• سه‌شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92101005372
  • خبرنگار : 71091

اماواگرهای نمایش برخی فیلمها در فجر 92

اماواگرهای نمایش برخی فیلمها در فجر 92

در آستانه‌ برگزاری جشنواره‌ فیلم فجر، به نظر می‌رسد این روزها دست‌اندرکاران این رویداد سینمایی برای حضور و نمایش برخی فیلم‌ها که البته تعدادشان زیاد نیست، در حال بررسی و تامل بیشتری هستند.

در آستانه‌ برگزاری جشنواره‌ فیلم فجر، به نظر می‌رسد این روزها دست‌اندرکاران این رویداد سینمایی برای حضور و نمایش برخی فیلم‌ها که البته تعدادشان زیاد نیست، در حال بررسی و تامل بیشتری هستند.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر ساله در آستانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر، بحث گرفتن پروانه نمایش فیلم‌ها داغ‌ می‌شود و به رسم معمول اعضای هیات پروانه نمایش وزارت ارشاد همزمان با هیات انتخاب جشنواره‌ی فجر فیلم‌ها را تماشا می‌کنند تا به نوعی با یک تیر دو نشان بزنند.

امسال خبرهای غیررسمی و بعضا رسمی حاکی از آن است که در میان فیلم‌هایی که متقاضی جشنواره‌ی فجر هستند و دارای پروانه ساخت، تعداد فیلم‌هایی که دچار مشکل ممیزی هستند کم است، اما با وجود این، برخی خبرها و شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که امسال مستقلا تمام اعضای شورای پروانه نمایش در وزارت ارشاد، فیلم‌های انتخاب شده برای حضور در جشنواره‌ی فجر را می‌بینند که احتمالا این اتفاق به این دلیل است که قرار است، اولین جشنواره‌ دولت یازدهم به تعبیری دولت «تدبیر و امید» با کمترین حاشیه برگزار شود.

البته نباید فراموش کنیم که فیلم‌های متقاضی جشنواره‌ی فجر پیش‌رو، از دولت دهم پروانه ساخت گرفتند.

*******

علی معلم به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب در جدیدترین اظهارنظرش در پاسخ به اینکه آیا در میان فیلم‌هایی که دیده شده است، فیلمی وجود دارد که با مشکل ممیزی مواجه باشد؟ به ایسنا گفت: ما به عنوان هیات انتخاب وظیفه‌ی ممیزی فیلم‌ها را نداریم و فقط از لحاظ کیفیت هنری فیلم‌ها را برای حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر انتخاب می‌کنیم، اما به شخص با توجه به فیلم‌هایی که تاکنون دیدم به نظرم نمی‌آید، تعداد فیلم‌هایی که دچار مشکل ممیزی باشند، تعداد قابل توجهی باشد.

اما کدام فیلم‌ها برای نمایش‌شان در فجر اما و اگر وجود دارد؟!

فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیر یوسفی سال گذشته به دلیل اینکه هنوز فیلمبرداری‌اش تمام نشده بود امسال به جشنواره‌ی فیلم فجر رسید. درحالیکه این فیلم، اوایل هفته‌ی گذشته به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر تحویل داده شده است، اما به گفته‌ علی معلم، هنوز این فیلم به هیات انتخاب نشان داده نشده است.

دلیل اینکه این فیلم چرا با وجود اینکه نسخه‌ی نهایی‌اش آماده است، هنوز به هیات انتخاب جشنواره‌ی فجر ارایه نشده، مشخص نیست، اما این فرصت وجود دارد که در روزهای پایانی فعالیت هیات انتخاب این فیلم به نمایش درآید و در فهرست دوم فیلم‌های سینمای ایران جشنواره‌ی فجر باشد.

محسن امیر یوسفی تهیه‌کننده و کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی» چندی قبل در پاسخ به اینکه شایعاتی مطرح است که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران فیلم نسبت به فیلم مشکلاتی دارد، آیا این موضوع حقیقت دارد؟ پاسخ داد: اگر بخواهم خلاصه بگویم، هیچ مشکلی وجود ندارد!

این کارگردان در بخش دیگری از گفت‌وگوی‌اش با ایسنا درباره‌ی مصاحبه جواد شمقدری در روزهای آخر مدیریت‌اش در مورد فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» که گفته بود: این فیلم اگر در زمان ما پروانه نمایش نگیرد، در دولت بعدی اصلاحات بیشتری می‌گیرد!» گفت: در روز و ساعتی که این مصاحبه انجام شد اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان تجمع اعتراضی جلو ارشاد برگزار کرده بودند و حتمآ شرایط مناسبی برای این مصاحبه نبوده است، البته ایشان در آن مصاحبه از فرم و محتوای فیلم تعریف کردند و بعد از دو بار دیدن فیلم به گفته آقای میرعلایی با حسن‌نیت، نظرات خودشان را به ایشان و آقای نجاریان منتقل کردند که بر فیلم هم اعمال شد.

وی در عین‌حال یادآور شد: همچنین ما وقتی اصلاحات را انجام می‌دادیم، جلسات شورای پروانه نمایش دولت قبلی به پایان رسیده بود و به همین دلیل اصلا نه پرونده‌ای تشکیل دادیم و نه نسخه‌ای از آن به شورا دادیم که نظری به ما داده باشند.

داستان رسمی که از «آشغال‌های دوست داشتنی» منتشر شده، حاکی از آن است که این فیلم در مورد خانواده‌ای است که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند. بازیگران به ترتیب ورود عبارتند از: شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگارجواهریان، اکبرعبدی، صابرابر ، شهاب حسینی

*****

اما برخی فیلم‌هایی چون «خانه پدری» کیانوش عیاری که از سال قبل دچار مشکل است، از جمله فیلم‌هایی است که درباره‌ی آن بحث و گفت‌وگو است؛ تا جایی که کیانوش عیاری با حجت‌الله ایوبی دیداری داشته و امیدوار است مشکل نمایش فیلمش حل شود و فیلم در جشنواره‌ی فجر پیش‌رو به نمایش درآید.

«خانه پدری» یک‌بار در سالن سینمایی وزارت ارشاد برای خبرنگاران و منتقدان به‌ نمایش گذاشته شد. مسئولان سازمان سینمایی وقت معتقد بودند چند دقیقه اول این فیلم که حاوی صحنه‌های بسیار تلخ و گزنده کشتن دختر توسط پدر است، باید حذف شود تا این فیلم بتواند روی پرده برود. اما عیاری اصلاحات مدنظر ارشاد را «ویرانگر» توصیف می‌کند.

این فیلم که یازدهمین اثر بلند سینمایی کیانوش عیاری است، وقایع خود را از 1310 آغاز می‌کند و آن‌ها را تا امروز ادامه می‌دهد. موسسه «ناجی هنر» تهیه‌کننده «خانه پدری» است و بازیگرانی مانند مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی، حسین فلاح و... در آن ایفای نقش کرده‌اند.

در عین حال، موسسه ناجی هنر به عنوان تهیه‌کننده فیلم حاضر است سهمش را بگیرد و فیلم را به کارگردان واگذار کند.

پاداش

اما فیلم «پاداش» کمال تبریزی که هنوز هیچ خبر رسمی مبنی بر ارایه‌ آن به جشنواره‌ فجر نیست، از جمله فیلم‌هایی است که علاقه‌مندان سینمای ایران منتظر اکران آن هستند و البته فیلمی است که چند سال است که توقیف شده است.

فیلم سینمایی «پاداش» داستان یکی از مدیران میانی دولت است که به ماموریت‌های خارجی متعدد می‌رود. تا اینکه در یک نوبت او را برای تشویق به سفر حج می‌فرستند اما در این سفر برخلاف تصور او که انتظار دارد مانند یک مدیر دولتی با او برخورد شود، این اتفاق نمی‌افتد.

وزیر ارشاد وقت در دی‌ماه سال 88 رسما اعلام کرد که «پاداش» توقیف شده است و درباره این فیلم گفته بود: «فیلم‌هایی که با خط قرمز و معیارهای اسلامی و ایرانی همخوانی ندارند؛ قابلیت نمایش ندارند و بنابراین توقیف می‌شوند».

سیدعلیرضا سجادپور در زمانی که مسئولیت اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی را برعهده داشت، درباره این فیلم گفته بود که راهی برای اصلاحش نیست و بخش‌هایی از آن نیاز به فیلمبرداری مجدد دارد. در «پاداش» حسن معجونی، آتیلا پسیانی، صابر ابر، بهمن زرین‌پور، آشا محرابی، رضا بهبودی، روح‌الله حق‌گوی لسان، اصغر نقی زاده، بهنام وطن و مرحوم احمد آقالو به ایفای نقش پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، به هرحال هنرمندان با روی کار آمدن دولت یازدهم به کلید دولت تدبیر و امید دلخوش کردند و امیدوارند.

حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان نیز در گزارش 100 روزه‌ای با بیان این‌که به دنبال روان‌سازی مقررات دست و پا گیر در حوزه فرهنگ و اقتصاد است، گفته بود:« معتقدیم باید فضای امنیتی را قدم به قدم از حوزه فرهنگ کنار بزنیم، چون کالاهای فرهنگی را باید بیش‌تر اقتصادی کنیم.»

او همچین گفته بود که نظر دولت این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست و اعلام کرده بود: «وقتی یک فیلم ساخته شود و مردم به آن بی‌اعتنایی کنند، فیلم‌ساز راه خود را تشخیص می‌دهد. البته نمی‌گویم در امور فرهنگی قانون وجود نداشته باشد، بلکه قانون شفاف باید وجود داشته باشد اما مداخلات دولت باید به حداقل برسد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha