• پنجشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92092819510

هشدار مجدد یونسکو نسبت به تخریب محوطه‌های تاریخی سوریه

هشدار مجدد یونسکو نسبت به تخریب محوطه‌های تاریخی سوریه

دبیرکل سازمان یونسکو با صدور بیانیه‌ای، بار دیگر شرایط محوطه‌های تاریخ سوریه را بحرانی اعلام کرد.

دبیرکل سازمان یونسکو با صدور بیانیه‌ای، بار دیگر شرایط محوطه‌های تاریخ سوریه را بحرانی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر «ایرینا بوکووا» دبیرکل سازمان یونسکو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگ سوریه علاوه بر مرگ صدها هزار تن و آواره‌شدن میلیون‌ها تن دیگر، تاریخ سوریه را نیز نابود کرده است.

به گزارش رویترز، طی دو سال و نیمی که جنگ داخلی در سوریه در جریان است، بیشتر محوطه‌های تاریخی و موزه‌های سوریه به حال خود رها شده‌اند و براساس تصاویر ماهواره‌ای، کاوش‌های غیرمجاز برای کشف آثار تاریخی ارزشمند در آن‌ها به طور شبانه‌روزی توسط مردم محلی و همچنین گروه‌های مسلح با هدف فروش آن‌ها برای بدست آوردن پول یا اسلحه ادامه دارد.

دکتر بوکووا در این گزارش با اشاره به اینکه براساس تصاویر ماهواره‌ای بیشترین حجم کاوش در محوطه‌های تاریخی در شهر تاریخی صحرایی «پالمیرا» و محوطه تاریخی «ابلا» بر جای مانده از عصر برنز صورت می‌گیرد، خواستار عزم جهانی برای پایان خونریزی‌ها در سوریه و همچنین تاراج آثار تاریخی این کشور شد.

وی همچنین شرایط موزه‌های سوریه را بحرانی دانسته و اعلام کرد که بیشتر آن‌ها به غیر از موزه‌های شهر دمشق، غارت شده‌اند و آثار تاریخی آن‌ها به دیگر کشورهای همسایه سوریه بویژه اردن قاچاق شده‌اند که در آخرین مورد از این غارت‌ها یک ‌مجسمه مشهور طلایی رومی که قدمت آن به قرن هشتم پیش از میلاد بازمی‌گشت، از موزه شهر «حما» به سرقت رفته است.

ایرینا بوکووا

در جریان برگزاری سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در کامبوج، شش محوطه تاریخی سوریه شامل شهر تاریخی «حلب»، شهر تاریخی «آلپپو»، بخش تاریخی «دمشق» و «بصرا»، شهر تاریخی «پالمیرا»، مجموعه قلعه‌های «شجاعان» و «صلاح‌الدین» و مجموعه دهکده‌های تاریخی شمال سوریه را به دلیل صدمات زیادی که در طول جنگ داخلی در سوریه به آنها وارد شده، در فهرست میراث جهانی در خطر خود قرار داد.

البته سازمان جهانی یونسکو، برای حفظ میراث فرهنگی سوریه از آغاز درگیری‌های خونین در این کشور دست به تدابیر گوناگونی زده است. کارشناسان معتقدند که این سازمان با استفاده از تجارب حاصله از غارت آثار باستانی افغانستان و عراق، در مقابله با تاراج موزه‌ها و اماکن باستانی سوریه موفق بوده است.

با پشتیبانی این سازمان، از جمله بیش از ۴ هزار اثر عتیقه در شهرهای دمشق، پالمیرا و حمص به مکان‌های امن منتقل شده‌اند. به گفته‌ی ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو، این سازمان هم‌چنین کاتالوگی به کمک کارشناسان و مسئولان فرهنگی سوریه تهیه کرده است که پلیس بین‌الملل (اینترپل) با استفاده از آن اغلب راه‌های فروش آثار سرقت‌ شده را مسدود ساخته است. در اثر تلاش‌های پلیس بین‌الملل، تا کنون ۷۳ اثر عتیقه که به طور قاچاق وارد لبنان شده ‌بودند، از سوی ماموران ضبط شدند.

شورای جهانی موزه‌ها (ICOM) نیز برای حفظ میراث فرهنگی این کشور از خطر قاچاق و تجارت غیرقانونی، "فهرستی اضطراری" حاوی مشخصات و نام آثار و اشیای فرهنگی در خطر سوریه منتشر کرده است که به‌طور مستمر به‌روز می‌شود. کارشناسان با این حال، خسارات ناشی از جنگ را کمتر از پیامدهای سنگین برآمده از سرقت‌های مافیایی، ارزیابی می‌کنند. به گفته‌ی مامون عبدالکریم، رئیس موزه‌ها و اماکن باستانی سوریه، زیان‌های وارده از تاراج میراث فرهنگی این کشور که از سوی باندهای مافیایی و با نقشه و برنامه و تجهیزات مدرن فنی صورت می‌گیرد، حتی ‌بیش از خسارات ناشی از جنگ و خرابکاری‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha