• جمعه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92112517031
  • خبرنگار : 71365

دلایل هوشیار انصاری‌فر برای حضور در کمیته شعر فجر

دلایل هوشیار انصاری‌فر برای حضور در کمیته شعر فجر

هوشیار انصاری‌فر با ذکر دلایلش برای حضور در کمیته اجرایی جشنواره شعر فجر، محکومیت سانسور از سوی اعضای این کمیته را حداقل کاری دانست که باید برای حضور همه شاعران و طیف‌های مختلف در این جشنواره انجام داد.

هوشیار انصاری‌فر با ذکر دلایلش برای حضور در کمیته اجرایی جشنواره شعر فجر، محکومیت سانسور از سوی اعضای این کمیته را حداقل کاری دانست که باید برای حضور همه شاعران و طیف‌های مختلف در این جشنواره انجام داد.

این شاعر که نامش به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی هشتمین جشنواره شعر فجر اعلام شده و در جلسه این کمیته شرکت کرده است، درباره دلیل حضورش در این کمیته به خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تنها دلیل من برای حضور در این کمیته به خاطر خود آقای عبدالجبار کاکایی (دبیر علمی جشنواره) بود. چون در کمال تعجب آقای کاکایی از ترکیب شورایی به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شد که گمان آن نمی‌رفت. همچنین موضع‌گیری‌های آقای کاکایی در این چهار - پنج سال اخیر و سخنانش در مراسم دیدار رییس‌جمهور با هنرمندان این خوش‌بینی را به وجود آورد که شاید فضای متفاوتی نسبت به قبل به وجود آمده و به همین خاطر شاید حضور ما نیز در کمیته مؤثر باشد.

او درباره صحبت‌های اعضای کمیته اجرایی در اولین جلسه این کمیته گفت: در جلسه مقدماتی این کمیته این بحث مطرح شد که آیا می‌شود شعر را از قاب سیاست خارج کنیم یا نه و چون من این اعلام موضع را این‌گونه تعبیر کردم که قرار است شعر از انحصار یک گروه سیاسی خاص خارج شود، من هم دیدگاه‌های خودم را مطرح کردم که از جمله انتشار یک بیانیه یا چیزی شبیه به آن در محکومیت سانسور بود که البته به غیر از آقای پوریا سوری، دیگر اعضای هیأت با آن همراهی نکردند.

انصاری‌فر سپس درباره این‌که آیا همه طیف‌ها و جریان‌های شعری حاضرند در جشنواره شعر فجر حاضر شوند، اظهار کرد: بالأخره برای حضور همه طیف‌ها باید از آن‌ها دعوت صورت بگیرد، که فکر می‌کنم این دعوت صورت می‌گیرد. اما به نظرم برای این‌که همه این طیف‌ها این دعوت را اجابت کنند، باید گام‌های اساسی برداشته شود. حداقل کاری هم که برای این منظور می‌توان انجام داد، اعلام موضع در محکومیت سانسور بود که من آن را در جلسه مطرح کردم. البته کمیته مسؤولیت اجرایی ندارد، اما می‌تواند اعلام موضع کند و شیوه‌های مختلفی هم برای این اعلام موضع وجود دارد.

او همچنین درباره ترکیب اعضای این کمیته گفت: با حفظ احترام برای اعضای فعلی کمیته اجرایی، تحقق وعده‌های اعلام‌شده مبنی بر حضور همه طیف‌ها در جشنواره شعر فجر خیلی خوش‌بینانه نیست، چون در ترکیب اعضا تعادل وجود ندارد.

این شاعر در ادامه درباره تمایل نداشتن شاعران طیف‌های مختلف برای حضور در جشنواره شعر فجر توضیح داد: برای حضور تمام جریان‌های شعری در این جشنواره باید بهای آن را پرداخت؛ در غیر این صورت عدم تمایل گروه‌های مختلف کاملا قابل درک است. اما به نظرم فارغ از این‌که نام این جشنواره چیست و برای این‌که تلقی یک جشنواره ملی وجود داشته باشد، باید یک جمع از شاعران و منتقدان سانسور را محکوم کنند و این حداقل چیزی است که برای تمایل همه شاعران در یک جشنواره ملی لازم است. البته این نظر موضع مستقل من است، اما با توجه به بازخوردهایی که از این اعلام موضع داشته‌ام، فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد.

انصاری‌فر سپس بزرگ‌ترین و علت‌العلل به‌وجود آمدن نبود اعتماد شاعران طیف‌های مختلف برای حضور در جشنواره را بحران صدور مجوز نشر و ممنوع‌القلم شدن برخی شاعران و نویسندگان دانست و اظهار کرد: نمی‌توان با اضافه کردن چند عکس از شاعران مختلف، آن‌ هم شاعران مرده، انتظار داشت اعتماد یک جمع پُرشمار از شاعران جلب شود. البته من نخواسته‌ام با بدبینی به فضای ایجادشده نگاه کنم و خود نفس حضور من در کمیته اجرایی جشنواره نیز این را نشان می‌دهد که به شکل مطلق به وعده‌های داده‌شده بدبین نیستم.

این شاعر با تشکر از عبدالجبار کاکایی برای دعوت کردن از او اظهار کرد: از اعتماد آقای کاکایی سپاسگزارم. برای آمدنم هم بحث چاپ شدن یا چاپ نشدن شعرهای من مطرح نشده است، بلکه بحث این است که اگر قرار است تغییرات اساسی در حوزه شعر رخ دهد، با آمدن من و دو سه نفر دیگر امثال من این اتفاق رخ نخواهد داد، چون در این شکل ما هم به مهره سوخته تبدیل خواهیم شد. با این حال وقتی به خروجی‌های ترکیب کمیته نگاه می‌کنم، فکر می‌کنم اگر قرار است خروجی مثل سال‌های قبل باشد، مطمئنا ادامه حضورم در این جمع فایده نخواهد داشت.

انصاری‌فر همچنین اظهار کرد: در حسن نیت شخص آقای کاکایی هیچ تردیدی ندارم و در ادامه نیز چه در ترکیب کمیته اجرایی باشم و چه نباشم، به تحقق اهداف‌ ایشان کمک خواهم کرد. منتها چیزی که برای من جای تردید گذاشته، در روش‌ها و بخصوص ترکیب اعضاست. البته من معتقدم همین اعضای فعلی باشند و این هیچ ایرادی ندارد، اما به نظر من باید اشخاص دیگری هم از طیف‌های مختلف حضور داشته باشند تا جمع به یک تعادل برسد.

او همچنین گفت: فکر می‌کنم برای رسیدن به این هدف باید به شورا و آقای کاکایی فرصت داد. نفس حضور خود من هم در این شورا و پذیرفتن این دعوت همین بود که اگر می‌توان چیزی را تغییر داد، به این تغییر کمک کرده باشم.

به گفته عبدالجبار کاکایی - دبیر علمی هشتمین جشنواره شعر فجر -، علی آبان، فاطمه راکعی، سعید بیابانکی، موسی بیدج، بهزاد زرین‌پور، بهزاد خواجات، هوشیار انصاری‌فر، محمود اکرامی‌فر، حمیدرضا شکارسری، یزدان سلحشور، پوریا سوری، گروس عبدالملکیان و سعید یوسف‌نیا اعضای اتاق فکر یا همان کمیته اجرایی جشنواره هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha