• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91102514349
  • خبرنگار : 71133

تقوایی: این سینمایی نبود که نسل ما می‌خواست

معرفی برگزیدگان ششمین جشن انجمن منتقدان سینما / مهرجویی و تقوایی تقدیر شدند

معرفی برگزیدگان ششمین جشن انجمن منتقدان سینما / مهرجویی و تقوایی تقدیر شدند

با تقدیر از داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی و با اهدای سه تندیس به فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» و «ملکه» ششمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برگزار شد.

با تقدیر از داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی و با اهدای سه تندیس به فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» و «ملکه» ششمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیلم «بغض» نیز در دو بخش تدوین و خلاقیت و استعداد درخشان، تندیس انجمن منتقدان را از آن خود کرد و یک دیپلم افتخار برای فیلمبرداری گرفت.

علی علایی رییس شورای مرکزی انجمن منتقدان و دبیر جشن در سخنانی این برنامه را شب عاشقان سینما خواند و گفت: ما معتقدیم از همه بیشتر عاشق سینما هستیم و حتی این عشق ما به سینما از خود سینماگران هم بیشتر است.

وی با اشاره به آکادمی شدن شیوه رای‌گیری در این دوره اظهار کرد: 84 نفر از اعضای انجمن برگزیدگان را معرفی کردند و همه آثار مورد ارزیابی قرار گرفت.

علایی ادامه داد: ما هر سال اسم فیلمی را برای جشن انتخاب کردیم و برای این دوره هم نامی بهتر از «میهمان مامان» پیدا نکردیم. چرا که هر که هر چه داشت آورد تا این جشن برگزار شود.

اولین برگزیده‌ای که به پشت تریبون رفت و سخنانی را مطرح کرد، هایده صفی‌یاری تدوینگر برتر انجمن منتقدان بود که در سخنانی گفت: بسیار برایم لذت‌بخش است که این جایزه را از دست سپیده عبدالوهاب دخترم می‌گیرم.

وی که برای فیلم «بغض» ساخته رضا درمیشیان این جایزه را دریافت کرده بود با اشاره به این کارگردان گفت: درمیشیان جوانترین کارگردانی بود که با آن کار کردم ولی پختگی زیادی در کارش بود و توانست از بدترین اتفاقات زندگی‌اش، بهترین درس‌ها را بگیرد.

تورج اصلانی فیلمبردار برگزیده هم که دیپلم افتخار برای فیلم «بغض» دریافت کرد با اشاره به صحبت‌های یکی از کارگردانان درباره فریدون جیرانی و عبدالرضا کاهانی اظهار کرد: خوشحالم این دو نفر که در سینمای ایران تهدید به مرگ شده بودند، هنوز زنده‌اند.

وی افزود: خوشحالم در جمع بزرگان یادی از من می‌شود اما از وضعیت موجود اصلا خوشحال نیستم چون سینما در کشور ما شغل نامحترمی شده است و همه سعی می‌کنند به آن بی‌احترامی کنند و من دیگر جانی برای کار کردن ندارم.

علیرضا زرین‌دست هم که در این بخش تندیس گرفت با اشاره به حضور پیشکسوتان در سالن گفت: ما ایرانی‌ها عادت داریم در مقابل اساتیدمان چهارزانو بنشینیم و از اینکه روبروی شما ایستاده‌ام عذر می‌خواهم.

تقدیر پوراحمد از داریوش مهرجویی

بخش دیگر جشن انجمن منتقدان سینما تقدیر از داریوش مهرجویی به خاطر پنج دهه حضور تاثیرگذار در سینمای ایران و همچنین 20 سالگی ساخت فیلم «سارا» بود که توسط کیومرث پوراحمد و مسعود مهرابی انجام شد.

کیومرث پوراحمد اظهار کرد: ممنونم که این افتخار به من داده شد. جوان که بودم در برهوت فیلم فارسی «گاو» آمد و سینما را از ذلت فیلم فارسی به اوج جهانی شدن رساند و بعد از 40 سال این فیلم هنوز هم ارزشمند است.

وی افزود: فیلم‌های مهرجویی از «گاو» تا «نارنجی‌پوش» همه خوب هستند.

داریوش مهرجویی هم با اشاره به این جشن آن را حرکت بسیار جالبی دانست و گفت: خیلی جالب است منتقدین به این ترتیب حضور خودشان را ثابت کنند و نشان دهند همچنان شیفته فیلمسازی هستند.

مهرابی نیز مهرجویی را خیمه سینما دانست و اظهار کرد:‌ ایشان کارهای بزرگی ساخته‌اند و به سینما جهت داده‌اند و ما مدیون ایشان هستیم چرا که با فیلم‌هایی که ساختند به ما منتقدها نگاه‌ کردن را یاد دادند.

در ادامه رضا درمیشیان که به خاطر فیلم «بغض» جایزه خلاقیت و استعداد درخشان را دریافت کرد با سپاس از انجمن منتقدان خاطرنشان کرد: قدر این جایزه را می‌دانم.

تقدیر کیمیایی از پرویز دوایی

در ادامه برنامه با حضور مسعود کیمیایی بخش تقدیر از پرویز دوایی که در خارج از کشور زندگی می‌کند، برگزار شد.

کیمیایی درباره این منتقد قدیمی سینما گفت: شناخت از دوایی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. من فیلمسازی هستم که از پرویز یاد گرفتم. او صاحب یک سینما است سینمایی که تا الان حرفش را می‌زند.

وی افزود: او از قهرمان‌هایی که سینما بعد از دهه 50 پیدا کرد خوشش نمی‌آید. قهرمان‌هایی که کپی هستند و در دیگر هنرها هم شاهد آن‌ها هستیم. دوایی معتقد است به خلاقیت نمی‌شود دکمه اضافه کرد و خلاقیت جای خودش را دارد.

بعد از پخش فیلم کوتاهی با عنوان «به یاد لاله‌زار» که توسط عزیز ساعتی ساخته شده بود و به پرویز دوایی تقدیم شد، نوبت به تقدیر از جهانبخش نورایی دیگر منتقد پیشکسوت سینما رسید.

هوشنگ گلمکانی به همراه جواد طوسی برای این تقدیر به روی سن آمده بودند، از این منتقد به عنوان دوست 35 ساله‌اش یاد کرد و گفت: او را قبل از آشنا شدن از طریق نوشته‌هایش می‌شناختم و مانند نوجوانانی که به دنبال بازیگر مورد علاقه‌شان می‌گردند من دنبال منتقد مورد علاقه‌ام بوده‌ام که یکی از آن‌ها نورایی بود.

وی ادامه داد: او صاحب قلم مشخصی است و سالهاست تنها برای فیلم‌هایی که دوست دارد می‌نویسد. مانند نقدی که برای «جدایی نادر از سیمین» نوشت و یا فیلم «اسب حیوان نجیبی است» که بسیار خواندنی و لذت‌بخش بود.

گلمکانی خاطرنشان کرد: بدون حضور او مجله فیلم این نمی‌شد و ادامه پیدا نمی‌کرد و ما بسیار مدیون ایشان هستیم.

بعد از سخنان جواد طوسی، نورایی هم با بیان اینکه نوع نگاهی که به سینما دارم از روزگارم تاثیر گرفته است اظهار کرد: بیش از 50 سال مطلب نوشتم و هیچ وقت از روزگارم غافل نبودم.

وی ادامه داد: من معتقدم سینمای ما از نظر حس اجتماعی بسیار جلوتر از نقدنویسی ما است و منتقدین باید بیشتر به اجتماع‌شان توجه کنند تا به سینما نزدیک شوند.

این منتقد خاطرنشان کرد: دوران ما دوران ناامیدی نیست و کسانی که لیست اعدام برای سینماگران صادر می‌کنند بازنده اصلی این دوران هستند.

علیزاده: متشکرم از کسانی که باعث شدند وارد سینما شوم

حسین علیزاده که برای موسیقی فیلم «ملکه» تندیس این جشن را از شهرام ناظری و محمدرضا درویشی دریافت کرد، با بیان اینکه برای اولین بار است در چنین جلسه‌ای شرکت می‌کند، یادآور شد: از سینمای ایران تشکر می‌کنم و کسانی که باعث شده‌اند وارد سینما شوم. ابتدا حسین محجوب که اولین موسیقی فیلم را با او کار کردم، زنده‌یاد علی حاتمی و محمدعلی باشه‌آهنگر که آخرین کارم با ایشان بود و در همه کارهایی که در سینما کردم از اساتید یاد گرفته‌ام.

ناصر تقوایی: تا روزی که قرار باشد از کسی اجازه بگیرم،فیلم نمی‌سازم

بخش دیگر ششمین جشن منتقدان سینمای ایران تقدیر از ناصر تقوایی بود که توسط حمید فرخ‌نژاد، احمد طالبی‌نژاد و جواد مجابی روزنامه‌نگار انجام شد.

تقوایی با اشاره به فیلم نساختنش در سینما گفت: هیچ کس مانع فیلمسازی من نیست اما تا روزی که قرار باشد از کسی اجازه بگیرم فیلم نمی‌سازم.

وی با انتقاد از جرح و تعدیل آثار گذشته‌اش اظهار کرد: از عمری که بابت فیلم‌های گذشته گذاشتم متاسفم و هر بار که آن‌ها را می‌بینم انگار که کار افراد دیگری می‌بینم و هر بار نمایش آن یک چیزی از آن کم شده است. حتی یک بار صحنه‌ای از فیلمم را دیدم که پلان جدیدی را خلق کرده بودند.

تقوایی ادامه داد: روزی اگر فرصت شود چند ساعتی برای این سینما وقت بگذارم نسخه‌هایی از آثار گذشته‌ام را تهیه می‌کنم تا کامل باشد و کسانی که می‌خواهند سراغ کاری از من بروند، آن‌ها را ببینند.

این کارگردان با بیان اینکه گوشی برای شنیدن اعتراض وجود ندارد، اظهار کرد: کسانی که باید گوش شنوا داشته باشند خود مسبب ماجرا شده‌اند و من سعی می‌کنم با فیلم نساختن خودم آن قدر باعث سقوط سینما شوم تا بلکه چیز تازه‌ای جایش درآید.

وی افزود: این سینمایی نبود که نسل ما می‌خواست به وجود آورد و این سینما دفن شد. شما هم باید کمک کنید این فروریزی بیشتر انجام شود و نهال جدیدی در جایش درآید.

مجابی در سخنانی با بیان اینکه مایه غم ماست که نسل حاضر از یکی از هنر یکی از بهترین افرادش محروم است، گفت: این کار فرهنگ ما را فقیر خواهد کرد و این به نفع کسی نیست.

طالبی‌نژاد هم اظهار کرد: برایم افتخار است که در صحنه‌ای ایستاده‌ام که تقوایی ایستاده است. کسانی که مانع ساخت فیلم‌های «زنگی و رومی» و «چای تلخ» شدند فردا چه جوابی دارند بدهند؟ فیلمنامه‌های این دو فیلم به ویژه «چای تلخ» نکات بسیار آموزنده‌ای به لحاظ اموزشی دارد و هر بار می‌خوانم چیزهای جدیدتری پیدا می‌کنم.

وی افزود: حتی اگر تقوایی خودش هم مانع ساخت آن‌ها شده باشد بخشودنی نیست. این کارگردان نباید مجوز گدایی کند بلکه باید به او تقدیم کرد.

این منتقد و کارگردان با اشاره به حضور تقوایی، مهرجویی و کیمیایی در این مراسم گفت: برای اولین بار سه تن از سینماگرانی که در موج نو بودند و در دهه چهل کارشان را شروع کردند و حق بزرگی بر گردن سینمای ایران دارند اینجا هستند.

حمید فرخ‌نژاد با بیان اینکه افتخار می‌کنم همشهری ناصر تقوایی هستم، گفت: ایشان باعث شدند خیلی از جوان‌های آن طرف به سینما علاقمند شوند.

وی به طنز اظهار کرد: هنرمندان دو دسته هستند یا آبادانی‌اند و یا نمی‌دانند آبادانی هستند. اما مطمئن هستم آقای سلحشور آبادانی نیست.

این بازیگر اظهار امیدواری کرد: ابرهای تیره کنار برود و اتفاق خوبی برای سینما بیفتد و همچنین ناصر تقوایی فیلمش را بسازد.

تقدیر از زهرا مشتاق

در ادامه مراسم از زهرا مشتاق به عنوان عضو موثر و فعال انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران توسط علی علایی و کامران ملکی تقدیر شد.

ملکی در سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر کار صنفی کردن محکوم و گناه‌آلود است. همه ما کار صنفی کردن را در خانه سینما یاد گرفتیم.

او با دعوت از فرهاد توحیدی خواست این جایزه توسط رییس هیات مدیره خانه سینما اهدا شود.

مشتاق هم اظهار کرد: افتخار می‌کنم عضو خانه سینما هستم و عضوی از انجمن منتقدان سینما و از اینکه این جایزه را از دست فرهاد توحیدی استاد فیلمنامه‌نویسی‌ام گرفتم خوشحالم.

پس از پخش کلیپی به یاد خسرو شکیبایی جوایز بخش بازیگری اهدا شد.

حمیدرضا آذرنگ که برای فیلم «ملکه» دیپلم افتخار دریافت کرد، گرفتن این جایزه را در بخش بازیگر مکمل مرد برای خود افتخار دانست.

اکبر عبدی: بعد از کار با تقوایی فهمیدم چگونه باید در سینما ایستاد

اکبر عبدی هم برگزیده اصلی این بخش با اشاره به حضور ناصر تقوایی در این مراسم گفت:‌ بعد از اینکه ایشان حرف می‌زنند ما دیگر باید خفه شویم. من بعد از کار با ناصر تقوایی تازه فهمیدم که چگونه باید در سینما ایستاد و راه رفت.

وی که برای فیلم «خوابم میاد» این جایزه را دریافت کرد، گفت: هر چه نقش مرد بازی کردیم نشد، گفتیم زن بازی کنیم شاید بشود.

عبدی ادامه داد: این جایزه سه برابر سیمرغ فجر برایم ارزش دارد چرا که برای آن جایزه به داوران فشار می‌آورند اما برای رای منتقدان کسی فشار نمی‌آورد.

این بازیگر هم در سخنانش به تعطیلی خانه سینما و برگزار نشدن جشن سینمای ایران اشاره کرد.

آرزوهای مهناز افشار

مهناز افشار که برای «برف روی کاج‌ها» جایزه بازیگری نقش اول زن را دریافت کرد، آن را برایش بسیار شیرین دانست و گفت: قدرش را می‌دانم و سه آرزو دارم یکی اینکه نگاه سیاسی و تسویه حساب‌های شخصی پایش را از گردن سینما بردارد، هیچ فیلمی به این شکل که اکران نشود، نباشد و «برف روی کاج‌ها» هم اکران شود و آرزوی سوم اگر قرار است باشم؛ شرمنده خودم، منتقدین و مردم نشوم.

رضا عطاران بازیگر برگزیده مرد هم که دیپلم افتخار دریافت کرد، با اشاره به دیپلمی که سال گذشته دریافت کرده بود، گفت: فکر می‌کردم امسال حداقل به من فوق دیپلم بدهند.

مهدی هاشمی که در این بخش تندیس دریافت کرد، اظهار کرد: اینکه فرهیختگان سینما من را تایید کردند بسیار خوب است.

وی همچنین از عبدالرضا کاهانی که این جایزه را به او داد تقدیر کرد و گفت: او بعد از پانزده سال من را وارد سینما کرد.

این بازیگر با ذکر خاطره‌ای به چراغ قوه‌ای که همراهش آورده بود اشاره و اظهار کرد: من فکر می‌کردم تماشاگران در تاریکی باشند و می‌خواستم با این چراغ قوه تک تک به سراغشان بروم و از آن‌ها تشکر کنم اما اینجا نور است.

در حین صحبت‌های مهدی هاشمی نور سالن گرفته شد و او با چراغ قوه‌اش از افرادی که در ردیف‌های جلو نشسته بودند، تشکر کرد.

پیمان معادی: دغدغه‌ی بنیان خانواده باعث ساخت «برف روی کاج‌ها» شد

پیمان معادی برگزیده بخش فیلمنامه‌نویسی هم با اشاره به پدرش گفت: او 45 سال وکالت کرد و یک مورد باخت هم نداشت اما هیچ پرونده طلاقی قبول نکرد.

وی افزود: این دغدغه باعث شد تفکر بنیان خانواده برایم مهم شود و این فیلم را بسازم که الان جایزه فیلمنامه‌اش را می‌گیرم.

مانی حقیقی که برای کارگردانی «پذیرایی ساده» دیپلم افتخار دریافت کرد، گفت: افتخار می‌کنم در جایی هستم که سه فیلمساز در سالی که من به دنیا آمدم فیلم‌های «گاو»، «آرامش در حضور دیگران» و «قیصر» را ساختند و الان خوشحالم این جایزه را در حضور این اساتید می‌گیرم.

گلاب آدینه که به همراه ناصر تقوایی برای اهدای این جایزه به روی سن آمده بود، با اشاره به همکاری نیمه‌کارش با این کارگردان گفت: من چهار تا و نصفی فیلم بازی کرده‌ام که آن نصفی متعلق به تقوایی است و تا آنجا بیشتر شانس نداشتم.

محمد علی باشه آهنگر: خوشحالم «ملکه» توسط منتقدان مورد توجه قرار گرفت

تندیس این بخش را محمدعلی باشه‌آهنگر برای «ملکه» گرفت و اظهار کرد: خوشحالم «ملکه» هم مانند «فرزند خاک» توسط منتقدین مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: دعا کنید کسانی که با سینما مشکل دارند هدایت شوند. حال سینما خوب نیست اما خدا را شکر حال ما خوب است.

این کارگردان ادامه داد: من مسیر سختی برای فیلمسازی دارم و مجبورم و وظیفه دارم در این حیطه کار کنم، حتی اگر فیلمم اکران نشود.

باشه‌آهنگر با ذکر خاطره‌ای از حضورش در کنار ناصر تقوایی اشاره کرد و گفت: در مقطعی در کنار ایشان بودم و چیزهای بسیار زیادی از ایشان یاد گرفتم.

ساداتیان:سینما بتواند بیشتر نفس بکشد

آخرین تندیس این مراسم به بهترین فیلم و اهدای آن به سیدجمال ساداتیان تهیه کننده «برف روی کاج‌ها» اختصاص داشت که این تهیه‌کننده بعد از دریافت جایزه‌اش از غلامرضا موسوی، عباس یاری، ویشکا آسایش، منوچهر محمدی و پیمان معادی اظهار کرد: بار دوم است که این جایزه را می‌گیرم. جایزه اول متعلق به فیلم «چهارشنبه‌سوری» بود که آن فیلم هم حاشیه‌هایی پیدا کرد و در جشنواره و منتقدین جوایزی گرفت اما اکران شد.

وی ادامه داد: «برف روی کاج‌ها» همچنین شباهت‌هایی دارد اما بعد از گذشت یک سال موفق به اکران نشده است. امیدوارم شرایطی پیش بیاید، سینما بتواند بیشتر نفس بکشد. متاسفانه آن قدر بر سر سینما زده‌ایم که جسارت‌ها از بین رفته است و خود من بعد از سال‌ها امسال کاری را در جشنواره ندارم و نمی‌دانم کی بشود تا دوباره فیلمی بسازم.

این تهیه‌کننده با انتقاد از شرایطی که حوزه هنری برای اکران فیلم‌ها به وجود آورده، خاطرنشان کرد: تمام شرایطی که برای یک جامعه پویا نیاز داریم سینما می‌تواند فراهم کند.

غلامرضا موسوی آخرین کسی بود که در این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت:‌ دوستان منتقد با انتخاب فیلم‌های تحریمی نشان دادند حوزه هنری اشتباه کرده و امیدوارم دیگر چنین اشتباهی تکرار نشود.

فهرست برندگان جوایز ششمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به شرح زیر است:

بهترین فیلم:

دیپلم افتخار و تندیس: «برف روی کاج‌ها» به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان

دیگر نامزدها:

«بوسیدن روی ماه» منوچهر محمدی، «بی‌خود و بی‌جهت» عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی، «ملکه» زنده یاد ابوالقاسم حسینی

جوایز این بخش را غلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، عباس یاری و ویشکا آسایش اهدا کردند.

بهترین کارگردانی:

دیپلم افتخار و تندیس: محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان «ملکه»

دیپلم افتخار مانی حقیقی کارگردان «پذیرایی ساده»

دیگر نامزدها:

همایون اسعدیان «بوسیدن روی ماه»، عبدالرضا کاهانی «بی‌خود و بی‌جهت»، پیمان معادی «برف روی کاج‌ها»

جوایز این بخش را ناصر تقوایی و گلاب آدینه اهدا کردند.

بهترین فیلمنامه:

دیپلم افتخار و تندیس: پیمان معادی «برف روی کاج‌ها»

دیگر نامزدها:

همایون اسعدیان «بوسیدن روی ماه»، محمد علی باشه آهنگر و محمدرضا گوهری «ملکه»، مانی حقیقی و امیررضا کوهستانی «پذیرایی ساده»، علی مصفا «پله آخر»

جوایز این بخش را بهرام توکلی و امیر پوریا اهدا کردند.

بهترین بازیگر نقش اول زن:

دیپلم افتخار و تندیس: مهناز افشار «برف روی کاج‌ها»

دیگر نامزدها:

پانته‌آ بهرام «بی‌خود و بی‌جهت»، لیلا حاتمی «پله آخر»، مریلا زارعی «خرس»، ترانه علیدوستی «پذیرایی ساده»، مهتاب کرامتی «زندگی خصوصی آقا وخانم میم»، شیرین یزدان بخش «بوسیدن روی ماه»

جوایز این بخش را هنگامه قاضیانی و آنتونیا شرکا اهدا کردند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد:

دیپلم افتخار و تندیس: مهدی هاشمی «ضد گلوله»

دیپلم افتخار: رضا عطاران «بی‌خود و بی‌جهت»

دیگر نامزدها:

فرهاد اصلانی «خرس»، حمید فرخ نژاد «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، میلاد کی‌مرام «ملکه»

جوایز این بخش را عبدالرضا کاهانی و حبیب رضایی اهدا کردند.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

دیپلم افتخار و تندیس: یکتا ناصر «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»

دیگر نامزدها:

ویشکا آسایش «برف روی کاج‌ها»، نگار جواهریان «بی‌خود و بی‌جهت»، گوهر خیراندیش «میگرن»، ژاله صامتی «ضد گلوله»، رابعه مدنی «بوسیدن روی ماه»

جوایز این بخش را نگار آذربایجانی و سحر عصرآزاد اهدا کردند.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

دیپلم افتخار و تندیس: اکبر عبدی «خوابم می‌آد»

دیپلم افتخار: حمیدرضا آذرنگ «ملکه»

دیگر نامزدها:

صابر ابر «برف روی کاج‌ها»، صابر ابر«بوسیدن روی ماه»، ابراهیم حاتمی‌کیا «زندگی خصوصی آقا وخانم میم»، اکبر عبدی «خوابم می‌آد»، احمد مهرانفر«بی‌خود و بی‌جهت».

جوایز این بخش را جابرقاسمعلی و محسن سیف اهدا کردند.

بهترین فیلمبرداری:

دیپلم افتخار و تندیس: علیرضا زرین دست «ملکه»

دیپلم افتخار: تورج اصلانی «بغض»

دیگر نامزدها:

هومن بهمنش «پذیرایی ساده»، حسین جعفریان «بوسیدن روی ماه»، محمود کلاری «برف روی کاج‌ها»

جوایز این بخش را محمد بزرگ نیا، محمود گبرلو و علیرضا غفاری اهدا کردند.

بهترین تدوین:

دیپلم افتخار و تندیس: هایده صفی یاری «بغض»

دیگر نامزدها:

حمید باشه آهنگر «ملکه»، فردین صاحب الزمانی «پله آخر»، هایده صفی یاری «پذیرایی ساده»، هایده صفی یاری «نارنجی پوش»، سپیده عبدالوهاب «برف روی کاج‌ها»

جوایز این بخش را سپیده عبدالوهاب و سعید قطبی زاده اهدا کردند.

بهترین موسیقی متن:

دیپلم افتخار و تندیس: حسین علیزاده «ملکه»

دیپلم افتخار: کارن همایونفر«برف روی کاج‌ها»

دیگر نامزدها:

فردین خلعتبری «یک روز دیگر»، حسین علیزاده «ملکه»، کارن همایونفر«برف روی کاج‌ها»، کارن همایونفر«زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، پیمان یزدانیان «خرس».

جوایز این بخش را شهرام ناظری و محمدرضا درویشی اهدا کردند.

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول):

دیپلم افتخار و تندیس: رضا درمیشیان «بغض»

دیگر نامزدها:

فرزاد اژدری «سلام بر فرشتگان»، مانلی شجاعی فرد «میگرن»، بهرام عظیمی «تهران 1500»، پیمان معادی «برف روی کاج‌ها»

جوایز این بخش را داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد اهدا کردند.

جایزه استفاده خلاقانه از دستاوردهای فنی:

دیپلم افتخار و تندیس: بهرام عظیمی و گروه انیمیشن‌سازان فیلم« تهران 1500»

دیگر نامزدها:

حسن ایزدی برای جلوه‌های ویژه بصری فیلم «ملکه»، عباس بلوندی برای طراحی صحنه و لباس فیلم «ملکه»، محسن روزبهانی برای مجموعه کارها در زمینه جلوههای ویژه میدانی «روزهای زندگی»، «ملکه»، «ضدگلوله»، امیرحسین و کامران سحرخیز برای جلوه‌های ویژه بصری فیلم «سلام بر فرشتگان».

جوایز این بخش را محسن امیریوسفی و محمدتقی فهیم اهدا کردند.

جایزه استانداردهای حرفه‌ای تهیه‌کنندگی:

دیپلم افتخار و تندیس: منوچهر محمدی برای فیلم «بوسیدن روی ماه»

دیگر نامزدها:

زنده‌یاد ابوالقاسم حسینی «ملکه»، سید جمال ساداتیان «برف روی کاج‌ها»

جوایز این بخش را فرهاد توحیدی و طهماسب صلح جو اهدا کردند.

در این جشن همچنین از دو فیلمساز، دو منتقد و یک فعال صنفی تجلیل شد.

داریوش مهرجویی توسط کیومرث پوراحمد و مسعود مهرابی تجلیل شد، ناصر تقوایی توسط جواد مجابی، حمید فرخ نژاد و احمد طالبی نژاد مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین در بخش تجلیل از جهانبخش نورایی منتقد پیشکسوت، هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی سخن گفتند.

مسعود کیمیایی نیز روی سن آمد و در تقدیر از پرویز دوایی سخن گفت. کلیپی هم از فیلم های مورد علاقه دوایی پخش شد.

زهرا مشتاق نیز به عنوان عضو فعال صنفی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی مورد تقدیر قرار گرفت و علی علایی و کامران ملکی درباره او سخن گفتند و فرهاد توحیدی جایزه او را اهدا کرد.

همچنین کلیپ هایی از مرحوم بابک بیات و مرحوم خسرو شکیبایی وکلیپی از منتخب پنج دوره گذشته جشن منتقدان پخش شد.

این مراسم که قبل از ساعت 18 با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد در ساعت 21 و 30 به پایان رسید.

اجرای این مراسم را شهرام شکیبا عهده‌دار بود.

بعد از پایان این جشن در بخش کوتاهی از برگزیدگان باشگاه فیلم تهران تقدیر به عمل آمد.

در این جشن هنرمندانی چون: مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، شهرام ناظری، محمدرضا درویشی، کیومرث پوراحمد، مهدی هاشمی، حسین علیزاده، فرهاد توحیدی، محمد بزرگ نیا، جواد مجابی، حمید فرخ نژاد، مهناز افشار، پیمان معادی، اکبرعبدی، عبدالرضا کاهانی، منوچهر محمدی، سید جمال ساداتیان، علیرضا زرین دست، کارن همایون فر، بهرام توکلی، گلاب آدینه، محمد علی باشه آهنگر، محسن امیریوسفی، هایده صفی یاری، تورج اصلانی، هنگامه قاضیانی، رضا عطاران، رضا درمیشیان، بهرام عظیمی، ویشکا آسایش، یکتا ناصر، نگار آذربایجانی، شایسته ایرانی، مصطفی کیایی، روح الله حجازی، منوچهر هادی، هومن بهمنش، حمیدرضا آذرنگ، جابر قاسمعلی، حبیب رضایی، مانی حقیقی، سپیده عبدالوهاب، عباس بلوندی، علی طالب آبادی، ناصر شهریاری، وحیده محمدی فر، فرزاد حسنی، جواد یحیوی و... و منتقدانی چون: هوشنگ گلمکانی، جهانبخش نورایی، مسعود مهرابی، جواد طوسی، احمد طالبی نژاد، طهماسب صلح جو، محمدتقی فهیم، مهرزاد دانش، محمود گبرلو و... حضور داشتند.

ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha