• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91080906110

اردلان از دستاوردهای سمینار آرکی تایپ‌های آوازی هند و اروپایی در مسکو گفت

حمیدرضا اردلان و محمدرضا درویشی با همراهی دو خواننده برجسته کرد و لک در کنسرواتوآر چایکوفسکی حضور پیدا کردند و از «کهن‌الگوهای آوازی موسیقی هند و اروپایی شاخه ایران » سخن گفتند.

حمیدرضا اردلان و محمدرضا درویشی با همراهی دو خواننده برجسته کرد و لک در کنسرواتوآر چایکوفسکی حضور پیدا کردند و از «کهن‌الگوهای آوازی موسیقی هند و اروپایی شاخه ایران » سخن گفتند.

حمیدرضا اردلان به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: کنسرواتوآر مسکو یکی از معتبرترین مراکز موسیقی جهان است و چایکوفسکی در زمان حیاتش ریاست آن را برعهده داشته است و اغلب جریان‌ها و مکاتب آهنگسازی این کشور در این کنسرواتوار یا درس خوانده‌اند یا درس داده‌اند و یا به اجرای موسیقی پرداخته‌اند.

او با اشاره به مرکز پژوهش موسیقی غیراروپایی فعال در این کنسروآتور توضیح داد: پژوهش‌های این مرکز بیشتر بر حوزه موسیقی باستانی، آئینی و سنتی کشورها متمرکز است .

سمینار «آرکی تایپ‌های آوازی هند و اروپایی» از 22 تا 27 اکتبر در این مرکز برگزار شد و از ایران نیز محمدرضا درویشی و اردلان به عنوان سخنران و نظریه‌پرداز حضور داشتند و دو خواننده برجسته کرد و لک نیز در این سمینار آواز خواندند .

به گفته اردلان، واژه هند و اروپایی به زبان، فرهنگ و هنر مشترک اقوام هندی، ایرانی و اروپایی اطلاق می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: موسیقی کردی و لکی از عمیق‌ترین و اصیل ترین الحان هند و اروپایی در دوره معاصر در ایران و جهان هستند به همین دلیل استاد «خدر گرماوی» به عنوان یکی از بزرگترین بیت‌خوان «کرد» و استاد «براگجر طهماسبیان» به عنوان یکی از بزرگترین مورخوان لک در این سمینار برای اجرای الحان خود حضور داشتند.

این استاد دانشگاه و موسیقی‌شناس خاطرنشان کرد: در این سمینار چهار سخنرانی توسط بنده‌ و محمدرضا درویشی ایراد شد که استاد درویشی با موضوع «آوازهای عبدالقادر مراغی و ریشه‌های هند و اروپایی آن» و بنده در دو بخش به «بررسی ریشه‌های موسیقی هند و اروپایی در غرب ایران با مثال‌هایی از موسیقی کردی و لکی» و همچنین «پرده خوانی ایران و نسبت آن با نقالی و آوازهای ایران باستان» به ایراد سخنرانی پرداختم.

اردلان با اشاره به اجرای زنده این دو هنرمند برجسته موسیقی مقامی در سمینار و در خلال ایراد سخنرانی‌ها ،گفت: این دو نفر به عنوان یکی از منابع اصیل و قابل تکیه موسیقی هند و اروپایی جهان در طول سمینار از سوی موسیقی شناسان برجسته دیگر کشورها شناخته شده‌اند .

این موسیقی‌شناس در همین رابطه توضیح داد: موسیقی کردی‌، لری، لکی و بختیاری ایران جزو اصیل‌ترین نمونه‌های موسیقی هند و اروپایی است و ما کوشش داریم در صورت کمک ارگان‌های مرتبط با موسیقی بتوانیم طی سال آینده سمینار ویژه‌ای در همین رابطه در ایران برگزار کنیم.

اردلان همچنین با گلایه از عدم حمایت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از چنین رویدادی گفت: قطعا چنین سمینارهایی باید از سوی مسؤلان ارگان‌های رسمی موسیقی کشور انجام شود، اما متاسفانه سیستم موسیقی کشور انگیزه و زبدگی لازم را برای تشخیص پژوهش‌های بنیادین و حفظ دارایی‌های بدست آمده را ندارد.

اردلان اضافه کرد: متاسفانه جناب استاد درویشی و بنده کارهایی را در حوزه موسیقی نواحی و مقامی ایران بنیان‌گذاری کردیم که امروز در کشاکش زمان و مسائل مدیریتی صدمه دیده و دیگر قادر نشدیم آنها را ادامه دهیم. در حالی که این نمونه‌ها برای بقای موسیقی مقامی و نواحی کشور لازم است و بی توجهی به دستاوردها صدمه اساسی به پیکره موسیقی کشور وارد خواهد کرد.

او بیان کرد: به ویژه در حوزه موسیقی معاصر، قطع نسبت میان میراث گذشته و آنچه توسط نسل‌های جدید تولید می‌شود سبب بی‌هویتی فرهنگی و هنری در حوزه معرفت شنیداری جامعه خواهد شد و به همین دلیل اغلب موسیقی‌های تولید شده در ارگان‌هایی که صاحب سرمایه‌اند مانند صدا و سیما از ارجمندی هنری و موسیقایی برخوردار نیستند و حتی سبب تخریب گوش نسل‌های آینده خواهد شد .

اردلان همچنین با مقایسه عملکرد کشورهای همچون روسیه که به برگزاری سمینارهای تخصصی می‌پردازد و ارگان‌های موسیقی ایران که به چنین مواردی بی‌توجهی می‌کنند، گفت: همانطور که می‌دانید روسیه موسیقی باستانی و آئینی مانند ایران ندارد، اما کنسروآتور چایکوفسکی با راه‌اندازی یک مرکز ویژه پژوهش موسیقی غیراروپایی دست به انجام چنین پژوهش‌های بنیادینی می‌زند تا در نهایت پایگاه پژوهشی موسیقی هند و اروپایی که پایگاه اصلی آن متعلق به ایران است‌ را از آن خود کند .

به گفته او، در دو سال آینده نیز این سمینار در مسکو ادامه خواهد داشت و به زودی قرار است نتایج پژوهش‌های این سمینار به زبان روسی چاپ شود.

به گزارش ایسنا، در این سمینار موسیقی‌شناسانی از کشورهای فرانسه‌، ویتنام‌، ژاپن‌، هندوستان‌، بلاروس و روسیه... مانند

Margarita Karatygina(Russia, Moscow), Tran Quang Hai( France), Elena Gorokhovik(Belarus) , Genichi Tsuge (Japan), Serget Akash Antsupov(Latvia), Iegor Reznikoff(France), Tatiana Kartashova (Russia, Saratov),…حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha