• شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 92121711020
  • منبع : نمایندگی لرستان

/گزارش/

‌گره‎گشایی مسکن مهر با مسکن اجتماعی؟!

‌گره‎گشایی مسکن مهر با مسکن اجتماعی؟!

ایسنا/لرستان آیا با مسکن مهر یا اجتماعی، خانه به دوشی خانواده‎های مستاجر کم‎درآمد، مرتفع و آنان طعم آسایش و آرامش را در زندگی می‎چشند؟

آیا با مسکن مهر یا اجتماعی، خانه به دوشی خانواده‎های مستاجر کم‎درآمد، مرتفع و آنان طعم آسایش و آرامش را در زندگی می‎چشند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، اسکان یکی از اصلی‎ترین نیازهای انسان است و کیفیت آن بر کیفیت زندگی تاثیر مستقیم دارد. منظور از اسکان صرفاً تامین سرپناهی جهت سکونت نیست بلکه کلیه مباحث مربوط به مکان‎گزینی، شکل خانه، نحوه تصدی‎گری، روابط همسایگی و... را نیز دربر می‎گیرد.

انتخاب خانه انتخابی آزاد نیست و انسان‎ها در تلاش هستند مسکنی را انتخاب کنند که با سبک زندگی و شرایط و محدودیت‎های اقتصادی و فرهنگی آنان بیشترین هارمونی و هم‎خوانی را داشته باشد.

دولتمردان و سیاستگزاران وقت نیز در طول تاریخ هرکدام به‎نوعی با این موضوع مواجه بودند و تامین مسکن را برای تمامی اقشار جامعه، به‎عنوان یکی از سرفصل‎های اساسی و اصلی کار خویش مدنظر داشته‎اند تا هر از گاهی خانه به دوشی خانواده‎های مستاجر کم‎درآمد را مرتفع و آنان طعم آسایش و آرامش را در زندگی بچشند. وضعیت مسکن در هر جامعه‎ای، ارتباط مستقیم با اوضاع اقتصادی و اجتماعی آن داشته و منتزع از آن نیست، تا قبل از گسترش سریع شهرنشینی ناشی از رشد فزاینده جمعیت، وضعیت مسکن متاثر از فرهنگ و اقتصاد بوده است.

در این خصوص یک کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت مسکن در دولت نهم و دهم از موضوعات چالش‎برانگیز بوده است؛ در حالی که این دولتمردان معتقدند که توانسته‎اند با کمک پروژه مسکن مهر، قیمت مسکن در کشور را مهار کنند.

احمد سلیمانی با بیان اینکه براساس مرکز آمار ایران در خلال سال‎های 84 تا 91 متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران 459 درصد افزایش یافته و قیمت مسکن در ایران پنج برابر شده است که این مهم نشان حضور پررنگ دلالان مسکن در دولت‎های نهم و دهم بوده است، اظهار کرد: با توجه به نقایصی که در این باره بیان شد پروژه ساخت مسکن مهر به لحاظ گستردگی هم‎زمانی اجرا و به‎عنوان یک پدیده کلان بی‎نظیر تاریخی در بخش انبوه‎سازی واحدهای مسکونی سطح کشور نقش کلیدی در گردش اقتصادی ملی، اشتغال و فرصتی مناسب در سبد مالی هزاران روستایی و شهری متقاضی تامین مسکن شخصی دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه کم‎کاری بعضی تعاونی‎های ذیربط در طرح مسکن مهر، دست به دست شدن عملیات اجرایی پروژه بین برخی از پیمانکاران منجر به ‎کندی کار و حتی سوءاستفاده در برخی از پروژه‎های مسکن مهر شده است.

سلیمانی طرح مسکن مهر را یکی از اصلی‎ترین طرح‎های دولت احمدی‎نژاد در حوزه اقتصاد دانست و افزود: براساس این طرح دولت اقدام به واگذاری زمین به انبوه‎سازان کرد و آن را به‎صورت اجاره 99 ساله در اختیار متقاضیان قرار می‎داد و 50 درصد از هزینه آماده‎سازی زمین که شامل ایجاد زیرساخت‎هایی همچون گاز، برق، تلفن، جدول‎کشی و آسفالت است نیز به‎صورت رایگان انجام و مابقی هزینه‎ها برعهده متقاضیان است.

وی گفت: دولت مدعی بود که در چارچوب طرح مسکن مهر می‎تواند سالانه 1.5 میلیون خانه تولید کند که قرار بود یک میلیون از این رقم را بخش خصوصی بسازد و ساخت مابقی نیز برعهده تعاونی‎های مربوطه باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت یازدهم بنا دارد به‎منظور تامین مسکن افراد کم‎درآمد مسکن اجتماعی را جایگزین مسکن مهر کند، ادامه داد: کاربرد مسکن اجتماعی به‎منظور تعادل بازار مسکن و کنترل عرضه و تقاضای مسکن در کشور در نظر گرفته شده است.

سلیمانی اظهار کرد: با واگذاری مساکن اجتماعی به افراد به مرور زمان و با کاهش فشار تقاضای مسکن اقداماتی جهت متعادل کردن بازار مسکن صورت می‎گیرد.

یک دکترای اقتصاد به ایسنا گفت: در طرح مسکن مهر که در دولت نهم و دهم آغاز شد دولت اقدام به ساخت واحدهای مسکونی برای افراد بی‎بضاعت کرد، علی‌رغم اینکه این مهم طرح خوبی بود، اما با مشکلاتی مواجه شد.

مسعود سعادت‎مهر با بیان اینکه متاسفانه منابع مالی‎ که از سوی دولت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود ناکافی بوده و دولت را با کسری بودجه مواجه کرده و این مهم سبب شده دست به افزایش حجم پول در جامعه بزند، اظهار کرد: افزایش حجم پول در جامعه باعث تورم شد که بخشی از این تورم ناشی از اجرای مسکن مهر بود، در این طرح می‎بایست افراد بی‎بضاعت 10 تا 12میلیون را به‎عنوان آورده خود پرداخت کنند تا بعد از دو یا سه سال واحد مسکونی به آنها واگذار شود و مابقی هزینه به‎صورت اقساطی پرداخت شود که برخی از خانواده‎های بی‎بضاعت حتی این آورده را نداشتند و افرادی ‎که وضعیت مناسب‎تری داشتند از فرصت به وجود آمده استفاده کردند و افراد بی‎بضاعت از داشتن واحد مسکونی مهر بی‎بهره ماندند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در دولت جدید طرح مسکن اجتماعی مطرح شده که براساس اطلاعات و اخبار جراید این طرح می‎خواهد مشکلات طرح مسکن مهر را برطرف سازد و به‎گونه‎ای این مهم مدیریت شود که ایرادات مسکن مهر را نداشته باشد، تصریح کرد: در طرح مسکن اجتماعی افراد بی‎بضاعت نیاز به آورده ندارند، حتی همه مردم نیاز به حمایت دولت برای خانه‎دار شدن ندارند، بلکه تنها عده‎ای افراد بی‎بضاعت که 10 تا 20 درصد جامعه را تشکیل می‎دهند، نیازمند حمایت دولت هستند.

وی بیان کرد: طرح مسکن اجتماعی شامل دو دهک پایین جامعه می‎شود که نیاز به منابع مالی کمتری دارند و چنانچه سالانه 50 هزار واحد مسکونی ساخته شود دو دهک پایین جامعه بدون نیاز به آورده با اجاره به شرط تملیک صاحب خانه می‎شوند.

دکتر سعادت‎مهر با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی توجیه اقتصادی دارد و تورم‎زا نیست، گفت: گاهی اوقات یک طرح ماهیت خوبی دارد اما متاسفانه بد اجرا می‎شود و قطعاً موفقیت یک طرح خوب بستگی به نحوه اجرای آن دارد؛ طرح مسکن اجتماعی در همه استان‎ها قابلیت اجرا دارد.

درباره عملکرد دولت در حوزه مسکن مهر، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه عملکرد در حوزه مسکن مهر بسیار عالی بود، به ایسنا گفت: در مقایسه با سایر استان‎ها از مجموع 45 هزار واحد مسکن مهر در لرستان 28 هزار واحد در شهرستان‎های کوهدشت، دورود و بروجرد 100 درصد تعیین تکلیف شدند و پیشرفت کار در شهرستان‎های ازنا، الیگودرز و الشتر نیز به ترتیب 95، 80 و 97 درصد است.

شهرام ملکی اضافه کرد: شهرستان نورآباد علیرغم اینکه مشکل زمین داشت در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 800 واحد از سایت دره‎گرم خرم‎آباد نیز بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: در بخش خودمالکی نیز شاهد تحول خوبی بودیم تا بتوانیم بافت فرسوده را احیاء و با یک خط اعتباری و زمین موجود خیلی از افراد خانه‎دار شوند.

ملکی با تاکید بر اینکه با اجرای عملیات مسکن مهر در لرستان 1300 میلیارد تومان اعتبار وارد چرخه اقتصادی استان شد و به‎تبع آن شاهد اشتغال، رونق بازار و نقدینگی خوبی در استان بودیم یادآور شد: مسکن اجتماعی تفکری است که ستاد وزارت راه و شهرسازی به‎دنبال آن است تا به‎عنوان یک بسته پیشنهادی در تامین مسکن اقشار بی‎بضاعت باشد که هنوز چارچوب آن به استان‎ها اعلام نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: سیاست دولت این است که با عبارتی مثل مسکن اجتماعی مردم را صاحب خانه کند و وزارت راه و شهرسازی نیز به‎دنبال این است که پرونده مسکن مهر را با عنوان مسکن اجتماعی ادامه و با مداخله و سرمایه بیشتر مردم حرکت کند و در مسکن اجتماعی مشارکت اجتماعی را بیشتر سازد.

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس در خصوص طرح مسکن مهر در کشور بیان کرد: اجرای مسکن مهر چند مشکل و عارضه برای کشور داشت که یکی از این مشکلات ساخت واحدهای مسکونی در حاشیه و خارج شهرها و در زمین‎هایی که زیرساخت لازم زندگی اجتماعی در آن لحاظ نشده، است.

ایرج عبدی با بیان اینکه واحدهای مسکن مهر با یک مدل خاص و در متراژهای کم ساخته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، افزود: عملیات احداث مسکن مهر بدون دسترسی اجتماعی و دسترسی به شهر انجام شده و با توجه به اینکه مردم مشارکت نداشتند خانواده‎ها با فرهنگ‎های متفاوت در کنار هم قرار می‎گیرند که این امر باعث ایجاد مشکلاتی می‎شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح مسکن اجتماعی تولید مسکن ارزانتر و از ایجاد مشکلات اجتماعی پرهیز می‎شود، بیان کرد: نیاز است در راستای اجرای طرح مسکن اجتماعی از فرهنگ، ظرفیت و زیرساخت‎های اجتماعی و مشارکت مردمی استفاده تا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به‎منظور جلوگیری از بسیاری مشکلات، خود مالکین می‎توانند با استفاده از تسهیلات بانکی و با احداث مسکن خود در چند طبقه از بروز مشکلات ناشی از تفاوت فرهنگ‎ها جلوگیری کنند.

عبدی با اذعان به اینکه واحدهای مسکونی مهر ساخته شده با روحیات اجتماعی جامعه ما سازگار نیستند، تصریح کرد: متاسفانه مسکن مهر هزینه‎ای بیهوده بوده که بر کشور تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به کم و پیر شدن جمعیت می‎توانیم یک مشارکت عمومی ایجاد و مردم را در ساخت مساکن ترغیب کنیم، اضافه کرد: این مهم از هر حیث و جهت برای جامعه مفید و متناسب با فرهنگ‎ها و ارزش‎های اجتماعی ماست.

در ادامه نیز نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن مهر به‎عنوان یکی از برنامه‎های اضطراری دولت در آن مقطع زمانی بود به ایسنا گفت: نیاز است که مسکن ارزان و مناسب برای اقشار کم‎درآمد مهیا شود که البته هیچ فردی روی آن بحث ندارد و حتی در قانون اساسی روی این امر نیز تاکید شده است.

قائدرحمت با اشاره به اینکه اقشار کم‎درآمد همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) نمی‎توانند در بازار طبیعی مسکن خود را مهیا کنند، اضافه کرد: اینکه به چه شکلی و کجا و در چه مکان‎هایی ساخته شود نیز اهمیت بسزایی دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن مهر در بسیاری از شهرهای کشور به درستی مکان‎یابی نشده و شاهد ساخت شهرک‎های مسکن مهر در کنار شهرها بودیم که این مهم علاوه بر مسائل اجتماعی باعث بروز مشکلاتی همچون ایاب و ذهاب افراد شده است، اظهار کرد: حتی مصالح به کار رفته و قراردادهای منعقده به‎خوبی انجام نشده و بخشی از هزینه را باید متقاضی پرداخت کند که این سبب نارضایتی، افزایش هزینه‎های عمومی و حتی عدم آماده‎سازی زیرساخت‎ها شده و نگرانی مردم را به‎دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در مجموع مسکن مهر مشکلاتی را دربر داشته در حالی که اصل هدف این بوده که مساکنی ارزان قیمت برای اقشار آسیب‎پذیر در نظر گرفته شود و این جزء الزامات کشور بوده است، اضافه کرد: مسکن اجتماعی با مسکن مهر متفاوت است چراکه هدف مسکن اجتماعی ایجاد مسکن برای اقشار کم‎درآمد است، اما نباید به سمت آپارتمان‎سازی رفت بلکه نیاز است‌ یکسری از ساختمان‎ها ویلایی ساخته شوند.

قائدرحمت بیان کرد: مسکن اجتماعی با ضوابط خود صورت می‎گیرد و تعهدات خود را نسبت به متقاضیانی که قرارداد با مسکن مهر دارند عملیاتی می‎کند که این مهم نشان از مسئولیت‎پذیری دولت تدبیر و امید است.

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی در همه نقاطی که نیاز باشد جایگزین مسکن مهر است، ادامه داد: طرح مسکن اجتماعی بهتر از مسکن مهر است چراکه در برخی از شهرستان‎ها مسکن به اندازه نیاز ساخته شده اما در برخی دیگر از شهرستان‎ها بیش از نیاز متقاضیان ساخته شده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از منابع بانکی کشور با کار عجولانه مسکن مهر به هدر رفت، تصریح کرد: یکی از دلایل تورم کشور در سال‎های اخیر، مسکن مهر بوده است.

گزارش از: آزیتا یوسفیان، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha