• چهارشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92042616249
  • خبرنگار : 71191

صراف: آتش زدن هگمتانه نادرست است/رنجبران: آتش زدن تنها راه حل است

صراف: آتش زدن هگمتانه نادرست است/رنجبران: آتش زدن تنها راه حل است

یک باستان‌شناس تأکید کرد: آتش زدن علوفه‌ها در محوطه‌ی تاریخی هگمتانه علاوه بر این‌که این محوطه را دارای منظره‌ی بدی می‌کند، اقدامی نادرست است.

یک باستان‌شناس تأکید کرد: آتش زدن علوفه‌ها در محوطه‌ی تاریخی هگمتانه علاوه بر این‌که این محوطه را دارای منظره‌ی بدی می‌کند، اقدامی نادرست است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود یک هفته‌ی پیش، علوفه‌های محوطه‌ی تاریخی هگمتانه در زمینی به وسعت چهار هکتار در آتش سوختند‌. پس از آن، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان اعلام کرد که این علوفه‌ها گاهی به‌صورت کنترل‌شده توسط پایگاه میراث فرهنگی هگمتانه آتش زده می‌شوند،‌ تا از تجمع حشرات موذی در این محوطه‌ی تاریخی جلوگیری شود.

محمدرحیم صراف که 11 فصل در محوطه‌ی هگمتانه کاوش کرده است،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا این اقدام را نادرست دانست و اظهار کرد: در حالت کلی، این کار صحیح نیست و نباید انجام شود. دست زدن به چنین اقداماتی آن هم در محوطه‌های تاریخی، اشتباه است.

اما در این‌باره، مدیر پایگاه محوطه‌ی تاریخی هگمتانه معتقد است: شرایط امسال برای محوطه‌ی تاریخی هگمتانه بسیار استثنایی است؛ گرمای هوا و کمبود دارو برای از بین بردن علوفه‌ها شرایط را برای این محوطه‌ی تاریخی بسیار بد کرده است. به همین دلیل، کارشناسان مجبورند به‌صورت کنترل‌شده، علوفه‌های رشد کرده در این منطقه را آتش بزنند.

محمدرحیم رنجبران ادامه داد: از حدود 5 / 1 ماه گذشته، علف‌ها در این محوطه به‌صورت کاملا خشک رشد کرده‌اند، از آنجا که اگر یک نفر حتا فیلتر سیگار خود را در این محوطه بیندازد، امکان بروز آتش‌سوزی وسیعی وجود دارد،‌ دیگر هیچ کاری به‌جز سوزاندن آن‌ها به‌صورت کنترل‌شده نمی‌توان انجام داد.

وی با تأکید بر لزوم چاره‌اندیشی مناسب و درست برای حل این مشکل، اظهار کرد: کندن علوفه‌ها با دست، به‌دلیل گستردگی منطقه که 35 هکتار وسعت دارد و این‌که این تپه به‌صورت ماهور ایجاد شده است‌، عملا ممکن نیست.

این باستان‌شناس که پنج فصل در محوطه‌ی تاریخی هگمتانه کاوش کرده است، گفت: امکان آوردن ماشین علوفه‌کن به این محوطه‌ی تاریخی نیز وجود ندارد، چون هیچ ماشینی را نمی‌توانیم روی خرابه‌های خانه‌هایی که قبلا ثبت شده‌اند، ببریم و امکان وارد شدن فشار به بناهای زیر خاک وجود دارد و از آنجا که علوفه‌ها روی این خانه‌ها رشد کرده‌اند، مجبوریم به‌صورت کنترل‌شده علوفه‌ها را آتش بزنیم. در سال‌های گذشته نیز این کار را انجام می‌دادیم و مشکلی نبود.

این باستان‌شناس بیان کرد: اگر به عکس‌های هوایی سال 53 و 54 مربوط به این محوطه‌ی تاریخی نگاه کنیم، خانه‌های خریده‌شده توسط سازمان میراث فرهنگی را می‌بینیم که به‌صورت فشرده و گسترده در سطح این محوطه‌ی تاریخی قرار داشتند و به‌مرور تخریب شد‌ه‌اند. به همین دلیل، یک پوشش یک‌ونیم و تا دو متری سراسر محوطه‌ی هگمتانه را پوشانده است. به همین دلیل، اگر علوفه‌ها را آتش بزنیم هیچ‌کدام از خانه‌های تاریخی آسیب نمی‌بینند، چون خاک در سطح 5 تا 10 سانتی‌متری آتش می‌گیرد.

او تأکید کرد: کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی هگمتانه اگر احتمال می‌داد که آتش‌سوزی‌های کنترل‌شده به هگمتانه خسارت می‌زند، هیچ‌گاه این کار را نمی‌کردند. بنابراین از این اقدام اطمینان کامل داریم که هیچ آسیبی به این محوطه وارد نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۱۲:۱۲

آقاي رنجبر چرا سطح تپه را گارد و فضاسازي نمي کند که مجبور شود گياهان هرز را آتش بزند؟ آقاي دکتر صراف حق دارند چون چهره محوطه خيلي بد مي‌شود

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۲۲:۰۱

من هم معتقدم هيچ ماشيني را نبايد روي تپه و محوطه هگمتانه آورد. اما سوالم از آقاي رنجبران و دوستان ديگر اينست که چرا براي هفت سين چيدن با لودر و غلتک وارد محوطه شدند و بين 60 تا 90 سانتي‌متر از سطح تپه را برداشتند؟ و سوال ديگر اينکه چگونه و چه کسي کنترل مي‌کند اين آتش را؟ يک سرباز و دو عضو يگان حفاظت؟ کدام کارشناس آتش‌نشاني در هر سه آتش‌سوزي حضور داشت؟ پيشنهاد مي کنم به جبهه شمالي محوطه سري بزنند، البته اگر زحمتي نيست! و ببينند آتش‌سوزي کنترل شده! سوم چه بلايي سر ترانشه‌ها آورده؟