• دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 92120502711
  • منبع : نمایندگی مرکزی

/گزارش/

اینجا پیست اسکی است؟!

اینجا پیست اسکی است؟!

ایسنا/مرکزی به اینکه می‌گویند شکر نعمت، نعمتت افزون کند، ایمان آورده‌ام!

به اینکه می‌گویند شکر نعمت، نعمتت افزون کند، ایمان آورده‌ام!

نگاهی به تهران، اصفهان، تبریز، مشهد یا استان‌های برخوردار دیگر کشور که بیندازی و آنها را با استان مرکزی مقایسه کنی، یک علامت تعجب غول‌پیکر جلوی چشمت سبز می‌شود و اولین سؤالی که به ذهنت خطور می‌کند اینست که آنها که در مقایسه با امکانات و نعمت‌های خدادادی و فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در ابتدا با ما برابر و شاید عقب‌تر از ما بودند، چرا امروز جلوترند؟!

بیشتر که دقت کنی متوجه می‌شوی که آنها هرچند 2800 واحد صنعتی ندارند اما، از آنچه دارند به بهترین شکل و با عاقلانه‌ترین روش بهره‌ می‌برند و اینگونه شکر نعمت می‌کنند که هر روز نعمت‌شان افزون می‌شود و ما هر روز با حسرت بیشتری به داشته‌هایشان غبطه می‌خوریم داشته‌هایی که ما داریم اما، گویی نداریم...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)-منطقه مرکزی، پیست اسکی پاکل شهرستان شازند یکی از این داشته‌هاست. یکی از پیست‌های اسکی کشور و تنها پیست اسکی استان مرکزی که امکانات و تجهیزات لازم جهت رفاه حال ورزشکاران را که ندارد هیچ، از سرمایه‌گذاری‌های گردشگری هم در آن خبری نیست.

شهرستان شازند به دلیل وجود کوه‌های سر به فلک کشیده یکی از پرطرفدارترین نقاط گردشگری زمستانی برای مردم استان مرکزی و حتی استان‌های مجاور است.

زمستان جاری با بارش برف فراوان در بخش‌های مختلف استان و شهرستان شازند در مناطق برف‌گیر، پیست اسکی پاکل با وجود ضعف در برخی بخش‌ها و نداشتن امکانات مورد نیاز برای اسکی، بار سنگین ورزش‌های زمستانی استان را بر دوش می‌کشد.

پیست اسکی پاکل با فاصله حدود 25 کیلومتر از شهرستان شازند و 55 کیلومتر از اراک مکانی مناسب و جذاب برای ورزش اسکی و تفریحات زمستانی است.

این پیست در ارتفاعات پلنگ‌در و نزدیک روستای پاکل واقع بوده و به دلیل وجود ارتفاع مناسب، دارای زمستان زودهنگام و بارش سنگین برف است.

پیست اسکی پاکل در گردنه این روستا واقع در جنوب شهر شازند قرار داشته و در فصول زمستان و بهار مورد استفاده علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

پس از بهره‌برداری از این پیست در سال 1370، این تفرجگاه ورزشی، در ایام هفته بخصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای هزاران نفر از علاقه‌مندان به ورزش اسکی است.

موقعیت طبیعی و جغرافیایی مطلوب پیست اسکی پاکل موجب شده است، که علاوه بر مردم استان مرکزی علاقه‌مندان به ورزش اسکی از استان‌های همجوار این استان و حتی سایر نقاط کشور نیز به این منطقه سفر کرده و از امکانات و تجهیزات این پیست بهره‌مند شوند.

برف‌کوب مهم‌ترین نیاز پاکل

یک جوان اراکی با بیان اینکه ماشین برف‌کوب یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز پیست اسکی است، گفت: جای این ماشین در پیست اسکی پاکل شازند خالی است.

سعید دارابی با تأکید بر اینکه ماشین‌های برف‌کوب یکی از ادوات ضروری پیست اسکی هستند، اظهار کرد: نبود آن از محبوبیت پیست و لذت اسکی می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه وجود ماشین‌های دیزلی پر سر و صدا و آلودهکننده هوا در محیط آرام کوهستان قابل قبول نیست، افزود: عمل آماده‌سازی پیست اسکی شامل مراحل متعددی بوده که مهم‌ترین این اعمال کوبیدن برف مسیر اسکی است.

این جوان اراکی ادامه داد: این اقدام برای اسکی کردن بسیار مهم بوده و نیاز به مهارت خاصی جهت هدایت ماشین برف‌کوب و آشنایی به تمامی نقاط پیست و حتی به نوع برف دارد و اگر در محلی به درستی برف کوبیده نشود تا پایان فصل اسکی، آن نقطه شرایط مناسبی ندارد.

دارابی با بیان اینکه برف فشرده شده تداوم بیشتری داشته و دیرتر آب می‌شود، اظهار کرد: پیست اسکی پاکل شازند از داشتن این دستگاه محروم بوده و برای رفع این مشکل نیازمند توجه به این بخش هستیم.

از رستوران و امکانات اقامتی خبری نیست

یک جوان شازندی با بیان اینکه پیست اسکی پاکل از نظر امکانات و تجهیزات ضعیف است، گفت: امسال این پیست به بخش خصوصی واگذار شده و متأسفانه خدمات آن کمتر از گذشته است.

امیر رضایی با اشاره به اینکه پیست معمولا در روزهای سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه فعالیت دارد، افزود: باید آمبولانس و خدمات درمانی در این پیست ارائه شود که گاهی هست و گاهی نیست.

وی با بیان اینکه از رستوران و امکانات اقامتی هم خبری نیست، اضافه کرد: در این پیست که علاوه بر علاقه‌مندان استان مرکزی به ورزش‌های زمستانی از استان‌های مجاور نیز مراجعینی دارد، تنها امکانات پیست یک بوفه و خوابگاه است که مورد استفاده کارکنان این پیست است.

این شهروند با اشاره به اینکه سرویس بهداشتی این پیست نیز از امکانات و نظافت لازم برخوردار نیست، اظهار کرد: این پیست که شهرت کشوری دارد نیازمند امکانات و تجهیزاتی در حد پذیرایی از مهمانان از سراسر کشور است.

مهران خدامی یک جوان شازندی با تأکید براینکه پیست پاکل یک فرصت اقتصادی برای استان است که از آنها بهره‌ای برده نمی‌شود، بر لزوم همخوانی شهرت این پیست با تجهیزات آن تأکید کرد و افزود: این پیست نیازمند توجه بوده و امکانات زیرساختی آن باید در خور یک مکان گردشگری کشوری باشد.

وی با تأکید براینکه پیست پاکل تنها پیست اسکی در استان مرکزی است، اضافه کرد: این پیست امکانات لازم جهت حضور علاقه‌مندان به این ورزش زمستانی را ندارد.

پیست تیوپ‌سواری یا اسکی؟!

یکی از شهروندان اراکی از پیست پاکل به عنوان پیست تیوپ‌سواری یاد کرد و گفت: پیش از اینکه در این پیست به اسکی پرداخته شود، تیوپ‌سواری انجام می‌شود.

مریم نظام‌آبادی با بیان اینکه در پیست اسکی پاکل بیشتر افراد تیوپ به دست هستند، اضافه کرد: در این پیست تیوپ‌سواری ورزش مورد علاقه ورزشکاران و مراجعین بوده و کمتر کسی را می‌توان یافت که برای اسکی به این پیست مراجعه کند.

وی با بیان اینکه با ورود به این پیست، ضعف‌های مشهود آن را به وضوح می‌بینید، اظهار کرد: نبود اقامتگاه و رستوران برای استفاده ورزشکاران و علاقه‌مندان به گردشگری زمستانی یکی از بزرگترین ضعف‌های این پیست است.

ارائه خدمات مطلوب، نیازمند توجیه اقتصادی است

به گزارش ایسنا، محمد مرادی، رئیس اداره توسعه ورزش قهرمانی‌و‌حرفه‌ای اداره کل ورزش‌و‌جوانان استان مرکزی گفت: پیست پاکل شازند به دلیل استقبال مردم استان با هزینه‌های حداقلی خدمات خود را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بسیار مطلوب پیست پاکل شازند، افزود: پیست اسکی پاکل در شهرستان شازند و در جاده شازند-هندودر قرار داشته و پذیرای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

رئیس اداره توسعه ورزش قهرمانی‌و‌حرفه‌ای اداره کل ورزش‌و‌جوانان استان مرکزی با بیان اینکه این پیست در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شده است، عقیده دارد که امکانات لازم برای ارائه سرویس‌های مناسب به ورزش‌دوستان در این مجتمع فراهم است و البته این پیست برای ارائه خدمات مطلوب، نیازمند گردش مالی و توجیه اقتصادی است.

مرادی، تله‌سیژ، سوئیت‌های اقامتی، رستوران، تجهیزات برف‌روبی و ساختمان اداری را از امکانات این پیست دانست و اظهار کرد: این پیست در ارتفاع دو هزار و 760 متری از سطح دریا قرار گرفته و طبیعت بکر مناطق و روستاهای اطراف آن فرصتی استثنایی تفریح را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این پیست ماشین برف‌کوب ندارد، تصریح کرد: تأمین این ماشین به دلیل قیمت بالا برای پیست امکان‌پذیر نیست و برخی از پیست‌های کشور نیز با کمک مالی فدراسیون اسکی ماشین برف‌کوب را تأمین کردند.

رئیس اداره توسعه ورزش قهرمانی‌و‌حرفه‌ای اداره کل ورزش‌و‌جوانان استان مرکزی با تأکید بر اینکه امکانات و خدماتی که در این پیست ارائه می‌شود برای اقشار جامعه مناسب بوده و امکان حضور حداکثری علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی را تأمین می‌کند، گفت: در صورت تأمین مالی و افزایش امکانات و تجهیزات استقبال از این پیست نیز افزایش خواهد یافت.

سال آینده ماشین برف‌کوب خواهیم داشت

قاسم عزیزی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا، گفت: رسیدگی به جاذبه‌های گردشگری و ایجاد فضاهای سبز مورد نیاز در این شهرستان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه پیست پاکل یکی از مهمترین فضاهای گردشگری شهرستان با مراجعین بسیار است، افزود: برای تأمین برف‌کوب این پیست رایزنی‌هایی با وزیر ورزش‌ و ‌جوانان صورت گرفته است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این منطقه نه تنها به عنوان مکانی برای ورزشکاران بلکه منطقه تفریحی و گردشگری شازند محسوب شده و نیازمند توجه است.

عزیزی با اشاره به اینکه پیست پاکل تنها پیست اسکی است که فاقد برف‌کوب است، اضافه کرد: تأمین هزینه‌ها برای برف‌کوب از عهده اعتبارت شهرستان خارج بوده و این امر نیازمند اعتبارات استانی و کشوری است.

وی با تأکید بر اینکه طی جلساتی با وزیر ورزش‌ و ‌جوانان ماشین برف‌کوب برای سال آینده در این پیست مهیا است، اظهار کرد: با وجود ماشین برف‌کوب و بارش مطلوب برف، علاقه‌مندان می‌توانند در فصول زمستان و بهار از این پیست برای اسکی استفاده کنند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تجهیز این پیست، علاقه‌مندان نه تنها از استان مرکزی بلکه از استان‌های همجوار نیز برای استفاده از پیست حضور می‌یابند و این پیست به منطقه گردشگری کشوری تبدیل می‌شود.

گزارش ازک حلیمه پاکباز، خبرنگار ‌ایسنا‌- منطقه مرکزی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha