• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92092517017

جشنواره تلویزیونی جام‌جم از منظر هنرمندان/11/

یک انیمیشن‌ساز: کمبود بودجه بخشی از واقعیت انیمیشن ماست

یک انیمیشن‌ساز: کمبود بودجه بخشی از واقعیت انیمیشن ماست

کارگردان انیمیشن «دانشمندان بزرگ» معتقد است: جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم هنوز جوان است و به واسطه جوان بودن هنوز مراحل تکامل ارزشی را طی نکرده است.

کارگردان انیمیشن «دانشمندان بزرگ» معتقد است: جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم هنوز جوان است و به واسطه جوان بودن هنوز مراحل تکامل ارزشی را طی نکرده است.

فرخ یکدانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم هنوز جوان است و به زمان نیاز دارد، این جشنواره به مرور جا میفتد.

این کارگردان درباره‌ی دوسالانه بودن بخش انیمشن در جشنواره‌ی جام‌جم نیز گفت: دو سال برای ارزیابی انیمیشن‌ها زمان زیادی است و اگر هر سال برگزار شود انیمیشن قابل قبول برای ارزیابی به تعداد کافی وجود دارد. در گذشته فاصله بین برگزاری دوره‌های پیاپی جشنواره‌ی انیمیشن دو سال بود و دلیلش هم این بود که روند تولید انیمیشن با سیستم‌های قدیم کند بود و تولید انیمیشن خیلی شکل سیستماتیکی نگرفته بود.

وی افزود: عمده انیمیشن‌هایی هم که تولید می‌شد انیمیشن‌های هنری بود و هنرمندان سر فرصت رویشان کار می‌کردند که گاه تولید یک اثر چند سال زمان می‌برد و به عنوان یک صنعت به آن نگاه نمی‌شد، برای همین وقتی جشنواره‌ها فراخوان می‌دادند تعداد کمی انیمیشن در طول یک سال آماده نمایش بود که بخواهد در جشنواره شرکت کند و برای حل این معضل بین دوره‌ها فاصله انداختند.

این انیمیشن‌ساز ادامه داد: ولی در دهه‌ی اخیر به مدد کامپیوتر روند تولید انیمیشن سریع شده است و سیستم‌های مدیریتی نیز رشد کردند، پس نمی‌توان با معیارهای گذشته به تولیدات الان نگاه کرد. به نظرم اگر جشنواره‌ی انیمیشن هر سال برگزار شود انیمیشن قابل قبول برای ارزیابی به تعداد کافی وجود دارد.

یکدانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با وجود کمبود بودجه در دو سال اخیر وجود بخش انیمیشن در جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم لازم است؟ عنوان کرد: نمی‌شود روال جشنواره را به هم زد؛ ضمن اینکه کمبود بودجه نیز بخشی از واقعیت انیمیشن ماست. درست است که در دوره‌ای بودجه کم بود و انیمیشن‌ها به تعداد کمتر و با کیفیت پایین‌تر تولید شدند اما روند تولید قطع نشد.

وی خاطرنشان کرد: اما اینگونه هم نیست که تهیه‌کننده بگوید چون بودجه کم است پس به انیمیشن آب ببندید و آن را از کیفیت بندازید، کمبود بودجه فشار زیادی بر روی عوامل تولید می‌آورد ولی سعی می‌شود تولید با همان کیفیتی که در ابتدا مدنظر قرار گرفته انجام شود.

او همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ی اینکه آیا آثار شناخته شده به جشنواره راه پیدا می‌کنند یا آثار سفارشی؟ گفت: کار شناخته شده می‌تواند متعلق به فرد یا یک شرکت شناخته شده باشد. آثار سفارشی همان آثاری هستند که به عنوان آثار فاخر تلقی می‌شوند و در واقع به واسطه فاخر بودن و دارای ارزش‌های خاص بودن سفارش داده می‌شوند. ولی عمدتا یک سیاست‌گذاری کلی بر این اساس وجود دارد که چه مباحثی، موضوعات روز هستند و جامعه با آن دست به گریبان است تا به آنها پرداخته شود و اینکه صبا بعضی آثار را بیشتر توصیه می‌کند به این خاطر است که بر رویشان سرمایه‌گذاری می‌کند.

او ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره برگزار می‌کند و در نهایت می‌بینیم آثاری که تم و فرمشان نزدیکتر به آن چیزی است که معمولا جزو ارزش‌های کانون است جایزه می‌گیرند و این اصلا ایرادی ندارد، نه پارتی بازی است نه گزینش.

این انیمیشن‌ساز همچنین بیان کرد: وقتی صداوسیما جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم را راه اندازی می‌کند تمرکزش بر روی نوع تولیدات صداوسیماست. چون جشنواره‌های دیگر به کارهای صداوسیما بها نمی‌دادند و به نوعی جزو دسته‌بندی ارزشی آنها نبوده، این جشنواره مستقل را برای خودش راه اندازی کرده که البته یک سیاست تشویقی برای کسانی است که در صداوسیما کار می‌کردند و کارهایشان سال‌ها مورد توجه قرار نمی‌گرفته است.

یکدانه در پایان ضمن بیان اینکه انیمیشن‌های «شب‌های شیرین»، «قصه‌های جورواجور» و «مهارت‌های زندگی» را به جشنواره ارسال خواهند کرد، گفت: من از جشنواره جام‌جم به عنوان یکی از عناصری که در این زمینه فعال بوده دفاع می‌کنم چون ما هزاران دقیقه کار داشتیم که دیده نمی‌شد و این جشنواره این فرصت را به ما داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم در شش بخش مستند، مجموعه‌های تلویزیونی، انیمیشن، برنامه‌های ترکیبی گفت‌و‌گو محور، بین‌الملل و فیلم‌های تلویزیونی از 14 دی ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha