• دوشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91080804902
  • خبرنگار : 71191

«راهنمای نقشه‌های تاریخی تهران» انتشار یافت

«راهنمای نقشه‌های تاریخی تهران» انتشار یافت

کتاب «راهنمای نقشه‌های تاریخی تهران» با معرفی هشت نقشه‌ی تاریخی شهر تهران توسط رضا شیرازیان منتشر شد.

کتاب «راهنمای نقشه‌های تاریخی تهران» با معرفی هشت نقشه‌ی تاریخی شهر تهران توسط رضا شیرازیان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کتاب به معرفی هشت نقشه‌ی تاریخی شهر تهران پرداخته و شش مورد از این نقشه‌ها را از سال 1205 تا 1309 خورشیدی مورد بررسی قرار داده است، همچنین همه‌ی عناوین درج‌شده در این شش نقشه و حاشیه‌ی آن‌ها قرائت، فهرست و ارائه شده است و کلیه‌ی اماکن روی نقشه‌ها بر اساس همان نقشه آدرس‌دهی و اسامی امروزی معابر و کوچه‌ها نیز در آن آورده شده است.

از ویژگی‌های مهم این کتاب می‌توان به معرفی کامل نقشه‌ی خیابان‌کشی‌شده در سال 1309 خورشیدی «اولین طرح توسعه تهران در دوره پهلوی اول» اشاره کرد، همچنین فهرست نام اشخاص در پایان کتاب می‌تواند کمکی برای جست‌وجوی راحت‌تر اماکن منتسب به اشخاص در هر یک از این شش نقشه باشد.

در پایان این کتاب که با حمایت قطب علمی طراحی شهری در بافت‌های تاریخی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط انتشارات دستان به چاپ رسیده، برخی عناوین، مناسب و مشاغل نامأنوس درج‌شده در نقشه‌ها از لغت‌نامه‌ها استخراج و ارائه شده است.

بنا بر اعلام، این کتاب برای مطالعات تاریخ شهری و تاریخ اجتماعی - سیاسی شهر تهران بیش‌ترین کاربرد را دارد و هدف از چاپ آن امکان راحت‌تر دسترسی پژوهشگران به محتوای نقشه‌ها و موقیعت جغرافیایی اماکن است.

در پشت جلد این کتاب نیز درباره‌ی شکل‌گیری تهران،‌ ساخت حصار در دور این شهر و توسعه و تغییراتی که در دوران پادشاهان مختلف صورت گرفته، مطالبی آورده شده است.

در بخشی از آن آمده است: «هر چند تاریخ دقیقی از آغاز شکل‌گیری تهران به عنوان یک شهر در دست نیست، اما ساخت حصار تهران در سال 961 هجری قمری به دستور شاه طهماسب صفوی را می‌توان نقطه‌ی عطفی در شکل‌گیری هسته‌ی تهران امروزی در نظر گرفت. این حصار به طول یک فرسخ (6 کیلومتر) با 114 برج به تعداد سوره‌های قرآن و چهار دروازه بنا شد و به «حصار شاه طهماسبی» معروف شد. توسعه و تغییرات تهران در دوره‌ی شاه عباس و سایر شاهان صفوی از جمله شاه سلیمان و پس از آن نادرشاه افشار و کریمخان زند در محدوده‌ی حصار شاه طهماسبی باقی ماند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha