• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92061106696
  • خبرنگار : 71191

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره):

بنای عرضه‌شده در مزایده، جزو آثار ثبتی میراث فرهنگی نیست

بنا بر اعلام روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، ملک عرضه‌شده در مزایده‌ی ششم شهریورماه،‌ از املاک معمولی فرسوده‌ی قدیمی و بدون توصیف‌هایی است که برای بناهای تاریخی و هنری در نظر گرفته می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، ملک عرضه‌شده در مزایده‌ی ششم شهریورماه،‌ از املاک معمولی فرسوده‌ی قدیمی و بدون توصیف‌هایی است که برای بناهای تاریخی و هنری در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حمید واعظی - مدیرکل روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) - در توضیحی درباره‌ی خانه‌ی همسایه‌ی «پیرنیا» آورده است:

1- براساس سوابق مدیریت میراث فرهنگی استان تهران، ملک تاریخی «حسن پیرنیا» ملقب به «مشیرالدوله» از رجال عصر قاجار در خیابان لاله‌زار، کوچه‌ی پیرنیا، پلاک شهرداری 423 قدیم (9 جدید) قرار دارد و با ذکر مشخصات، نقشه‌ی معماری و عکس‌های موجود در فهرست آثار ملی ایران به شماره‌ی 1899 مورخ 11/5/1376 ثبت و با لوح سازمان میراث فرهنگی همراه اطلاعات تکمیلی بر در ورودی ساختمان یادشده نصب شده است.

2- ساختمان عرضه‌شده در مزایده‌ی سراسری مورخ 6/06/1392 سازمان اموال و املاک ستاد با دو پلاک فاصله از ملک مذکور بوده است و جزو آثار ثبت‌شده‌ی میراث فرهنگی نیست.

3- طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی، بنای تاریخی با رعایت اصول و ضوابطی به‌عنوان بنای تاریخی ثبت ملی می‌شود، در صورتی که ملک عرضه‌شده در مزایده از املاک معمولی فرسوده‌ی قدیمی و بدون اوصاف بنای تاریخی و یا آثار هنری و ملی است.

4- ستاد از دیرباز ضمن همکاری با سازمان میراث فرهنگی، از پیشگامان حفظ آثار و میراث تاریخی و فرهنگی کشور است و نه‌تنها با حساسیت و دقت از عرضه‌ی اموال منقول و غیرمنقولی که ماهیت میراث فرهنگی دارند، اجتناب می‌کند، بلکه آن‌ها را مطابق مقررات برای حفظ و نگهداری در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می‌دهد .

به گزارش خبرنگار ایسنا، این مطلب در حالی در اختیار رسانه قرار گرفته که سرپرست دفتر ثبت آثار تاریخی و معنوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرده است: خانه‌ی پلاک 3 کوچه‌ی پیرنیا (بنای عرضه‌شده در مزایده) ارزش تاریخی دارد و براساس ضوابط شورای سیاست‌گذاری ثبت،‌ چند روز دیگر شماره‌ی ثبتی آن اعلام می‌شود.

ساسان قاسمی همچنین گفته است: خانه‌ی پلاک شماره‌ی 3 کوچه‌ی پیرنیا همان خانه‌ی «پیرنیا»ی شناخته‌شده نیست و سازمان میراث فرهنگی این خانه را به نام «مهدوی» می‌شناسد. در حال حاضر نیز از نظر فنی در حال بررسی هستیم تا مشخص شود که آیا این خانه با خانه‌ی «پیرنیا» یک پلاک داشته و بعدها از یکدیگر جدا شده‌اند و آیا فرمان مشروطیت در این خانه انشا شده است؟

همچنین خبرنگار ایسنا از زمان برگزاری مزایده برای فروش خانه‌ی «مهدوی»، پیگیری‌های لازم را برای گفت‌وگو با مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و انعکاس دیدگاه آن‌ها انجام داده، اما تا کنون موفق به انجام این کار نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha