• چهارشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92040502881
  • خبرنگار : 71191

مالکان، خانه‌های تاریخی را رها نمی‌کنند

مالکان، خانه‌های تاریخی را رها نمی‌کنند

یک فعال میراث فرهنگی در یزد گفت: براساس اعلام، طرح تخریب چهار هکتار از بافت تاریخی یزد با هدف توسعه‌ی امامزاده جعفر، مصوبه‌ی دور دوم سفرهای هیأت دولت را دارد.

یک فعال میراث فرهنگی در یزد گفت: براساس اعلام، طرح تخریب چهار هکتار از بافت تاریخی یزد با هدف توسعه‌ی امامزاده جعفر، مصوبه‌ی دور دوم سفرهای هیأت دولت را دارد.

‌امیر ترقی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تجمع برخی مالکان خانه‌های واقع در بافت تاریخی یزد مقابل اداره‌ی میراث فرهنگی استان یزد در هفته‌ی گذشته، اظهار کرد: آن‌ها در این تجمع از اداره‌ی میراث فرهنگی استان خواستند تا در جلسه‌ی شورای بافت تاریخی یزد در برابر تصویب اجرایی شدن تخریب چهار هکتار از این بافت تاریخی ایستادگی کند.

او ادامه داد: چند روز پس از این تجمع، اداره‌ی میراث فرهنگی یزد اعلام کرد که طرح تخریب این خانه‌ها در سفر هیأت دولت به یزد تصویب شده و سپس در کمیسیون ماده‌ی 5 شهرداری به تصویب رسیده است. در آن جلسه که با حضور استانداری و دیگر اعضای کمیسیون تشکیل شد، فقط یک ناظر از اداره‌ی میراث فرهنگی حضور داشت. بنابراین قدرت مخالفت با این طرح را نداشت و فقط این موضوع مطرح شد که هنگام توسعه‌ی مجموعه‌ی امامزاده، بناهای ارزشمند این محدوده باید مرمت و سامان‌دهی شوند.

وی بیان کرد: براساس اعلام اداره‌ی میراث فرهنگی یزد، در آن جلسه قرار شد سازمان مسکن و شهرسازی 10 هکتار زمین برای مالکان این خانه‌ها به‌صورت معوض بخرد و آن را در اختیار شهرداری قرار دهد تا به مالکان این خانه‌ها داده شود. این در حالی است‌ که مالکان اعلام می‌کنند قصد رها کردن خانه‌های تاریخی خود را ندارند.

به گفته‌ی ترقی‌نژاد، بخشی که در یزد براساس مصوبه‌ها قرار است خراب شود، در قلب بافت تاریخی قرار دارد.

این فعال میراث فرهنگی در یزد گفت:‌ اکنون تنها امید مالکان خانه‌های تاریخی جلسه‌ی شورای بافت تاریخی است که در آن بتوان این موضوع را رد کرد. با این وجود، دوست‌داران میراث فرهنگی در استان یزد و دیگر استان‌ها نگران هستند که مبادا مانند تخریب میدان «بعثت» یا برخی بناهای تاریخی دیگر در یزد که شبانه تخریب شدند، این چهار هکتار نیز به‌صورت شبانه و ناگهانی با لودر ویران شود و دیگر کاری نتوان انجام داد.

وی با اشاره به طرح تفصیلی بافت تاریخی یزد که براساس آن، 200 هکتار از 800 هکتار این بافت تاریخی با نام فرسوده بودن باید تقلیل یابد، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد این‌گونه طرح‌ها توسط عده‌ای که هیچ تخصصی در میراث فرهنگی ندارند تصویب می‌شوند.

او با تأکید بر این‌که این‌گونه تخریب‌ها و اقدامات زمانی در محوطه‌های تاریخی پایان می‌یابند که طرح‌های تفصیلی شهرهای بزرگ توسط متخصصان در سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تصویب شوند، تأکید کرد: افراد غیرمتخصص دل‌شان به حال بافت تاریخی نمی‌سوزد و اعتقاد دارند که فقط تک بناهای تاریخی را باید حفظ کرد.

ترقی‌نژاد با اشاره به قدمت قاجاری و حتی قدیمی‌تر خانه‌های قرارگرفته در این چهار هکتار از بافت تاریخی یزد و بخش‌های که براساس طرح تفصیلی قرار است تخریب شوند، گفت:‌ هرچند بسیاری از این بناها در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده‌اند، ولی علاوه بر داشتن قدمت، بادگیر، نقوش و گچ‌بری‌های خاصی دارند و با تصویب این‌گونه طرح‌ها امکان تخریب‌شان در هر لحظه وجود خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از یک طرف به‌دنبال گرفتن جایزه‌ی بادگیر برای یزد هستیم و از طرف دیگر، طرح تخریب بادگیر‌های یزد را تصویب می‌کنیم؛ این تناقض را چگونه باید برطرف کرد؟

او تنها راه نجات بافت تاریخی یزد را تجدید نظر در طرح تفصیلی شهرداری دانست و افزود: در تجمع صنفی هفته‌ی گذشته، حدود 35 نفر از 40 نفر حاضر در تجمع، مالک خانه‌های تاریخی بودند که این خود جای تأمل دارد. در بسیاری از شهرهای ایران، مالکان خانه‌های تاریخی با هر ترفندی آن‌ها را از ثبت خارج یا به‌راحتی تخریب می‌کنند و میراث فرهنگی هیچ راه چاره‌ای برای آن ندارد؛ ولی اکنون در یزد مالکان خانه‌های تاریخی از وضعیت موجود ناراضی هستند و دوست دارند خانه‌های‌شان باقی بماند، ولی باز هم کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha