• پنجشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92071107322
  • خبرنگار : 71021

بررسی مصائب گردشگری خارجی در یک عصر پاییزی

بررسی مصائب گردشگری خارجی در یک عصر پاییزی

کارگروه مشترک پلیس مهاجرت ناجا و بخش صدور روادید وزارت امور خارجه با تورگردانان ایران برگزار شد تا در یک عصر پاییزی به همه‌ی مصائب گردشگری خارجی پرداخته شود؛ اما به‌دلیل تعدد موضوعات، تکثر آرا، حضور نداشتن نماینده‌های بخش مرتبط و زمان محدود، اجماع نظری درباره‌ی مسائل مطرح‌شده به‌وجود نیامد؛ اما پیشنهادهایی برای بهبود اوضاع گردشگری ورودی داده شد که نمایندگان حاضر در جلسه، بررسی و پیگیری آن را قول دادند.

کارگروه مشترک پلیس مهاجرت ناجا و بخش صدور روادید وزارت امور خارجه با تورگردانان ایران برگزار شد تا در یک عصر پاییزی به همه‌ی مصائب گردشگری خارجی پرداخته شود؛ اما به‌دلیل تعدد موضوعات، تکثر آرا، حضور نداشتن نماینده‌های بخش مرتبط و زمان محدود، اجماع نظری درباره‌ی مسائل مطرح‌شده به‌وجود نیامد؛ اما پیشنهادهایی برای بهبود اوضاع گردشگری ورودی داده شد که نمایندگان حاضر در جلسه، بررسی و پیگیری آن را قول دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نشست از سوی دفتر گردشگری خارجی معاونت گردشگری برگزار شد؛ اما تعداد تورگردانان حاضر در آن به حدی کم بود که نماینده‌ی پلیس مهاجرت ناجا، این موضوع را متذکر شد و گفت: «در این نشست که قرار است مشکلات گردشگری ورودی در بخش ویزا و پلیس مهاجرت، مطرح و رسیدگی شود، متأسفانه با تغییر مدیریت‌ها، به‌جز نماینده‌ی وزارت خارجه و پلیس مهاجرت، مقام مسوول و تصمیم‌گیرنده‌ی دیگری حضور ندارد و متأسفانه 42 نفر بیشتر در این سالن نیستیم.»

غایبان یک نشست چالشی

به‌دلیل برگزاری این کارگروه پس از نشست راهنمایان تور، جمع بیشتری از حاضران را نیز راهنماهای تور تشکیل می‌دادند. از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز مدیر دفتر گردشگری خارجی حضور داشت؛ ولی نمایندگان پلیس راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، شهرداری و حتا دفتر امور هماهنگی معاونت گردشگری که اتفاقا بسیاری از مجوزها و هماهنگی‌های مربوط به گردشگران ورودی از طریق این دفتر انجام می‌شود، غایبان این نشست بودند که با وجود مطرح شدن مشکلات مربوط به این بخش‌ها، نماینده‌ی پاسخگویی حضور نداشت و این مشکلات همچنان روی میز ماندند.

چالش‌های مربوط به صدور ویزا برای گردشگران خارجی، از جمله بحث‌های اصلی مطرح‌شده در این نشست بود که بیشتر سوال‌ها و مشکلات مربوط به آن، در نشست سال پیش هم گفته شد و ظاهرا این مشکلات حل نشده‌اند که تورگردانان یک سال بعد نیز همچنان از وزارت خارجه می‌خواهند برای رفع آن‌ها اقدام کند.

پلیس، بخشنامه‌ی خود را اجرا نمی‌کند

ابراهیم پورفرج - رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران - با اشاره به محدودیت‌هایی که برای تردد گردشگران خارجی در برخی شهرهای گردشگرپذیر مانند شیراز و اصفهان وجود دارد، گفت: همین حالا چهار گروه گردشگر در هتل‌های‌شان در شهر شیراز معطل هستند و ماشین آن‌ها اجازه‌ی تردد در شهر را ندارد و گفته‌اند که باید این گردشگران با ماشین‌های شهرداری تردد کنند.

وی ادامه داد: ما با آژانس‌های خارجی قرارداد 48 صفحه‌یی داریم که یک بند آن، این است که راننده‌ی اتوبوس گردشگران باید گواهی‌نامه‌ی معتبر داشته باشد، به امور گردشگری آشنا باشد و استاندارد ماشین هم از سال 2010 میلادی پایین‌تر نباشد. براساس این قرارداد هم هر اتفاقی برای گردشگر رخ دهد، آژانس ایرانی مسوول است و باید جریمه‌ی آن را پرداخت کند، حالا اگر استانداری‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی این مسوولیت‌ها را قبول می‌کنند، ما هم گردشگران خود را با اتوبوس‌های شهرداری می‌فرستیم.

پورفرج اظهار کرد: شاید پلیس راهنمایی و رانندگی از این درخواست و قرارداد آژانس‌های خارجی اطلاع نداشته باشد؛ اما سردار مومنی - فرمانده‌ی پلیس راهنمایی و رانندگی - بخشنامه‌ای را امضا و به سراسر کشور ابلاغ کرده است، مبنی بر این‌که ماشین‌های گردشگری می‌توانند در همه‌جا تردد کنند و کسی نباید مانع آن‌ها شود.

او سپس از مدیر دفتر گردشگری خارجی معاونت گردشگری خواست تا نشست مشترکی با نماینده‌ی نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی بگذارد تا این مسائل مطرح شوند که علی شیذری در این‌باره گفت: متأسفانه بخشنامه‌ی پلیس راهنمایی و رانندگی در همه‌ی استان‌ها رعایت نمی‌شود و حتما در آینده‌ای نزدیک، شاید کمتر از یک‌ماه دیگر، نشستی را با پلیس راهنمایی و رانندگی و گمرک برگزار کنیم تا به مشکلات این بخش هم رسیدگی شود.

به گزارش ایسنا، محمد یزدانی - رییس انجمن صنفی راهنمایان تور استان تهران - نیز به موضوع‌هایی مانند تأخیر در صدور ویزا و معطلی در فرودگاه و همچنین محدود بودن تعداد راهنماها برای کمک و هدایت گردشگر با هدف گرفتن ویزای فرودگاهی اشاره کرد و در ادامه هم گفت: گم شدن گذرنامه‌ی گردشگران ایرانی در کشورهای دیگر و همچنین صدور گذرنامه‌ی موقت از سوی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که فقط برای برگشت مسافر به ایران است و امکان ادامه‌ی مسیر با این گذرنامه‌های موقت وجود ندارد، از مهم‌ترین مشکلاتی است که وزارت خارجه باید برای آن‌ها راه حلی پیدا کند.

وحدت رویه در برخورد با گردشگران وجود ندارد

او همچنین خطاب به پلیس مهاجرت ناجا اظهار کرد: وحدت رویه در برخورد با گردشگران در کشور وجود ندارد و ما همواره نسبت به داشتن امکان تردد گردشگر در نقاط مختلف تردید داریم. ایران مقصد حساسی به‌شمار می‌آید، برای همین همیشه تلاش می‌کنیم، آن مهمان‌نوازی را که ادعا داریم، نشان دهیم؛ اما وقتی تصمیم‌گیری‌ها سلیقه‌یی می شود، وحدت رویه را از دست می‌دهیم.

کار «پلیس گردشگری» چیست؟

یزدانی همچنین به خبری که جهانیان - معاون گردشگری کشور - از راه‌اندازی «پلیس گردشگری» داد، اشاره کرد و به مزاح گفت: ما هنوز نمی‌دانیم کار این پلیس چیست، آیا قرار است گردشگرها را بگیرد، یا مشکلات آن‌ها را حل کند!؟

عباس پیرمرادیان - رییس جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی - هم به موضوع چگونگی برخورد کارمندان سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور با گردشگرانی که قصد دارند به ایران سفر کنند و این نحوه‌ی برخورد گاهی آن‌ها را دچار تردید کرده است، پرداخت و ادامه داد: پولی که گردشگر می‌دهد، بوی نفت نمی‌دهد، بوی دلچسب گردشگری می‌دهد، چرا اجازه نمی‌دهید گردشگر بیاید و این پول را به کشور وارد کند؟

وی همچنین اظهار کرد: شاید گفته شود، ویزای ایران را ساده و آسان می‌دهیم؛ اما این را با توجه به معیارها و استانداردهای ایران می‌گوییم. واقعیت آن است که این ویزا در مقایسه با سایر کشورها، سخت‌تر هم داده می‌شود. در چنین شرایطی، گردشگر حتما از خود می‌پرسد، چرا وقتی می‌خواهد برای دیدن آثار فرهنگی به ایران بیاید، باید این‌قدر سخت ویزا بگیرد.

گردشگر نه جاسوس است نه خائن

پیرمرادیان بیان کرد: گردشگر نه جاسوس است و نه خائن، ارز وارد می‌کند. باید مشکلات این بخش را حل کنید.

مرتضی احمدی - کارشناس گردشگری و از مدیران اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - نیز در این نشست متذکر شد: نقش سازمان متولی، هدایت‌کننده است و در کشورهای موفق در حوزه‌ی گردشگری، معمولا این نقش ایفا می‌شود. موضوع صنعت گردشگری نیز کاملا تخصصی و حرفه‌یی است و نمی‌توان انتظار داشت تمام بخش‌ها از جزییات آن مطلع باشند. این وظیفه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که تمام دستگاه‌ها را کنار هم جمع و تقاضاهای خود را مطرح کند.

انگشت‌نگاری، بهانه‌ای برای منصرف شدن از سفر به ایران

به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین درباره‌ی مسأله‌ی چالش‌برانگیز انگشت‌نگاری از گردشگران خارجی صحبت شد که شیذری - مدیر دفتر گردشگری خارجی معاونت گردشگری - در این زمینه، به تعداد مراجعه‌ها برای حل این مسأله اشاره و اظهار کرد: این دلیلی برای انصراف دادن گردشگران خارجی از سفر به ایران شده است و باید برای آن راه حلی اندیشید.

کریمی - مسوول امور روادید در وزارت امور خارجه - نیز پیش از آن‌که به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دهد، به موضوع ویزای سلامت اشاره کرد و گفت: ما بسیار درگیر این ویزا هستیم و هفته‌ای یک‌بار با وزارت بهداشت که کفیل این جریان است، نشست‌هایی داریم. البته قبلا نماینده‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این جلسات حاضر می‌شد، ولی پس از تغییر او، نماینده‌ای از طرف سازمان در این نشست‌ها حضور ندارد.

وی ادامه داد: ما روندی را برای صدور ویزای سلامت مشخص کرده بودیم که این از طرف برخی آژانس‌های ایرانی اجرا نمی‌شود، برای همین نمی‌توانند این ویزا را دریافت کنندیا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

او در ادامه ی سخنانش درباره‌ی نحوه‌ی برخورد کارمندان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با گردشگران خارجی، گفت: قبول دارم که برخورد و رفتار کارمندان سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های ایران با خارجی‌ها باید خوب باشد؛ اما این سوال را دارم که آیا کارمندان آژانس‌های گردشگری با مشتری‌های خود همیشه رفتار خوبی دارند؟ من خودم بارها برخوردهای نامناسبی را دیده‌ام.

ویزای فرودگاهی ایران به کدام کشورها داده نمی‌شود

کریمی همچنین درباره‌ی مشکلات مربوط به ویزای فرودگاهی که از عمده‌ترین چالش‌ها در گردشگری ورودی است، توضیح داد: ما در حال حاضر امکان صدور ویزای فرودگاهی را برای تمام کشورها داریم، به‌جز کلمبیا، سومالی، آمریکا، انگلیس، کانادا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان که نمی‌توانیم برای اتباع آن‌ها در فرودگاه ویزا صادر کنیم، وگرنه اتباع سایر کشورها، مشکلی در این زمینه ندارند.

او همچنین یادآوری کرد: صدور ویزا خیلی پیچیده است و چند ارگان باید با هم هماهنگ باشند، به‌طوری که گاهی ممکن است در نمایندگی‌های خارج از کشور، ویزا صادر شود؛ اما آن شخص طبق قوانین کشوری، مجرم شناخته شود، در این صورت در مبادی ورودی کشور، از داخل شدن او جلوگیری می‌شود، البته این، موضوعی بسیار نادر است.

مجبوریم انگشت‌نگاری کنیم

وی در ادامه، انگشت‌نگاری از اتباع خارجی پیش از سفر به ایران را عملی متقابل دانست و اظهار کرد: ما مجبور شدیم این سیستم را اجرا کنیم، خیلی برای حل این مسأله مراجعه کردند و ما هم تلاش کردیم آن را حذف کنیم؛ ولی نشد.

او برای حل این مشکل به تورگردان‌ها پیشنهاد کرد: برای افرادی که از محل کنسولگری یا سفارتخانه‌ی ایران دور هستند، درخواست ویزای فرودگاهی بدهید.

در این میان، پورفرج - رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران - گفت: قبلا درباره‌ی این موضوع با آقای قشقاوی در وزارت خارجه، جلساتی داشتیم و پیشنهاد شد، از اتباع خارجی در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی با نصب تجهیزاتی، انگشت‌نگاری شود، این کار سختی نیست و کشورهای دیگر نیز چنین کاری را انجام می دهند.

به گزارش ایسنا، کریمی در ادامه به درخواست یکی از حاضران، آمار تعداد ویزاهای صادرشده را به‌طور میانگین از فرودگاه مشهد به‌صورت شبانه‌روز بین 400 تا 500 عدد و از فرودگاه تهران بین 200 تا 400 عدد اعلام کرد و افزود: در فرودگاه‌های شیراز، تبریز، اصفهان، بندرعباس، قشم و کیش به فراخور تعداد مسافران، این ویزاها صادر می‌شوند.

او درباره‌ی ایستایی و معطلی اتباع خارجی برای گرفتن ویزا در فرودگاه که ناشی از محدودیت‌های سالن‌های فرودگاهی و تعداد اندک مأموران صادرکننده‌ی ویزا است، اظهار کرد: وقتی حدود 85 مسافر کویتی داشتیم، میزان ایستایی ما بیشتر از پنج ساعت نبود؛ اما اگر با مشکلی مواجه شدید، حتما موضوع را مستقیم اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

سرهنگ حمیدعلی باغبان - رییس دایره‌ی حراست ویژه‌ی پلیس مهاجرت - نیز در این نشست، گفت: گردشگری مشکلات زیادی دارد؛ اما آیا این بحث‌هایی که اینجا مطرح می‌شود، مشکلات ما است یا زیرساخت‌ها و تغییر مدیریت‌ها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؟ آقای جهانیان در جلسه‌ی راهنماهای تور از راه‌اندازی «پلیس گردشگری» خبر داد. اگر او در این جلسه بود، می‌گفتم که موضوع «پلیس گردشگری» با «پلیس مهاجرت» در جلسه‌ی سال گذشته مطرح شد و این موضوعی قدیمی است و چهار پنج سال قبل هم زمانی که آقای ملک‌زاده، معاون گردشگری این سازمان بود، به نتایج جامع‌تری نسبت به امروز رسیده بودیم.

او سپس با بیان این‌که تأمین امنیت، مهم‌ترین ملاک ما است، ادامه داد: مهم‌ترین شاخص گردشگران برای انتخاب یک مقصد، امنیت است و بعد به هزینه و فرزند در خانه توجه می‌کنند. به تأیید گردشگران خارجی، سطح امنیت در ایران، بالا است.

وی همچنین به آمار گردشگران خارجی در ایران اشاره کرد و افزود: سازمان جهانی جهانگردی تعریف جامعی از گردشگر دارد و ما طبق آن، آمار گردشگران را به تفکیک مرز ورود، جنسیت و تابعیت، هر ماه به معاونت گردشکری اعلام می‌کنیم.

پس از 37 سال، آمار ورود گردشگران خارجی بیشتر از خروج ایرانی‌ها شد

باغبان به افزایش تعداد گردشگران ورودی به ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در دولت جدید، آمار گردشگران ورودی رشد صعودی داشته، به‌طوری که پس از 37 سال، آمار ورود گردشگران خارجی به ایران، از تعداد ایرانی‌هایی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، بیشتر شده است.

او با بیان این‌که بیشتر مشکل گردشگری ایران، به سیاه‌نمایی‌های دشمن و ضعف تبلیغاتی ما برمی‌گردد، اظهار کرد: اطلاع داریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خارج از کشور دفاتر اطلاع‌رسانی دارد و باید از این ظرفیت به نفع ایران استفاده کند. البته فعالیت دولت در گردشگری خوب بوده، اما سیاست‌های ما در جاهایی مشکل داشته است.

نماینده‌ی پلیس مهاجرت در این نشست، گفت: اگر سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های خارجی نباشد، توسعه‌ی گردشگری فراتر از تصور اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه به غایبان این نشست از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: نماینده‌ی آن‌ها باید در این نشست حضور می‌داشت تا این مشکلات را به همکاران خود در شهرهای دیگر ارجاع دهد. ما جلسات متوالی را با راهنمایی و رانندگی گذاشته و موضوع تردد اتوبوس‌های گردشگری را مطرح کرده‌ایم؛ اما در شهرهای یزد، شیراز و اصفهان مسأله‌ی بافت قدیمی و ترافیک را به‌عنوان مانع تردد اتوبوس‌های گردشگری مطرح کردند.

او اضافه کرد: از هفت سال پیش، مسأله‌ی استفاده از اتوبوس‌های شهرداری به جای اتوبوس‌های گردشگری در شهرها مطرح می‌شود؛ اما یک‌بار هم شهرداری را پای کار نیاوردید تا این مشکل را حل کنید.

همه، جزیره‌یی عمل می‌کنند

باغبان در ادامه اظهار کرد: همه، جزیره‌یی عمل می‌کنند، از رده‌های مدیریتی بالا تا پایین. باید این مشکلات را در جلسات تخصصی حل کرد.

لغو ویزا مورد موافقت نیروهای امنیتی نیست

وی همچنین درباره‌ی موضوع لغو ویزای ایران، بیان کرد: نیروهای امنیتی با لغو ویزا موافقت نکرده‌اند، چون با کشورهایی مانند افغانستان و عراق همسایه هستیم. موضوع لغو ویزا خیلی در دولت مطرح شده است، ولی واقعا مشکلاتی برای کشور ما پیش می‌آورد، فقط کافی است تعداد انفجارهای روزانه در این کشورها را در نظر بگیرید، آن‌ها دوست دارند، این انفجارها در کشور ما هم اتفاق افتد.

شیذری - مدیر دفتر گردشگری خارجی معاونت گردشگری - نیز در پایان این نشست، با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زودتر از موعد، آمار گردشگران سال 2012 را به سازمان جهانی حهانگردی داده است، یادآوری کرد: این آمارها را از پلیس مهاجرت می‌گیریم.

او در توضیحاتی نیز درباره‌ی پلیس مهاجرت، گفت: وظیفه‌ی این پلیس، رفع دغدغه‌ها در حوزه‌ی گردشگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha