• سه‌شنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92110100006
  • خبرنگار : 71454

به بهانه چهل‌ونهمین نامزدی اسکار

«جان ویلیامز»، نابغه تکرارنشدنی دنیای موسیقی فیلم

«جان ویلیامز»، نابغه تکرارنشدنی دنیای موسیقی فیلم

«جان ویلیامز»، آهنگساز، رهبر ارکستر و پیانیست آمریکایی را شاید بتوان سرشناس‌ترین چهره‌ دنیای موسیقی فیلم دانست که امسال با فیلم «دزد کتاب» برای چهل‌ونهمین بار نامزد کسب جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شده است.

«جان ویلیامز»، آهنگساز، رهبر ارکستر و پیانیست آمریکایی را شاید بتوان سرشناس‌ترین چهره‌ دنیای موسیقی فیلم دانست که امسال با فیلم «دزد کتاب» برای چهل‌ونهمین بار نامزد کسب جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «جان ویلیامز» که از درخشان‌ترین سازندگان موسیقی فیلم در تاریخ سینما محسوب می شود، تا کنون پنج جایزه اسکار، چهار جایزه گلدن گلوب، 21 جایزه گرمی، 7 جایزه بافتا و دو جایزه امی کسب کرده و ساخت موسیقی فیلم‌هایی چون «آرواره‌ها»، «جنگ ستارگان»، «سوپرمن»، «ای‌.تی»، «ایندیانا جونز»، «پارک ژوراسیک»، «فهرست شیندلر» و سه فیلم نخست از مجموعه «هری پاتر» تنها بخشی از فعالیت هنری این موسیقیدان سزشناس محسوب می‌شود.

ویلیامز که تاکنون ۴9بار نامزد دریافت اسکار شده است، از این حیث رکورددار بالاترین نامزدی در میان افراد در قید حیات برای دریافت جایزه اسکار است و به همراه «آلفرد نیومن»، صاحب مقام دوم بالاترین تعداد نامزدی برای این جایزه در تاریخ پس از« والت دیسنی» با ۵۹بار محسوب می‌شود.

«جان تاونز ویلیامز» در تاریخ ۸ فوریه ۱۹۳۲ در فلورال پارک ایالت نیویورک به دنیا آمد و آشنایی و علاقه او به موسیقی تحت تأثیر پدرش که نوازنده سازهای ضربی در ارکستر رادیو CBS و گروه پنج نفره مریموند اسکات» بود، در او قوت گرفت.

در سال ۱۹۴۸ او به همراه خانواده‌اش به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و در آنجا بعد از اتمام دبیرستان، هم‌زمان در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس و کالج شهر لس‌آنجلس به تحصیل مشغول شد و همچنین زیر نظر آهنگساز « ماریو کاستل نوو تدسکو» به صورت خصوصی به فراگیری موسیقی پرداخت.

ویلیامز پس از اتمام تحصیلاتش فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه صنعت فیلم با همکاری با آهنگسازانی چون «فرانتس وکسمن»، «برنارد هرمان» و «آلفرد نیومن» آغاز کرد و بواسطه استعدادش توجه هالیوود را به خود معطوف نمود. او پس از سه بار نامزد شدن برای دریافت جایزه اسکار، نهایتاً در سال ۱۹۷۱ به خاطر عنوان بهترین تنظیم برای موسیقی فیلم «ویولون‌زن روی بام» برای نخستین‌بار موفق به دریافت این جایزه شد.

در ۱۹۷۴ «استیون اسپیلبرگ»، ساخت موسیقی فیلم «شوگرلند اکسپرس» را که نخستین تجربه کارگردانی او به‌شمار می‌آمد، به جان ویلیامز سپرد و اسپیلبرگ جوان که تحت تأثیر موسیقی ویلیامز برای فیلم «غارتگران» قرار گرفته بود، اطمینان داشت که این آهنگساز می‌تواند آوای مورد نظرش را برای فیلمهای او خلق کند.

ویلیامز و اسپیلبرگ یک سال بعد و در فیلم «آرواره‌ها» دومین همکاری خود را تجربه کردند. مضمون دلهره‌آور به کار رفته در موسیقی چشمگیر این فیلم به خوبی نمایانگر احساس خطر و وحشت نزدیک شدن کوسه‌ها است و در زمره شناخته‌شده‌ترین تم‌های فیلم‌های سینمایی تا به امروز قرار دارد. «آرواره‌ها» دومین جایزه اسکار را این‌بار برای بهترین موسیقی نسخه اصلی نصیب وی کرد.

این تیم دو نفره خود را برای ساخت فیلم بعدی، «برخورد نزدیک از نوع سوم» آماده کردند. آنچه برای محصولات هالیوودی غیرمعمول می‌نمود، پیشرفت هم‌زمان این زوج یعنی اسپیلبرگ در فیلم‌نامه‌نویسی و ویلیامز در آهنگسازی بود. حاصل دو سال همکاری خلاقانه آنها ایجاد نغمه‌ای بود که هم به عنوان موسیقی پس زمینه فیلم به کار می‌رفت و هم نمایانگر سیگنال‌های ارتباطی سفینه مادر موجودات بیگانه فیلم بود. «برخورد نزدیک از نوع سوم» در سال ۱۹۷۷ اکران شد.

پس از آن اسپیلبرگ، ویلیامز را به دوست و کارگردان نزدیکش «جورج لوکاس» معرفی کرد. لوکاس به‌دنبال آهنگسازی بود تا برای حماسه بلندپروازانه فضایی خود «جنگ ستارگان» موسیقی متن بسازد. ویلیامز موسیقی سمفونیک باشکوهی به سبک کارهای «ریچارد اشتراوس» و آهنگسازان «هالیوود عصر طلایی» چون «اریک ولفگانگ کورن‌گلد» و «مکس اشتاینر» آفرید. تم آغازین و اصلی این کار در زمره مشهورترین قطعه‌های تاریخ قرار دارد. هم فیلم و هم موسیقی آن با استقبال بی‌سابقه‌ای که تا آن زمان هرگز دیده نشده بود، همراه شد و موسیقی آن عنوان پرفروشترین موسیقی یک فیلم سینمایی در تاریخ را از آن خود کرد و جایزه اسکار دیگری را برای بهترین موسیقی نسخه اصلی برای خالقش به ارمغان آورد.

در سال 1980 ویلیامز به کار ساخت موسیقی متن دومین فیلم از سه‌گانه «جنگ ستارگان» پرداخت و در سال 1982 قسمت سوم این مجموعه فیلم تخیلی با موسیقی متن ویلیامز پایان یافت و وی برای قسمت دوم و سوم نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

تجربه بعدی ویلیامز همکاری با «ریچارد دونرِ» برای ساخت موسیقی سوپرمن (۱۹۷۸) بود. تم‌های قهرمانانه و رمانتیک موسیقی این فیلم به خصوص مارش اصلی، فانفار سوپرمن و تمی عاشقانه، موسوم به «آیا می‌توانی فکرم را بخوانی» در هر چهار فیلم بعدی از این مجموعه به کار رفتند. ویلیامز در فیلم «مهاجمان صندوق گمشده»(۱۹۸۱) تم اصلی و هیجان‌آوری را با عنوان مارش مهاجمان برای همراهی با قهرمان فیلم «ایندیانا جونز» خلق کرد.

فیلم «رنگ ارغوانی» تنها فیلم اسپیلبرگ است که ویلیامز در ساخت موسیقی آن ایفای نقش نکرده‌ است. تولیدکننده فیلم «کوئینسی جونز» که آهنگساز نیز بود، تمایل داشت تا خود شخصاً ساخت و تنظیم موسیقی این پروژه را به انجام رساند. ویلیامز همچنین برای فیلم «منطقه تاریک روشن» که اسپیلبرگ کارگردان یک حلقه از مجموع چهار حلقه آن است، موسیقی نساخت و وظیفه ساخت موسیقی آن توسط کارگردان و تولیدکننده اصلی فیلم «جان لندیس» به آهنگساز کهنه‌کار هالیوود و رقیب ویلیامز «جری گلد اسمیت» محول شد.

مشارکت ویلیامز و اسپیلبرگ با فیلم «امپراتوری خورشید» در سال ۱۹۸۷ از سر گرفته شد و تا به امروز ادامه یافته‌ است. از فیلم‌های پرهزینه و عامه‌پسندی مثل «پارک ژوراسیک» (۱۹۹۳)، تراژدی‌های غمناکی چون «فهرست شیندلر»(۱۹۹۳) و «مونیخ»(۲۰۰۵) تا ملودرام‌هایی با رنگ و بوی شرقی مانند «سرگذشت یک گیشا»، همگی حاصل این همکاری هستند. اسپیلبرگ در بسیاری از مناسبت‌ها آهنگساز محبوبش را به حد افراط ستوده و از او به عنوان برترین آهنگساز تاریخ سینما یاد کرده‌است.

در سال ۱۹۹۹ جورج لوکاس اولین فیلم از سه‌گانه دوم «جنگ ستارگان» را که وقایع آن از نظر زمانی پیش از سه‌گانه قبلی اتفاق می‌افتند، بر پرده سینما آورد و ویلیامز ساخت موسیقی متن هر سه فیلم از این مجموعه را شامل «تهدید شبح»، «حمله کلون‌ها» و «انتقام سیت»را بر عهده گرفت.

با فرارسیدن هزاره جدید، ساخت موسیقی فیلم‌های «هری پاتر» که اقتباسی است از سری کتاب‌های پرفروش و محبوب نوجوانان با همین نام به ویلیامز پیشنهاد شد. او موسیقی سه قسمت اول از این مجموعه را ساخت و یکی از بهترین تم‌های ساخته شده توسط او، معروف به تم هدویگ در قسمت‌های پنجم و ششم این مجموعه نیز به کار رفت. مانند تم‌های آغازین «جنگ ستارگان»، «آرواره‌ها»، «سوپرمن» و «ایندیانا جونز»، اکنون طرفداران بی‌شمار «هری پاتر» نیز با قطعه‌ای از جان ویلیامز به تماشای آغاز این فیلم می‌نشینند.

موسیقی متن فیلم‌های «ماجراهای تن‌تن»، «اسب جنگی» و «لینکلن» جدیدترین همکاری ویلیامز با اسپیلبرگ محسوب می‌شوند و فیلم «دزد کتاب» ساخته «برایان پرسیوال» امسال چهل‌ونهمین نامزدی اسکار بهترین موسیقی را برای وی به ارمغان آورد.

ویلیامز در طول شش دهه فعالیت هنری، موسیقی بیش از 100 فیلم سینمایی مختلف را تصنیف و یا رهبری کرده و بسیاری از مشهورترین قطعه‌ها را ساخته و همچنین برای چهار دور از بازی‌های المپیک‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲، مراسم تحلیف باراک اوباما، تعداد بسیاری کنسرت و مجموعه تلویزیونی موسیقی ساخته و از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۳ میلادی رهبر اصلی ارکستر «بوستون پاپز» بوده‌ و کنون یکی از رهبران برجسته آن به شمار می‌رود.

نام «جان ویلیامز» در سال ۲۰۰۰ میلادی در تالار مشاهیر هالیوود ثبت شد و این آهنگساز بنام موسیقی سینمای جهان در سال 2004 موفق به کسب نشان افتخار مجمع کندی شد.

جان ویلیامز

در زیر نگاهی به جوایز کسب شده توسط «جان ویلیامز» می‌اندازیم:

جوایز آکادمی (اسکار)

«ویولن‌زن روی بام» (۱۹۷۱)، «آرواره‌ها» (۱۹۷۵)، «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷)، «ای.تی» (۱۹۸۲)، «فهرست شیندلر» (۱۹۹۳)

جوایز گلدن گلوب

«آرواره‌ها» (۱۹۷۵)، «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷)، «ای.تی» (۱۹۸۲)، «فهرست شیندلر» (۱۹۹۳)

جوایز گرمی

«آرواره‌ها» (۱۹۷۵)، «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷)، «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷)، «برخورد نزدیک از نوع سوم» (۱۹۷۸)، «سوپرمن» (۱۹۷۹)، «امپراتوری ضربه می‌زند» (۱۹۸۰)، «مهاجمان صندوق گمشده» (۱۹۸۱)، «ای.تی» (۱۹۸۲)، «فهرست شیندلر» (۱۹۹۳)، «نجات سرباز رایان» (۱۹۹۸)، «سرگذشت یک گیشا» (۲۰۰۷)، «دعایی برای صلح» (تمی از مونیخ) (۲۰۰۷)

جوایز امی

«هایدی» (۱۹۶۸)، «جین ایر» (۱۹۷۱)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha