• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۲۰:۴۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91111710846
  • خبرنگار : 71342

خستگی بر تن یکی از کارگردانان ماند؛

محسن قرایی: "خسته نباشید" فیلمی بی‌ادعاست با پیام صلح و دوستی

محسن قرایی: "خسته نباشید" فیلمی بی‌ادعاست با پیام صلح و دوستی

نشست پرسش و پاسخ فیلم «خسته نباشید» در حالی برگزار شد که افشین هاشمی یکی از دو کارگردان این فیلم که نامش در تیتراژ هم حذف شده است، به جای این‌که در کنار دیگر عوامل حضور داشته باشد، روی آخرین ردیف صندلی‌های مرکز همایش‌های برج میلاد نشسته بود.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «خسته نباشید» در حالی برگزار شد که افشین هاشمی یکی از دو کارگردان این فیلم که نامش در تیتراژ هم حذف شده است، به جای این‌که در کنار دیگر عوامل حضور داشته باشد، روی آخرین ردیف صندلی‌های مرکز همایش‌های برج میلاد نشسته بود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این نشست که عصر روز 17 بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، محسن قرایی، یکی از دو کارگردان فیلم «خسته نباشید» گفت: این فیلم، فیلمی بی‌ادعا است که با تلاش عده‌ای از جوانان ساخته شده؛ جوانانی که فقط به ارایه‌ محصول خوب با پیام محبت و صلح و دوستی اندیشیده‌اند.

وی اضافه کرد: این فیلم با بودجه‌ بسیار محدودی ساخته شد. همه‌ عوامل یک چندم دستمزدشان را گرفتند اما اتفاقی که کام‌مان را تلخ کرد حذف نام افشین هاشمی، یکی از دو کارگردان فیلم است که متاسفانه نامش از فیلم حذف شده است.

قرایی اضافه کرد: وظیفه خود می‌دانم به عنوان یکی از دو کارگردان، از افشین هاشمی که در نهایت تعهد، عشق و تلاش از ابتدا تا انتها با ما بود قدردانی کنم و عاجزانه از مسوولان وزارت ارشاد و آقای شمقدری به عنوان معاون سینمایی درخواست می‌کنم نام ایشان را به تیتراژ فیلم برگردانند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا نام افشین هاشمی از تیتراژ فیلم حذف شده است، توضیح داد: در میانه‌ راه اعلام شد چون او نمونه کار ندارد، مجوز کارگردانی نخواهد داشت و من امیدوارم این فیلم نمونه کار افشین باشد و بتوانیم نامش را به تیتراژ فیلم برگردانیم.

قرایی سپس به توضیحاتی درباره‌ شکل‌گیری این فیلم اشاره کرد و درباره‌ نحوه‌ همکاری‌شان با رضا میرکریمی به عنوان تهیه‌ کننده این فیلم، توضیح داد: من و افشین دو سال قبل در فیلم «یه حبه قند» دستیاران آقای میرکریمی بودیم. این همکاری موجب شد ایشان پیشنهاد ساخت فیلم «خسته نباشید» را به ما بدهند. در واقع ساخت این فیلم در راستا سیاست حوزه‌ هنری در همکاری با کارگردان‌های جوان و تولید فیلم‌هایی با بودجه‌ محدود بود.

کارگردان «خسته نباشید» با ابراز قدردانی از همراهی رضا میرکریمی با ساخت این فیلم، ادامه داد: او به عنوان تهیه‌کننده، همان دغدغه‌های کارگردانی را داشت و به دور از قوانین مرسوم تهیه‌کنندگی در ایران، کیفیت کار را در اولویت قرار می‌داد و هرگز به دنبال کار شتابزده نبود. امیدوارم همه‌ جوانان روزی تجربه‌ همکاری با ایشان را داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش‌هایی در رابطه با تاثیر فیلم‌های میرکریمی بر ساخت فیلم «خسته نباشید»، تصریح کرد: هر فیلمنامه‌ای جنس کارگردانی خود را پیشنهاد می‌دهد. اگر فیلم ما شبیه فیلم‌های آقای میرکریمی است به این دلیل است که ایشان صاحب طرح است. البته ما اصلا از این شباهت ناراحت نیستیم.

این کارگردان جوان سینما درباره‌ جدا شدن باران کوثری از گروه بازیگران فیلمش توضیح داد: ایشان با دستمزدی بسیار ناچیز به این پروژه پیوست تا به ساخت فیلم کمک کند. با این‌که فیلمبرداری مربوط به نقش ایشان به پایان رسیده بود، مسائل و مشکلاتی پیش آمد و ناچار به جایگزینی شدیم.

محسن قرایی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ هزینه‌ ساخت فیلم «خسته نباشید» گفت: فیلم ما با بودجه‌ای اندک و نزدیک به 300 میلیون تومان ساخته شد و در مجموع 45 جلسه فیلمبرداری داشتیم.

او با تاکید بر اهمیت پیش‌تولید در ساخت فیلم «خسته نباشید» یادآور شد: من و افشین تلاش کردیم به یک هارمونی برسیم و تقسیم‌بندی کار به گونه‌ای باشد که حضور دو کارگردان، دیگر عوامل فیلم را دچار مشکل نکند.

وی درباره‌ انتخاب کرمان به عنوان لوکیشن فیلم «خسته نباشید» اظهار کرد: به همه جای ایران فکر کردیم اما کویرهای اطراف کرمان یکی از معدود مناطقی است که در کل جهان بی‌نظیر است و این برای پیشبرد قصه‌ ما بسیار مناسب بود.

محسن قرایی سپس توضیحاتی درباره‌ انتخاب بازیگران فیلم ارایه کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا نبود بازیگر چهره موجب شکست این فیلم در گیشه می‌شود، گفت: در چند سال اخیر فیلم‌هایی ساخته شده که قواعد گیشه را بر هم زده‌اند؛ چون ذائقه تماشاگرمان کمی عوض شده است. ابتدا فیلمنامه و داستان است که به فروش فیلم کمک می‌کند و بازیگران در مرحله‌ بعدی هستند.

او هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که چرا اصرار داشته با بازیگران ناشناس همکاری کند، گفت: چنین اصراری نداشتیم. ما بازیگرانی را انتخاب کردیم که مناسب نقش‌ها بودند و تصادفا همه‌ آنها ناشناس بودند.

قرایی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمش به سفارش منطقه گردشگری کرمان ساخته شده، گفت: بجز حوزه هنری که تمام سرمایه‌ فیلم را تامین کرد، هیچ نهاد دیگری از ما حمایت نکرد.

کارگردان فیلم «خسته نباشید» در پاسخ به سخن یکی از تماشاگران که معتقد بود این فیلم برای جشنواره‌های خارجی ساخته شده، توضیح داد: اصلا به جشنواره‌های خارجی فکر نکردیم. البته اگر فیلم‌مان به این جشنواره‌ها راه پیدا کند و موفق شود بسیار خوشحال می‌شویم اما در وهله‌ اول می‌خواهیم با مخاطب داخلی ارتباط برقرار کنیم.

محسن قرایی در این نشست از همکاری حوزه هنری به عنوان سرمایه‌ گذار این فیلم قدردانی کرد و گفت: حوزه همه‌ امکانات را برای دو جوانی فراهم آورد که اول راه بودند. آنها بدون دخالت در کار، همه‌ امکانات را برای ما فراهم کردند و هیچ اعمال نظر ناراحت‌ کننده‌ای بر ما نداشتند.

وی درباره‌ پایان‌بندی این فیلم توضیح داد: تلاش کردیم پایان‌بندی فیلم با کلیات کار همخوان باشد. همه‌ کوشش ما بر این بود فیلمی پر از محبت و صلح و در عین حال مفرح بسازیم تا تماشاگران آن را دوست داشته باشند.

کارگردان «خسته نباشید» درباره‌ انتخاب جلال فاطمی در نقش یک جهانگرد اسپانیایی، توضیح داد: انتخاب دو زوج گردشگر بسیار دشوار بود و اصولا پروسه‌ دشواری در انتخاب بازیگران داشتیم؛ چون یکی از بازیگران باید انگلیسی صحبت می‌کرد و یکی دیگر انگلیسی و فارسی با لهجه‌ انگلیسی صحبت می‌کرد و دیگر بازیگران هم لهجه کرمانی داشتند؛ بنابراین پروسه‌ای دشوار بود.

قرایی با اشاره به جست‌وجوهای بسیارشان برای یافتن بازیگران مناسب، اضافه کرد: اگر بازیگران به درستی انتخاب نمی‌شدند کل فیلم نابود می‌شد. شاید بهتر بود بازیگر خارجی با ما همکاری می‌کرد اما به دلیل برخی مشکلات چنین امکانی را نداشتیم ولی حالا اصلا پشیمان نیستم؛ چون همه‌ بازیگران انتظارات ما را برآورده کردند.

به گزارش ایسنا، در این نشست فرزاد باقری، یکی از بازیگران فیلم با ابراز خرسندی از بازی در این فیلم گفت: در کرمان کار تئاتر انجام می‌دادم که افشین هاشمی و محسن قرایی از بچه‌های تئاتر کرمان آزمون گرفتند اما امروز که نام افشین را در تیتراژ فیلم ندیدم بغضم گرفت.

این بازیگر جوان که در کرمان کار تئاتر می‌کند، اضافه کرد: در این گروه بسیاری از اعضا کار اولی بودند ولی همه خیلی حرفه‌ای کار کردند و من از این تجربه لذت بردم. برایم رویا بود که در فیلمی از رضا میرکریمی بازی کنم.

سپس حسام محمودی، دیگر بازیگر فیلم توضیحات کوتاهی درباره‌ مرحله‌ پیش‌تولید و تمرین این فیلم ارایه کرد.

در ادامه جلال فاطمی که نقش جهانگرد اسپانیایی را بازی می‌کند، گفت: بیش از 20 سال در آمریکا زندگی کرده بودم. برای ساخت یک فیلم مستند به ایران آمدم و برایم فرصتی شد تا در کشورم به جست‌وجو بپردازم و تصمیم گرفتم در ایران بمانم اما چند سال بعد فهمیدم دنبال نخود سیاه هستم.

او با اشاره به شرایط دشوار فیلم‌سازی در ایران اضافه کرد: دو سال است یکی از فیلم‌هایم بدون دلیل توقیف شده و ما هرگز نفهمیدیم چرا این مشکل برای فیلم‌مان پیش آمده است. از وزارت ارشاد می‌خواهم فیلم را از توقیف بیرون بیاورد.

وی افزود: جزو بازیگرانی هستم که در آخرین مراحل به فیلم «خسته نباشید» پیوستم. تجربه‌ بسیار سخت ولی متفاوتی بود اما از آن‌جا که اکثرا کار اولی هستیم انرژی فوق‌العاده‌ای پشت فیلم نهفته است.

سپیده عبدالوهاب، تدوینگر فیلم نیز توضیحاتی درباره‌ی تدوین این اثر سینمایی ارایه کرد و گفت: دلیل اصلی حضور من در این پروژه، افشین هاشمی و محسن قرایی هستند. از مراحل اولیه‌ فیلمنامه وارد پروژه شدم و این فیلم یکی از بی‌مساله‌ترین فیلم‌هایی است که کار کرده‌ام.

او در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره‌ کند بودن ریتم فیلم توضیح داد: ریتم فیلم فقط به تدوین برنمی‌گردد بلکه برآمده از فیلم‌نامه، مونتاژ و پلان‌ها است. البته به ذهنم رسید که می‌شود برخی از تصاویر را حذف کرد.

رضا مرتضوی، آهنگساز «خسته نباشید» نیز توضیحاتی درباره‌ سابقه‌ همکاری‌اش با افشین هاشمی در تئاتر ارایه کرد و گفت: تلاش کردیم موسیقی فیلم شخصیت‌پردازی داشته باشد. موسیقی بومی نمی‌خواستیم اما می‌خواستیم که موسیقی فیلم روح ایرانی داشته باشد اما این به معنای آن نبود که الزاما از سازهای ایرانی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست، اشکان اشکانی، مدیر فیلمبرداری فیلم هم با ابراز خرسندی از همکاری با این گروه اظهار کرد: نگاهمان به فیلم کاملا واقع‌گرایانه است و از ابتدای کار قرار گذاشتیم شیفته‌ طبعیت نشویم؛‌ چون قصه درباره‌ رابطه‌ آدم‌ها بود و نمی‌خواستیم تحت‌الشعاع تصاویر زیبای طبیعت قرار بگیرد.

در بخش پایانی این نشست، یدالله شادمانی، دیگر بازیگر فیلم که از قدیمی‌ترین بازیگران تئاتر در کرمان است در میان تشویق حاضران گفت: بازنشسته آموزش و پرورش هستم و 40 سال است در کرمان کار تئاتر می‌کنم. واقعا به دو کارگردان فیلم خسته نباشید می‌گویم.

شادمانی جای افشین هاشمی را خالی کرد و گفت: او تا آخرین لحظه کنار ما بود و من فکر می‌کردم او کارگردان اصلی است!

به گزارش ایسنا، در پایان جلسه، دیگر عوامل فلیم روی صحنه رفتند و با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

محمدرضا شهیدی‌فر که اجرای جلسه را بر عهده داشت از افشین هاشمی خواست تا اگر صحبتی دارد از همان انتهای سالن مطرح کند اما هاشمی هیچ صحبتی نکرد و فقط در کنار دیگر عوامل فیلم عکس گرفت.

غوغا بیات (بازیگر)، ایرج رامین‌فر (طراح صحنه و لباس)، محمود دهقانی (چهره‌پرداز)، سعید بجنوردی (صدابردار) و نگار حسن‌زاده (بازیگر نقش معلم) از دیگر حاضران در این جلسه بودند.

در این نشست یدالله شادمانی، بازیگر نقش مقنی به گرمی با عکاسان برخورد کرد و برای لحظاتی فضای جلسه مفرح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha