• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92110200983
  • خبرنگار : 71021

وزارت خارجه از جایش تکان نخورده!

وزارت خارجه از جایش تکان نخورده!

رییس شورای شهر تهران معتقد است، «میدان مشق حیاط شهر تهران است و نمی‌توان آن را اختصاصی کرد» ولی ظاهرا برخی ساکنان این میدان، مانند وزارت امور خارجه، چندان اعتقادی به این موضوع ندارند و نمی‌خواهند ساختمان‌شان را تخلیه کنند.

رییس شورای شهر تهران معتقد است، «میدان مشق حیاط شهر تهران است و نمی‌توان آن را اختصاصی کرد» ولی ظاهرا برخی ساکنان این میدان، مانند وزارت امور خارجه، چندان اعتقادی به این موضوع ندارند و نمی‌خواهند ساختمان‌شان را تخلیه کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال 1382 هیئت وزیران برای حفظ و احیای بناهای تاریخی و موزه‌ها، سامان‌دهی میدان مشق و تبدیل آن به قطب فرهنگی - تاریخی شهر تهران، طرح گسترش موزه‌ی ملی را تصویب کرد و قرار بر این بود که ساختمان‌های پست و مخابرات، شماره‌ی 3 وزارت امور خارجه (شرکت نفت ایران و انگلیس سابق)، کاخ شهربانی (ستاد مرکزی نیروی انتظامی فعلی)، کاخ وزارت خارجه، عمارت ثبت اسناد و املاک و ساختمان شماره‌ی 7 وزارت امور خارجه (باشگاه افسران سابق) به موزه تبدیل شوند.

به گفته‌ی محمدرضا کارگر - مدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مطالعات کامل این پروژه در قالب کتابی چهار جلدی در سال 1383 تهیه و به هیئت دولت تقدیم شد؛ اما متأسفانه این موضوع در دولت به فراموشی سپرده شد.

احمد مسجدجامعی - رییس شورای شهر تهران - 10 سال پس از صدور آن مصوبه همچنان به اجرای آن خوش‌بین و معتقد است: الان فضایی ایجاد شده که چون همه موزه ساخته‌اند، ناخودآگاه به این سمت حرکت می‌کنیم و ما این موضوع را از نظر مدیریت شهری پیگیری می‌کنیم تا میدان مشق به فضایی عمومی تبدیل شود. اینجا حیاط شهر تهران است و باید در اختیار شهروندان تهران باشد، سال 1382 هم با این رویکرد، مصوبه‌ای صادر شد، برای همین نمی‌توان آن را اختصاصی کرد.

او در برنامه‌ی تهران‌گردی‌اش که به دیدن میدان مشق تهران (بین خیابان‌های سرهنگ سخایی و امام خمینی) رفته بود، می‌خواست از ساختمان وزارت امور خارجه و باشگاه افسران سابق دیدن کند و حتی برنامه‌ی بازدید از «توپ مروارید» را هم داشت؛ اما چون جمعه بود و نماینده‌ی وزارت امور خارجه هم نیامده بود، درهای عمارت‌های تحت تملک این وزارتخانه بسته ماند و شانس تماشای توپ مروارید که همیشه در محوطه‌ی باشگاه افسران است، از دست رفت.

مسجدجامعی به خبرنگار ایسنا گفت: از زمانی که آن مصوبه صادر شد، کم و بیش برخی ساختمان‌های پیرامونی میدان مشق مانند اداره‌ی پست یا ثبت احوال به موزه تبدیل شده‌اند؛ اما برخی هم آن مصوبه را اجرا نکرده‌اند، مثلا قرار بود ساختمان وزارت امور خارجه به موزه‌ی دیپلماسی تبدیل شود.

او که به گفته‌ی خودش یکی از کسانی بوده که در سال 1382 سند این مصوبه را تهیه کرد، ادامه داد: تبدیل این ساختمان‌ها به موزه‌ها، زمان‌بر است. تا کنون ساختمان‌های شهربانی و پست، به موزه تبدیل شده‌اند.

رییس شورای شهر تهران درباره‌ی تعیین زمان و اعتبار برای اجرای سریع این مصوبه، توضیح داد: با تغییر دولت در سال 1384 این مصوبه نیز دیگر پیگیری نشد. مشخصا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید این موضوع را پیگیری می‌کرد. این مصوبه در برنامه‌ی چهارم هم لحاظ شد؛ اما دولت بعدی حتی برنامه‌ی چهارم را هم اجرا نکرد و کار سرعت لازم را نداشت.

ظاهرا از میان همه‌ی ساکنان دولتی حاضر در اطراف پیاده‌روی میدان مشق تهران، اصرار و پافشاری وزارت امور خارجه از همه بیشتر است. هرچند این وزارتخانه در زمان مرمت کاخ شهربانی، برای حفظ ظاهر این عمارت تلاش کرد؛ اما داخل ساختمان‌های در اختیارش را به‌دلیل دادن کاربری اداری به آن‌ها، آن‌چنان که می‌خواسته، تغییر داده است. وزارت امور خارجه حتی سال گذشته هم بدون گرفتن استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داربستی را روی ساختمان شماره‌ی 3 بست و کاشی‌های تاریخی روی ساختمان را که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، تغییر داد. همچنین در هفته‌ی «درخت‌کاری» سال پیش، یک درخت را در محوطه‌ی میدان مشق‌، مقابل موزه‌ی ملک قطع کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha