• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92120603926
  • خبرنگار : 71191

تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز با برچسب «منقل‌خانه»

میراث فرهنگی فارس موظف به حفظ خانه‌های تاریخی است

میراث فرهنگی فارس موظف به حفظ خانه‌های تاریخی است

مدیرکل سابق اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: دستگاه‌های اجرایی برای جمع‌آوری معتادان از شهر شیراز، در حال پاک کردن صورت‌مسأله‌اند و به‌دنبال پیدا کردن پاسخ نیستند.

مدیرکل سابق اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: دستگاه‌های اجرایی برای جمع‌آوری معتادان از شهر شیراز، در حال پاک کردن صورت‌مسأله‌اند و به‌دنبال پیدا کردن پاسخ نیستند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در چند دور تخریب بناهای معروف به «منقل‌خانه» در شهر شیراز که با هداف سامان‌دهی معتادان این شهر انجام شد، حدود 10 خانه‌ی قدیمی و ارزشمند که معتادان در آن‌ها تجمع می‌کردند و مسوولان نیز توان جمع‌آوری آن‌ها را نداشتند، تخریب شدند.

علیرضا قائدیان که از سال 1379 تا 1385 مدیرکل اداره‌ی میراث فرهنگی استان فارس بوده است،‌ در این‌باره اظهار کرد: نمی‌توان در این‌باره قضاوت کرد که جمع‌آوری معتادان بهانه‌ای برای تخریب و از بین بردن برخی خانه‌های تاریخی است، اما در وضعیت کنونی، نیروی انتظامی در حال پاک کردن صورت‌مسأله است، نه حل کردن مشکل!

وی با اشاره به بازدیدی که حدود یک‌ماه پیش از برخی خانه‌های بافت تاریخی شیراز داشته که اکنون بعضی از آن‌ها در طرح تخریب «منقل‌خانه»‌ها قرار گرفته‌اند، ادامه داد: زمانی که در اداره کل میراث فرهنگی استان فارس فعالیت می‌کردم، هنوز نام این خانه‌ها را می‌شد بنای تاریخی گذاشت، اما در یک‌ماه گذشته دیدیم که فقط دیوار و جداره‌هایی از آن‌ها باقی مانده و بعضا این جداره‌ها و دیوارها با یک پوشش پلاستیکی محصور شده بود.

او گفت: برای برون‌رفت از این مشکل، متولیان میراث فرهنگی موظف‌اند زندگی را به این بناها بازگردانند. این یک اصل است که هنوز راهکار اجتماعی برای آن ارائه نشده است.

وی با بیان این‌که در منظر فرهنگی - تاریخی شیراز، یکسری مسیرهای گردشگری از سال‌های گذشته تعریف شده‌اند که برخی بناهای آن مسیر در قالب خانه - موزه معرفی شده‌اند تا گردشگران از آن‌ها دیدن کنند،‌ اظهار کرد: متأسفانه سازمان بهزیستی استان فارس از برخی بناها به‌عنوان خانه‌های بازپروری معتادان استفاده می‌کند، آن‌ها فکر می‌کنند در منطقه‌ای که معتادان در آنجا به این روز افتاده‌اند، باید سالم شوند. در حالی که با نوع امکاناتی که به معتادان داده می‌شود، آن‌ها هیچ‌گاه به فکر ترک نمی‌افتند، به آن‌ها داروهای آرام‌کننده و ناهار و شام می‌دهند، سپس آن‌ها سر حال باز هم به‌سراغ این کار می‌روند. با این مکانیسم انگیزه‌ی معتادان برای ماندن در این خانه‌ها افزایش می‌یابد.

مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر فارس با تأکید بر این‌که چنین اقدامی از منظر تبلیغی نیز غلط است، گفت: نه‌تنها نمی‌توان برای حفاظت از این خانه‌ها کاری انجام داد، بلکه بافت‌های تاریخی به مرور تخریب می‌شوند. از سوی دیگر، این اتفاق تبلیغی برای حضور بیشتر معتادان و ایجاد یک نوع نگاه منفی بین مردم می‌شود.

وی ادامه داد: این اتفاق‌ها زمانی رخ می‌دهد که بسیاری از دوست‌داران و متولیان میراث فرهنگی از آن‌ها مطلع نمی‌شوند؛ مثلا در این دوران که زمان گذار مدیریتی در این استان بود، برخی خانه‌ها با اجرای طرح تخریب منقل‌خانه‌ها از بین رفتند.

او با یادآوری این‌که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس موظف است، اگر خانه‌ای واجد شرایط حفاظت باشد، آن را در فهرست آثار ملی به ثبت برساند و از تخریب آن جلوگیری کند، تأکید کرد: به‌لحاظ اصل احیای بافت‌های تاریخی، باید خانه‌های تاریخی حفظ شوند.

مدیر سابق اداره‌ی میراث فرهنگی استان فارس افزود: از یک‌سو نیروی انتظامی معتقد است هیچ‌کدام از این منقل‌خانه‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده‌اند و از سوی دیگر، اداره کل میراث فرهنگی استان فارس سکوت کرده و هیچ اعلام نظر قطعی در این‌باره نداشته است.

قائدیان بارش بی‌سابقه‌ی برف و باران در طول دو هفته‌ی گذشته در این استان را عامل دیگری برای سرعت گرفتن تخریب این خانه‌ها دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha