهشی می‌شود. اکنون این پایگاه در حال ساخت است.

پرویز پورفرخی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ در خوزستان، بیان کرد: عرصه و حریم محوطه‌ی تاریخی جوبجی مشخص شد‌ه است؛ ولی باید مراحل تصویب نهایی را طی کند. همچنین با توجه به اهمیتی که این محوطه دارد، برای انجام مطالعات باستان‌شناسی در حال ساخت پایگاه پژوهشی جوبجی هستیم و اگر مجوزهای لازم داده شود، نیروهای کارشناس به پایگاه داده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محوطه‌ی جوبجی که دوره‌ای از تاریخ عیلام را نشان می‌دهد، چند سال پیش به‌دنبال اقدام برای لوله‌کشی آب کشف شد و زمانی که اشیای تاریخی مجموعه‌ در حال غارت شدن بودند، مسئولان میراث فرهنگی مطلع شدند و از آن جلوگیری شد. در این محوطه چند فصل کاوش نجات‌بخش باستان‌شناسی و اضطراری انجام شده است؛ ولی بنا به گفته‌ی سرپرست کاوش‌ها، نتایج آن هنوز به‌طور کامل منتشر نشده است. هرچند رییس جدید پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی چاپ و انتشار چند کتاب از نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی قدیمی را در اولویت قرار داده است و شاید این محوطه نیز یکی از آن‌ها باشد.

آرمان شیشه‌گر، سرپرست کاوش محوطه‌ی جوبجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: کاوش‌های این منطقه سال 1386 تمام شد و یک سال بعد مقاله‌ای از نتایج کاوش‌ها ارائه کردم. البته پس از انجام کاوش، مقاله و گزارش‌هایی را به‌طور کامل تهیه کردم، ولی در این چند سال از گزارش‌ها چیزی منتشر نشده است، بویژه این‌که در دو سالی که پژوهشکده به شیراز انتقال یافته بود، اقدامی در این راستا انجام نشد.

او با اشاره به این‌که محوطه‌ی جوبجی در شهرستان رامهرمز و نزدیک روستای جوبجی قرار دارد، بیان کرد: محوطه‌ی جوبجی، منطقه‌ی بزرگی است و هنوز هم ضرورت دارد کاوش‌ها در آن ادامه یابد.

به گفته‌ی شیشه‌گر، در این محوطه‌ آرامگاهی از دوره‌ی عیلام نو همراه با دو تابوت از استخوان‌های دو زن کشف شد. این زنان براساس نوشته‌هایی که پیدا شدند احتمالا وابستگان یک شاه محلی بوده‌اند. همچنین در این کاوش‌ها، اشیای زیادی از جمله وسایل مفرغی و جواهرات کشف شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha