• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 91082415557
  • خبرنگار : 71062

کتاب «فرشته‌های سوسنگرد» رونمایی شد

تبیین نقش مقام معظم رهبری توسط سرلشکر فیروزآبادی در شکست حصر سوسنگرد

تبیین نقش مقام معظم رهبری توسط سرلشکر فیروزآبادی در شکست حصر سوسنگرد

مراسم «فرشته‌های سوسنگرد» ( گرامی‌داشت سالگرد شکست حصر سوسنگرد) امروز در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

مراسم «فرشته‌های سوسنگرد» ( گرامی‌داشت سالگرد شکست حصر سوسنگرد) امروز در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم، سردار سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن‌ فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در مورد حمله دشمن بعثی به خاک کشورمان، عملیات شکست حصر سوسنگرد در روز 26 آبان‌ماه 1359 و نقش حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در این عملیات سخنانی را بیان کرد.

سرلشکر فیروزآبادی با طرح این پرسش‌ که چرا بزرگداشت 26 آبان،سالروز شکست حصر سوسنگرد مهم است،گفت: وقتی دشمن غافلگیرانه به کشورمان حمله کرد سه مرحله پیش رو داشتیم: در ابتدا باید دشمن را متوقف می‌کردیم که این کار را بعد از آنکه سوسنگرد را از محاصره درآوردیم، انجام دادیم. سپس دشمن را در انجام عملیات‌های دیگرش ناکام گذاشتیم و در آخر نیز آن را به پشت مرزها عقب راندیم.

وی ادامه داد: بیشتر عملیات‌های موفق دفاع‌مقدس با همکاری ارتش و سپاه انجام شدند. اما دوسری عملیات دیگر هم در دوران دفاع مقدس انجام شد که در مرحله اول دشمن را متوقف کردیم. دشمن، غافلگیرانه، با برنامه‌ریزی و حمایت ابرقدرت‌ها به ایران حمله کرد و توانست تا نزدیکی‌ها اهواز پیشروی کند اما ما در منطقه عملیاتی شوش و در «دشت عباس» توانستیم جلوی پیشروی آن را بگیریم. بنابراین صدام نتوانست به آن گفته خود که بیان کرده بود چهارروزه به تهران خواهم رسید عمل کند چرا که نیروهای جان بر کف ارتش،‌ سپاه و نیروهای مردمی در مسیرهای اولیه‌ دشمن را متوقف کردند.

سرلشکر فیروزآبادی یادآور شد: من در آغاز جنگ تحمیلی عضو شورای جهادسازندگی خراسان بودم. یکی از دوستانم که عضو شورای جهاد در اهواز و استان خوزستان بود، با من تماس گرفت و گفت: دشمن تا هفت کیلومتری اهواز آمده است و اگر دیر بجنبیم اسرائیلی جدید در کنار ایران ایجاد خواهد شد. نه تنها عراق توانسته بود تا این حد پیشروی کند بلکه ستون پنجم آن نیز در داخل شهر اهواز نقاط مختلف شهر را با خمپاره ناامن کرده بود.

سرلشکر فیروزآبادی ادامه داد: دشمن در آغاز جنگ تحمیلی، معابر بستان سوسنگرد‌، اهواز‌، شلمچه، آبادان، خرمشهر، فکه و دسترسی به پل دختر را در اختیار داشت و می‌توانست راه اهواز به خرمشهر را قطع کند. تنها هدفش این بود که این معبرها را پشت سر بگذارد و بتواند از طریق تصرف اهواز، استان خوزستان را درا ختیار خود بگیرد. اما مردم ما اجازه ندادند که استان خوزستان را از جمهوری نوپای اسلامی جدا کنند.

وی ضمن گرامی‌داشت یاد شهید «غیور اصلی» از نیروهای ارتشی گفت: در همان روزهایی که بعثی‌ها در اهواز جولان می‌دادند و جیب‌های فرماندهی‌شان عازم حرکت به شهر اهواز بودند، این شهید با جمع‌آوری تعدادی از رزمندگان به خط مقدم عراقی‌ها رفت و با حمله‌ای غافلگیرانه آنها را ترساند و همین موجب شد که عراقی‌ها از حاشیه‌ جاده اهواز- سوسنگرد به سمت بستان عقب‌نشینی کنند.

سرلشکر فیروزآبادی با اشاره به نقش «لشکر 92 زرهی» ارتش اظهار کرد: این لشکر یگان‌هایش را از شوش تا «دارخوین» گسترش داده و یگان‌هایی را برای پشتیبانی از سوسنگرد در شرق رودخانه سوسنگرد مستقر کرده بود. علاوه بر این، نیروهایی از تبریز‌، تهران و خمین به این شهر آمده بودند.

وی همچنین با اشاره به کتاب «فرشته‌های سوسنگرد» توضیح داد: این کتاب تعریف کامل عملیاتی است که برای شکست حصر سوسنگرد و آزادسازی آن اتفاق افتاده است. در این کتاب تمام جزئیات‌، فرماندهان، مسیرهای حرکت‌، جبهه‌ها و نوع عملیات ثبت شده است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در شکست حصر سوسنگرد نیز گفت: آن زمان ایشان نماینده امام در شورای عالی دفاع‌، ارتش و امام جمعه تهران بودند ونقش بسیار تاثیرگذاری را ایفا کردند. اگر بخواهیم به تبیین فعالیت‌های رهبری در آن زمان بپردازیم در اصل باید بگویم سخن از یک حماسه عظیم معنوی در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود.

مراسم فرشته‌های سوسنگرد

وی خاطرنشان کرد: اگر رزمندگان اسلام در سوسنگرد توسط مقام معظم رهبری «فرشته‌های سوسنگرد» نام گرفتند باید بگویم که خود ایشان روح فرشتگان بودند. هنگامی که جنگ آغاز شد ایشان سه یا چهار روز بعد به اهواز رفتند. حضور ایشان فقط برای تماشا نبود بلکه به دل معرکه رفته بودند. قرارگاه جنگ‌های نامنظم را تشکیل دادند و فرماندهی‌اش را برعهده گرفتند. شهید دکتر چمران نیز رئیس ستاد جنگ‌های نامنظم شد.

سرلشکر فیروزآبادی اظهار کرد: در آن شرایط همه چیز به هم ریخته بود. سپاه تازه شکل گرفته بود و هدف اصلی‌اش صیانت از انقلاب و برقراری امنیت در شهرها بود و اصلا برای جنگ سازمان دهی نشده بود.‌ ارتش نیز در شرایط خاص تسویه و بازسازی آن روزها قرار داشت و غافلگیر شده بود. اما رهبر معظم انقلاب اسلامی توانستند ستادی را از گروه‌های ارتشی‌، سپاهی‌، بسیجی و مردمی سازماندهی کرده و به همراه آنها در جبهه حضور یابند. ایشان برای آنکه موقعیت دشمن را به خطر بیندازند لباس رزم بر تن کردند و به دل دشمن زدند و حتی چند تانک را منهدم کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با فداکاری، گذشت از جان‌، علم‌،‌ معرفت‌ و‌ تبعیت از امام زمان(عج) توانستند عملیات شکست حصر سوسنگرد را مدیریت و فرماندهی کنند. پیروزی در این عملیات باعث شد که عملیات‌های بزرگی چون «فتح‌المبین»‌،«طریق‌القدس‌» و «الی بیت‌المقدس» طرح‌ریزی شده و با پیروزی اجرا شوند.

رئیس ستاد کل مسلح در پایان گفت: در آن زمان به دلیل شرایط حساس نمی‌توانستیم ساختار عملیات‌ها را تجزیه‌،‌تحلیل و تبلیغ کنیم. بیشتر برنامه‌ریزی‌های ارتش بر روی چگونه عقب راندن دشمن متمرکز شده بود و فرصت بازنگری در عقبه کار خود را نداشت. همین دلیل باعث شد که تبلیغات روی عملیات شکست حصر سوسنگرد و دیگر عملیات‌ها انجام نشود. البته سپاه کتاب‌هایی را که شامل عکس و تصویر‌، نامه‌ها و گزارشات و خاطره‌های رزمندگان و فرماندهان است به چاپ رساند.

سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت:به مناسبت سالگرد شکست حصر سوسنگرد در تمامی استان‌های کشور مراسمی برگزار خواهد شد.

در این مراسم همچنین با حضور حجت‌الاسلام آل هاشم رئیس عقیدسی ارتش، سرلشکر صفوی، سردار زاده‌کمند و سردار کارگر،کتاب «فرشته‌های سوسنگرد» نوشته سرلشکر فیروزآبادی، رونمایی و از حماسه‌آفرینان عملیات شکست حصر سوسنگرد و همچنین خانواده‌های شهدای این عملیات قدردانی شد.

کتاب فرشته‌های سوسنگرد

جمعی از عشایر سوسنگرد نیز در این مراسم حضور داشتند.

همچنین، سردار داود غیاثی‌راد دبیر ستاد سی و دومین سالگرد گرامی‌داشت حماسه شکست حصر سوسنگرد در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایسنا گفت: روز 26 آبان‌ماه سال 1359 که عملیات شکست حصر سوسنگرد انجام شد مقارن با عاشورای حسینی بود و حضرت امام خامنه‌ای در خط مقدم عملیات شکست حصر سوسنگرد حضور داشتند و در فرمایشات‌شان از مدافعان سوسنگرد به عنوان «فرشته‌های سوسنگرد» نام برده‌اند و ما نیز بر مبنای این تدبیر ایشان، عنوان این مراسم‌ را «فرشته‌های سوسنگرد» نامگذاری کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در تمامی استان‌های کشور برای گرامی‌داشت سالروز شکست حصر سوسنگرد برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است و تبیین نقش مدیریت،‌ حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خلق این حماسه بزرگ و شکست طرح‌های دشمن برای اشغال خوزستان، توجه به نقش شهید دکتر مصطفی چمران و سایر رزمندگان، بررسی علمی- پژوهشی ابعاد مختلف این نبرد ماندگار،‌ تجلیل و تکریم مقام شامخ شهدای این حماسه جاویدان و پرافتخار،‌ تبیین نقش فرهنگ حماسی عاشورا در این حماسه بزرگ و توجه به وحدت راهبردی نیروهای مسلح از جمله ارتش و سپاه در عملیات حصر سوسنگرد از جمله اهداف برنامه‌های گرامی‌داشت سالگرد شکست حصر سوسنگرد هستند.

سردار غیاثی‌راد در پایان سخنانش گفت: عملیات شکست حصر سوسنگرد نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید چون اگر عراق سوسنگرد را به تصرف خود درمی‌آورد، به راحتی می‌توانست خوزستان را از ایران جدا کند و شاید سرنوشت جنگ به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha