• چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۲ / ۰۰:۱۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92100401762
  • خبرنگار : 71365

کتاب‌های محبوب عبدالحسین فرزاد

تأثیرپذیری پدر رمان‌نویسی دنیا از «هزار و یک شب»

تأثیرپذیری پدر رمان‌نویسی دنیا از «هزار و یک شب»

عبدالحسین فرزاد گفت: اسناد و مدارک نشان می‌دهد پدر رمان‌نویسی که سروانتس است، «دن کیشوت» را با تأثیر از آثار مشرق‌زمین از جمله «هزار و یک شب» نوشته است.

عبدالحسین فرزاد گفت: اسناد و مدارک نشان می‌دهد پدر رمان‌نویسی که سروانتس است، «دن کیشوت» را با تأثیر از آثار مشرق‌زمین از جمله «هزار و یک شب» نوشته است.

این نویسنده و مترجم درباره کتاب‌های محبوب خود به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بیش‌تر کتاب‌های ادوارد سعید از جمله کتاب «درباره روشنفکر» و «شرق‌شناسی» او را دوست دارم. او که از کودکی در آمریکا زندگی و در همان‌جا تحصیل کرده، در کتاب «شرق‌شناسی» بدون تعصب و با نگاه منصفانه مسائل را مورد بررسی قرار داده است. او در این کتاب رویکردهای استعماری و برخی از کارهای به ظاهر آکادمیک غربی را به خوبی نشان داده است.

او در ادامه افزود: ادوارد سعید در این کتاب گفته است که برخی از مراکز آکادمیک غربی که در ظاهر کار علمی می‌کردند، در باطن جهت‌گیری‌هایی سیاسی به مقولات مورد بررسی داشته‌اند و حتا این جهت‌گیری در حوزه زبان‌شناسی و زبان‌های غیراروپایی وجود داشته و آن‌ها حتا به این مقوله نیز از بالا به پایین نگاه کرده‌اند.

از دیگر کتاب‌هایی که فرزاد به عنوان کتاب‌های محبوبش نام برد، «قصه‌های دکامرون» نوشته بوکاچیو، نویسنده ایتالیایی، است که درباره آن گفت: این کتاب مربوط به دوره اومانیزم در ایتالیاست و نویسنده آن از بنیان‌گذاران رنسانس در ایتالیاست. نویسنده در این کتاب سعی کرده تمام نعمت‌هایی را که ممکن است یک فرد قدر آن‌ها را نداند، معرفی کند و گفته است که این دنیا نیز لذت‌های خودش را دارد. «قصه‌های دکامرون» به طور کلی به مخاطبانش شادی و نشاط می‌دهد. کتاب شبیه «هزار و یک شب» ماست و نویسنده آن بی‌تأثیر از «هزار و یک شب» نبوده است.

او همچنین از رمان «کوری» ژوزه ساراماگو، آثار گابریل گارسیا مارکز، «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» زویا پیرزاد، کتاب «صد سال شعر ارمنی» اثری پژوهشی از احمد نوری‌زاده، «صد سال شعر معاصر یونان» تدوین فریدون فریاد، رمان‌های عربی «موسم سفر به شمال» نوشته طیب صالح، رمان‌نویس سودانی، و «خاطرات تن» احلام مستغانمی و همچنین کتاب «تاریخ نقد جدید» در هشت جلد نوشته رنه ولک به عنوان دیگر کتاب‌های محبوبش نام برد.

فرزاد درباره کتاب «تاریخ نقد جدید» گفت: عید سال گذشته از طرف وزارت علوم این کتاب در اختیار من قرار داده شد که آن را بخوانم تا اگر سودمند بود، از آن برای منابع کتاب‌های دانشگاهی استفاده شود. من در تعطیلات نوروز این کتاب را خواندم. کتاب بسیار خوبی بود و چون قبلا هم آن را تورقی کرده بودم، یک مقاله علمی - پژوهشی هم بر آن نوشتم که به‌زودی چاپ می‌شود. این کتاب، کتاب بسیار خوبی است و در آن نویسنده از زاویه آثار ادبی، تاریخ نقد را نوشته است. کتاب، تاریخی تحلیلی است و برای آشنا شدن با تاریخ نقد و همچنین نقد آثار، کتاب بسیار خوبی است. البته من به این کتاب یکی دو ایراد گرفته‌ام، چون به نظرم رسید که در این کتاب اشاره‌ای به مشرق‌زمین نشده است. به نظرم بسیاری از آثار اروپاییان مثل «دن کیشوت» سروانتس تحت تأثیر «هزار و یک شب» نوشته شده است. معتقدم «دن کیشوت» تحت تأثیر عقلانیت اسلامی اندولس شکل گرفته است، چون اسلام تنها دینی است که به دانش و دانش‌اندوزی تأکید کرده است و بنابراین در آن زمان که اسلام در اندولس رواج داشته، اروپاییان و از جمله سروانتس که او را پدر رمان‌نویسی می‌دانند، برای نگارش «دن کیشوت» بی‌تأثیر از خردگرایی دانشمندان اسلامی نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۲۰:۵۲

ممنونم که نظر استاد فرزاد را هم پرسيديد