• چهارشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92121409581
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تقدیر از فاطمه معتمد آریا و محمد علی نجفی در اصفهان

چهارمین شب جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با تقدیر از فاطمه معتمدآریا و محمد علی نجفی همراه بود.

چهارمین شب جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با تقدیر از فاطمه معتمدآریا و محمد علی نجفی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان در ابتدای این مراسم زاون قوکاسیان دبیر چهارمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات گفت: محمد علی نجفی فیلم‌ساز معمار و از افتخارات شهر ماست وی را با فیلم «جنگ اطهر» و بعد با سریال «سربداران» شناختم.

وی افزود: چیزی که من را مفتون وی کرد، فیلم‌های مختلف او درباره اصفهان است تا آخرین فیلمش که به "نعمتی" مجسمه‌ساز شهرمان اختصاص داشت.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات تاکید کرد: خود را متعهد می‌دانم از افرادی که در شهر ما باعث بازشدن راه‌ها شدند تا نسل‌های بعد به راحتی سینما را در کنار هنرهای دیگر بتوانند تجربه کنند، قدردانی کنم چرا که کاری بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: نجفی در این زمینه پیش‌قراول است و خوشحالم با مراسمی صمیمی بزرگداشت وی را به انجام رسانیم و درباره معتمدآریا بعدا صحبت می‌کنم.

در ادامه این مراسم محمد سعید موسسی فیلمساز و مستندساز اظهار کرد: نجفی از فیلم «جنگ اطهر» نوید سینمایی را داد که پس از انقلاب چهره‌اش جا افتاد و جزو پیشگامان در صنعت سینمای اسلامی پس از انقلاب است.

وی افزود: «سربداران» سریالی پیشگام بود که بنیانگذار سریال سازی‌های پس از انقلاب و زمینه ساز ورود افراد بسیاری به سینما شد که در این سریال تربیت شدند.

این فیلمساز با بیان اینکه نجفی همچون رییس دانشگاهی بود که نسلی را با این سریال تربیت کرد٬ گفت: ویژگی خاص سریال‌های وی این است که برخی شخصیت‌های فیلم در ذهن آدم حک می‌شوند، حتی اگر کم کار باشند.

وی ادامه داد: این اتفاق کم چیزی نیست و این حاصل هم آمیزی آگاهانه و یا غیرآگاهانه تسلط نجفی در معماری و سینما است.

نجفی از آشنا نبودن بشریت با هنر ناراحت است

در ادامه مراسم هوشنگ جزی‌زاده، میناتوریست برجسته کشور گفت: دومین بار است که در حضور آقای نجفی هستم و باید بگویم که نجفی نیز مانند من از آشنا نبودن بشریت با هنر ناراحت است.

در ادامه حسین مولایی رییس جشنواره حسنات٬ زاون قوکاسیان٬ جزی‌زاده و دکتر اللهیاری مستندساز ایرانی ساکن اتریش لوح تندیس جشنواره یادمان جشنواره و صنایع دستی اصفهان را به محمدعلی نجفی تقدیم کردند.

محمدعلی نجفی پس از تقدیر در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این‌ها همه از لطف شماست خدایا تو که این امکان را می‌دهی ظرفیتش را بده؛ آنها با احساسشان سخن می‌گویند اما اگر من باور کنم شروع دیکتاتوری است خدایا ظرفیتش را به من عطا کن.

بازی طبیعی از ویژگی‌های معتمد آریا است

در ادامه جمشید ارجمند، نویسنده و منتقد کشور گفت: دوستان و نزدیکان معتمدآریا را سیمین خطاب می‌کنند اما برای من وی همواره معتمدآریا است.

وی افزود: بازی وی در فیلم‌ها بسیار طبیعی است؛ بعدها قدر وی را بیشتر شناختم؛ آنقدر بازی تصنعی از برخی دیدم که متوجه شدم بازی وی غریزی است.

او تاکید کرد: اوج هنر بازی قبولاندن نقش است تا مخاطب با شخصیت فیلم هم‌ذات پنداری کند و این همان چیزی است که در وجود معتمدآریا شاهد هستیم.

ارجمند اضافه کرد: وی انواع نقش‌ها را به روانی بازی کرده است وصدای شیرین وی یکی از ویژگی‌های برجسته هنری اوست که این صدا وی را در همه جا حتی رادیو می‌تواند برجسته سازد.

معتمد آریا از تاریخ سخت سینمای ایران برای زنان گذر کرد

در ادامه محمدرضا اصلانی کارگردان گفت: در باب فاطمه معتمد آریا سخن گفتن مشکل است چرا که سه مشکل بزرگ سینما٬ بازیگری زن و زن بودن را حل کرده است.

او تاکید کرد: او از یک تاریخ سخت سینمای ایران برای زنان گذر می‌کند و این تاریخ را از یک نفی و انکار به اثبات قدرت و شرافت زن ایرانی و اثبات فرهنگ‌مند بودن و سمبیلک شدن زن ایرانی به سرانجام می‌رساند.

وی ادامه داد: معتمدآریا با چهره شریفی که همواره از خود نشان داده است، حتی در عرصه طنز این آبرو را نگه داشت و همچنان که ظرافت درام‌ها را شکل داد، ظرافت طنز را نیز نگه داشت.

اصلانی تصریح کرد: من وی را به یک بندباز تشبیه می‌کنم که می‌تواند از فراز همه چیز بگذرد و مستحکم بماند که خاصیت زن ایرانی است و در واقع معتمدآریا سنبل زن ایرانی است.

در ادامه مراسم لوح٬ تندیس و یادمان جشنواره به فاطمه معتمدآریا تقدیم شد.

در ادامه این مراسم فیلمی به یاد مادر زاون قواکسیان پخش شد که حضار را تحت تاثیر قرار داد.

سپس معتمدآریادر پشت تریبون حاضر شد و گفت: هیچ حرفی باقی نمی‌ماند، زمانی که این همه عشق٬ مهر و بخشندگی وجود دارد.

وی افزود: تنها دو حرف می‌توانم بزنم یکی اینکه زاون! من از این به بعد مادر تو هستم و این تنها چیزی است که می‌توانم به تو ببخشم و دوم اینکه کاری کن که من همیشه به اصفهان بیایم چون مهم‌ترین دلیل من برای آمدن به این شهر لاجوردی که در جهان بی ‌ظیر است امیدواری دوباره در زندگی است.

معتمدآریا تاکید کرد: بزرگترین هدیه خداوند به من زاون قوکاسیانی بود٬ ابتدا از وی تشکر می‌کنم که به من مهربانی بخشید و دوم از همه مردم بخشنده اصفهان که همه ضرب المثل‌هایی که به آنها نسبت می‌دهند، دروغ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha