در روزهای نیمه تعطیل سپری شده همچنان سینما سوژهی داغ رسانهها بود و حاشیههای «من مادر هستم» فریدون جیرانی و اظهارنظرهایی در این زمینه آن را داغتر کرد.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 14 آذر ماه سید ضیاءالدین دری به عنوان یکی از اعضای شورای پروانه نمایش و نماینده آن شورا در اصلاحات «من مادر هستم» در گفتوگویی با ایسنا تاکید کرد که همه اصلاحات لازم برای این فیلم انجام شده است و گفت: «آنچه که اکنون روی پرده رفته کاملا منطبق بر اصلاحاتی است که شورا به صاحبان فیلم ابلاغ کرده بود، تنها مشکل فیلم کنونی تغییر نام آن است که اکنون هم تهیهکننده و هم کارگردان به این مساله اذعان دارند».
او در ادامه سخنانش (در اینجا) به بخشهای مختلف اصلاحیه فیلم اشاره کرد و معترضان را به سعهصدر و اجازه برای رشد سینمای اجتماعی با ملاحضات مخصوص به آن فراخواند: «دوستان باید بدانند قطعا اگر فردی بخواهد برای بار دوم فیلمی در موضوع «من مادر هستم» را بسازد، با تجربهای که آقای جیرانی کسب کرده، فیلم بهتری خواهد ساخت و دوستان مومن و سختگیر ما هم مشکلاتشان کمتر میشود. بالاخره یک نفر باید از یکجایی شروع کند و طبیعی است تجربه کردن هزینههایی هم دارد».
دری در این گفتوگو به معترضانی که شورای پروانه نمایش را مقصر اکران «من مادر هستم» میدانند هم گفت: «ما در عین آنکه به نگرانی برخی دوستان احترام میگذاریم و اهمیت میدهیم اما انتظار داریم آنها هم اجازه دهند شوراها در مواجهه با زحمات و تجربهاندوزیهای این حرفهی گرانقیمت برای رسیدن به آن سینمایی که نیاز جامعه اسلامی ماست و کشمکشهایی جذاب برای مخاطب دارد، تلاش کند... دوستان معترض باید آستانه تحملشان را کمی بالاتر ببرند و اجازه دهند آن نظام عالی نظارتی که از سطوح بالا چیده شده کار خود را بکند. آنها مسلم بدانند اگر یک سر سوزن در فیلمی شبهههایی مبنی بر زیر سوال بردن ارکان اخلاقی یا اعتقادی جامعه در برهه فعلی باشد، اجازه نخواهند داد کار به جایی برسد که دوستان اینگونه به آن واکنش نشان دهند».
در همین روز حجتالاسلام محمد باقری از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم در واکنش به «من مادر هستم» ضمن رد اعتراض خیابانی در مقابل برخی فیلمها به ایسنا گفت: «باید بگذارند هر دستگاه کار خود را انجام دهد. اگر قرار باشد اینطور پیش برود که هر کس به قانون یا موضوعی اعتراض داشت در جایی جمع شود درست نیست، به هر حال این تجمعها هم نیاز به مجوز دارد و برگزاری این تجمعات بدون مجوز موجب بیقانونی در کشور خواهد شد».
وی البته درباره انتقادات به این فیلم هم بیان کرد: «فیلم یک خانواده محترم وضعیت ناجوری دارد و اصلا قابل پذیرش نیست، اما درباره «من مادر هستم» انتقاداتی وارد است که شاید به هر فیلمی چنین انتقاداتی وجود داشته باشد، و به صرف این اعتراضات نمیتوان جلوی اکران آن را گرفت».
اما مهمترین اتفاق سهشنبه، نشست بررسی «من مادر هستم» با حضور منتقدان موافق (مسعود فراستی) و مخالف (محمدتقی فهیم، حجتالاسلام علیزاده، سید حسین علوی)، تهیهکننده فیلم (غلامرضا موسوی) با اجرای امیر قادری در فرهنگسرای رسانه بود که به درگیری لفظی کشید.
در این نشست، حجتالاسلام علیزاده از اعضای انصار حزبالله و از سخنگویان این تشکل در تجمع مقابل وزارت ارشاد اولین جرقههای التهاب در آن نشست را زد: «فکر نکنید کسانی که فیلم را میبینند کودک هستند و مطمئن باشید کسانی که فیلم را دیدهاند مضمون آن را دریافتهاند... زن نماد ملت، امت است و در این فیلم شاهد هستیم که زن به دنبال شهوت است و سیگنالهایی را به شیاطین داخلی و خارجی ارسال مینماید... این فیلم سیگنالهایی را به دشمنان میدهد و میخواهد بگوید چقدر راحت میشود به امام (ره) و شهدا توهین کرد و نیز سازندگان آن بگویند توانستیم چنین فیلمهایی را بسازیم بدون اینکه شما متوجه شوید».
او در ادامه بدون آنکه اجازه بدهد هیچ کدام از موافقان یا مخالفان درباره سخنانش اظهارنظر کنند به دلیل آنچه «عدم رعایت حدود شرعی (حجاب) حاضران» عنوان کرد، جلسه را ترک کرد که این عمل او با واکنش شدید فراستی و حاضران روبرو شد.
فراستی همچنین در پاسخ به طعنه علیزاده درباره «خدایی یا شیطانی بودن این جلسه» با لحن بسیار تندی گفته بود: «حرفهای این آقا، (علیزاده) کاملا شیطانی است و مشخص است که او کوچکترین چیزی از سینما نمیداند و من حرفهای او را کاملا شعاری میدانم و باید گفت هیچکس نمایندهی خدا نیست».
در ادامه امیر قادری به عنوان مدیر جلسه همه سخنرانان و حاضران را به آرامش فراخواند و به دلیل «ناخوشایند بودن برخی حرفها» از همه خواست تا پایان جلسه به صحبتهای یکدیگر گوش دهند.
محمدتقی فهیم که سعی میکرد تنها درباره «من مادر هستم» و نقد آن صحبت کند، آن را یک فیلمفارسی دانست که «اگر این اتفاقات نمیافتاد فیلم 50 میلیون هم نمیفروخت».
سید حسین علوی که در این بحث جایگزین حجتالاسلام علیزاده از نمایندگان انصار حزبالله شده بود، ابتدا باید اکران «چنین فیلمهایی در این ایام و در کشوری که 300 هزار شهید داده» تسلیت گفت و تلویحا «من مادر هستم» را در راستای اشاعه زنا دانست.
وی همچنین تاکید داشت که «قصاص در فیلم با حکم وزارت ارشاد لوث و تخطئه میشود» و گریزی هم به پشت پرده اکران «اینگونه فیلم» داشت و «جریان انحرافی» را مقصر این رفتار دانست.
علوی در ادامه سخنانش «من مادر هستم» را در راستای «به لجن کشیدن حجاب» دانست.
البته این تمام سخنان علوی نبود چرا که او در بخشهایی از این نشست، با مسعود فراستی (به عنوان موفق فیلم) گفتوگویی تند و درگیریهای لفظی شدیدی پیدا کرد تا آنجا که او در پاسخ به بخشی از سخنان فراستی او را متهم به «بویی نبردن از شهید آوینی» کرد که این سخن وی با واکنش بسیار شدید فراستی روبرو شد و وی را به عنوان جریانی که «جز قمهکشی کاری بلد نیستید» خواند که خود را از بقیه آدمتر میدانند. البته علوی هم پاسخ به فراستی چنین سخنانی و اصطلاحاتی را «در شأن» او ندانست.
مسعود فراستی در بخشهایی از سخنانش با اعتراض به رفتار سیاسی با «من مادر هستم» گفت: «فرهنگ دنبالچه سیاست نیست... به سینما به عنوان سینما نگاه کنیم و بدانیم سینما با شعار سر و کار ندارد و با دل و ناخودآگاه ما سر و کار دارد».
وی در پاسخ به سخنان فهیم درباره فیلمفارسی بودن «من مادر هستم»، «سیب و سلما»، «شور شیرین»، «سفر سنگ» و دو فیلم و سریال درباره شهید باقری و شهید کاوه را فیلم فارسی دانست که تصاویری از آن شهدا ارائه نمیکند و در عین حال فیلم جیرانی را «یکی از مهمترین فیلمهای پس از انقلاب در آسیبشناسی اقشار تازه به دوران رسیدهی نفتی» و بر «اشاعهدهندهی فحشا نبودن»، «دربارهی قصاص نبودن»، «اخلاقی بودن» و «سیاسی بودن اعتراضها» تاکید کرد.
در بخشهایی از این نشست، برخی مخالفان، رفتار امیر قادری را در توزیع وقت صحبت برای مخالفان و موافقان و همچنین اظهاراتش جانبدارانه دانستند که این سخن با واکنش شدید او روبرو شد.
قادری همچنین در پایان این نشست «من مادر هستم» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دیالوگ بین منتقدان و موافقان، این اتفاق را امری مثبت تلقی کرد.
روحالله حجازی، حمید فرخنژاد، علی طالبآبادی و هومن بهمنش از عوامل «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» در گفتوگویی با ایسنا درباره این فیلم و حواشیاش صحبت کردند. (اینجا)
در بخشهایی از این گفتوگو حجازی درباره حضور حاتمیکیا در فیلمش گفت: «ترس و دغدغه بزرگم این بود که این نقش در میآید یا نه! همانقدر که حضور ابراهیم حاتمی کیا به نفع فیلم بود اگر بازیاش در نمیآمد به ضرر کار تمام می شد. اما شب اول گفت «ابراهیم حاتمیکیا را کنار بگذارید و انگار با بچهای مواجه هستی.» آنقدر حرفهای برخورد کرد که برایمان خیلی عجیب بود، حتی یک بار درباره کار کارگردانی نظر نداد و کار را برایم ساده کردند. ضمن اینکه حمید فرخ نژاد هم در مقابل ایشان خیلی زحمت کشید».
حمید فرخنژاد هم که در سه فیلم حاتمیکیا بازی کرده است، درباره همبازی شدن با او در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» بیان کرد: «کار با حاتمی کیا تجربه خیلی خوبی بود و ایشان هم باید خوشحال باشد در کاری که چفت و بست درست دارد توانسته بازیگری را تجربه کند. معتقدم بعد از این ارتباطش با بازیگران به گونه دیگر خواهد بود... او در موقعیتی قرار گرفت که مدتها آدمها را از آنجا میدید. این برای یک کارگردان خیلی مهم است که این مسیر را تجربه کند و از این فیلم به بعد حاتمیکیای دیگری در مقام کارگردانی خواهد بود که بازیگر را هدایت میکند و بازیگرش را درک خواهد کرد».
چهارشنبه 15 آذر ماه نیز، باز هم حواشی «من مادر هستم» ادامه داشت و این بار وزیر ارشاد که نوک پیکان اکثر مخالفان این فیلم و انصارحزبالله به سمت اوست درباره این فیلم صحبت کرد.
حسینی در گفتوگویی با ایسنا با اشاره به تجمع در مقابل وزارت ارشاد بر بهتر بودن «برگزاری جلسات بحث و گفتوگو به جای شعار دادن در خیابان» تاکید کرد.
وی همچنین درباره اعتراض برخی نسبت به زیر سوال بردن حکم قصاص توسط برخی معترضان به ایسنا گفت: «از نظر ما اینگونه نبود... به خاطر احتیاط درخواست ما این بود بخشی از فیلم اصلاح شود تا بهانهای برای عدهای که شروع به مخالفت و ممانعت کنند، نشود».
در ادامه حواشی «من مادر هستم»، علی مطهری از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم با اشاره به نمایش این فیلم برای اعضای کمیسیون بیان کرد که «کمیسیون تصمیمی راجع به این فیلم نگرفته و هرکس نظر خودش را دارد». وی همچنین مشکل اصلی را در وزارت ارشاد دانست که «فیلمنامهها به طور دقیق بررسی نمیشود و طرح کلی فیلم مجوز میگیرد».
مطهری که در ابتدای سخنانش فیلم را حاوی نکات مثبت و منفی دانسته بود به «نیروهای مذهبی و غیرمذهبی حق اعتراض داد» تا «هر کس حرفش را بزند و صدایش را برساند به شرط اینکه مخل نظم عمومی نباشد». وی البته درباره تجمع مسالمت آمیز دو گروه در مقابل وزارت ارشاد را نشانه «رشد اجتماعی مردم» دانست.
در ادامه، حجتالاسلام سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم از قول وزارت ارشاد برای حذف برخی صحنهها از «من مادر هستم» در حین اکران خبر داد. قولی که از سوی سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تایید شد.
یکی دیگر از خبرهای روز چهارشنبهی ایسنا، گزارشی از نشست نمایش، نقد و بررسی «آینههای روبرو» در دانشگاه مفید قم بود. (اینجا)
در این نشست حجتالاسلام کریمینیا معاون پژوهشی مرکز تخصصی قضا و از اساتید حوزه و دانشگاه درباره «آینههای روبرو» گفت: «باید به سازندگان این فیلم تبریک گفت که حقیقت و واقعیتی که ما سعی میکردیم از طریق مقاله و کنفرانس به جامعه ارائه دهیم را از طریق یک کار هنری به خوبی ارائه کردهاند».
مهمترین خبر پنجشنبه این هفته 16 آذر ماه، خبر استعفا یا برکناری حجتالاسلام رحیمزاده از گروه انقلاب و دفاع مقدس سیما فیلم به دلیل حمایت از تولید «یک خانواده محترم» بود. سیمافیلم که برای مشارکت در تولید این فیلم زیر بار شدیدترین انتقادها از سوی رسانهها و مجلس بود، سعی کرد با این استعفا (شاید بهتر بشود گفت برکناری) خود را تا حدی از زیر این فشار خارج کند.
همچنین در این روز، نمایش و بررسی فیلم «آینههای روبرو» به نفع موسسه خیریه رعد برگزار شد و هنرمندانی چون رخشان بنیاعتماد، علیرضا شجاعنوری و علی معلم درباره فیلم سخن گفتند. ( اینجا)
انتهای پیام


نظرات