• دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 93020100295
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

/گزارش/

کشمکش اوقاف و میراث فرهنگی بر سر کاروانسرای قصرشیرین

کشمکش اوقاف و میراث فرهنگی بر سر کاروانسرای قصرشیرین

ایسنا/کرمانشاه دو سازمان اوقاف و میراث فرهنگی سالهاست که بر سر موضوعات مختلف و گاها مشترک با یکدیگر کشمکش دارند، کشمکش‌هایی که جز آسیب به آثار تاریخی و گاها ممانعت ایجاد کردن بر سر راه ثبت‌های ملی و جهانی ثمر دیگری ندارد.

دو سازمان اوقاف و میراث فرهنگی سالهاست که بر سر موضوعات مختلف و گاها مشترک با یکدیگر کشمکش دارند، کشمکش‌هایی که جز آسیب به آثار تاریخی و گاها ممانعت ایجاد کردن بر سر راه ثبت‌های ملی و جهانی ثمر دیگری ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دو سازمانی هستند که یکی به عنوان متولی بناهای موقوفه و امامزاده‌ها و دیگری به عنوان متولی بناهای تاریخی و فرهنگی در اجرای برخی از اهداف و برنامه‌های سازمانی‌شان با یکدیگر به تناقضاتی بر می‌خورند.

به عنوان مثال توسعه امامزاده ابراهیم (ع) کرمانشاه و ثبت جهانی کردن مجموعه تاریخی فرهنگی تاقبستان یکی از موارد کشمکشی میان دو سازمان اوقاف و میراث بود به گونه‌ای که با توسعه امامزاده ابراهیم (ع) توسط اوقاف، روند ثبت جهانی شدن تاقبستان به طور کامل متوقف می‌شد.

یا اینکه با توسعه بنای امامزاده ابراهیم (ع) کنگاور توسط اداره اوقاف، مشکلات بسیاری برای حریم اثر تاریخی معبد آناهیتا به وجود می‌آمد و موارد دیگر اینچنینی که همواره کشمکش‌هایی میان مسئولین اوقاف و میراث به وجود آورده است.

اما این‌بار داستان بر سر کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین است که اوقاف ادعا می‌کند سند مالکیت و وقف نامه اش را دارد و میراث فرهنگی نیز می‌گوید که این کاروانسرا یک اثر ارزشمند تاریخی است که باید براساس ضوابط میراثی نگهداری شود.

علی فعله‌گری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه کرمانشاه در خصوص این کاروانسرا می‌گوید: کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند دوره صفوی است که متاسفانه در حال حاضر کاربری مناسبی ندارد.

وی افزود: این کاروانسرا از موقوفات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه است اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه برای حفاظت و حراست از آن رقمی بالغ بر 15 میلیارد ریال را هزینه مرمت و نگهداری‌اش کرده است. در حال حاضر این کاروانسرا توسط اداره اوقاف استان به تعدادی از غرفه داران عرضه محصولات خارجی کرایه داده شده و کاروانسرای قصرشیرین عملا به یک بازارچه مرزی که خلاف ضوابط قانونی میراثی است، تبدیل شده است.

فعله گری تصریح کرد: تاکنون با حضور مسئولین مربوطه جلسات بسیاری برای انتقال غرفه داران این کاروانسرا و در نهایت تغییر کاربری فعلی آن برگزار کرده‌ایم اما با مخالفت‌های اداره اوقاف این موضوع همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

او ادامه داد: بر اساس قانون ما می‌توانیم حتی از طریق دادگستری از اداره اوقاف استان در این خصوص شکایت کنیم اما این موضوع را گذاشته‌ایم که در جلسه ای با حضور استاندار کرمانشاه و به صورت دوستانه حل کنیم. در حال حاضر وضعیت استفاده از کاروانسرای قصرشیرین بسیار اسفناک است.

فعله گری خاطرنشان کرد: این درحالی است که اداره اوقاف استان قصد دارد، آن بخش کوچکی که از این کاروانسرا به موزه مردم شناسی قصرشیرین اختصاص داده شده را نیز تعطیل کند و ادعایشان هم این است که ما وقف نامه این ملک را داریم، درحالی که قانون و ضوابط میراث فرهنگی می‌گوید که کاربری بناهای تاریخی و فرهنگی حتما باید مطابق استانداردهای میراثی باشد.

او یادآور شد: زمانی که ما 15 میلیارد ریال در کاروانسرای قصرشیرین هزینه کردیم هدفمان این بود که این مکان به یک هتل میراثی همراه با بازارچه فروش صنایع دستی تبدیل شود که بسیار هم با روح اصیل یک کاروانسرای تاریخی سنخیت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: برخی از غرفه دارانی که هم اکنون در این کاروانسرا مستقرند اقدام به نصب کرکره کرده‌اند که این اقدامات آنها به این بنای تاریخی آسیب می‌زند. در حال حاضر کاروانسرای قصرشیرین به‌شدت در معرض خطر تخریب است و نیاز است که هرچه سریعتر نسبت به تغییر کاربری آن اقدام شود. اداره اوقاف و امور خیریه استان در خصوص وضعیت کاروانسرای قصرشیرین با اداره میراث فرهنگی همراه نیست.

در پی اظهارنظر مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص وضعیت کاروانسرای قصرشیرین، خبرنگار ایسنا به سراغ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه رفت تا در گفت‌وگویی با او از نظرات وی نیز در خصوص این کاروانسرا مطلع شود که او اظهار کرد: کاروانسرای قصرشیرین ملک اوقاف است و تصمیم گیرنده در خصوص وضعیت آن، هستیم.

او ادامه داد: کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین از موقوفات تحت مالکیت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه است و تصمیم گیرنده در خصوص نحوه درآمدزایی این موقوفه برعهده اداره کل اوقاف استان است. این کاروانسرا از قدیم الایام تجارت خانه بوده و در حال حاضر نیز به صورت یک بازارچه مرزی درآمده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: ما وظیفه داریم که املاک خود را اجاره داده و درآمدش را برابر نیت واقف صرف امور خیر و کمک به نیازمندان کنیم. گرچه معتقدیم که در املاک موقوفه تاریخی باید نظر میراث فرهنگی هم جویا شویم اما تصمیم گیرنده نهایی ما هستیم. کاروانسرای قصرشیرین در حال حاضر به اهالی این شهر جهت فروش کالاهای مرزی اجاره داده شده و غرفه داران آن تا سه سال دیگر با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه قرارداد دارند.

این مقام مسئول گفت: اگر آسیبی به کاروانسرای قصرشیرین رسیده، تخلفی است که از سوی مستاجرین (غرفه داران) صورت گرفته و میراث فرهنگی می‌تواند با آنها برخورد کند، اما این موضوع هیچ ارتباطی با ما که مالک آن هستیم، ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: این درحالی است که خود اداره میراث فرهنگی شهرستان قصرشیرین 18 غرفه از این مجموعه تاریخی را به عنوان موزه مردم شناسی در اختیار گرفته که بابت آن اجاره‌ای به ما پرداخت نکرده است.

وی تاکید کرد: در هر صورت کاروانسرای قصرشیرین ملک ماست و ملک خود را به میراث نخواهیم داد.

به گزارش ایسنا، این توضیحات مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان درحالی است که فریبرز نجفی مهر، شهردار قصرشیرین، اواخر سال گذشته در جلسه‌ای عنوان کرده بود: غرفه داران مستقر در کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین سامان دهی می‌شوند و قرار است با ساخت یک بازارچه جدید، همه آنها به صورت متمرکز به یک نقطه دیگر از شهر منتقل شوند.

نجفی مهر با اشاره به اینکه هم اینک 250 غرفه در محل کاروانسرای شاه عباسی مستقر است، اظهار کرده بود: غرفه داران این محل با اوقاف قرارداد دارند ولی با توافق آنها، متولیان به فکر ساخت بازارچه جدید برای انتقال فعالان این محل گرفته شد. انتقال غرفه داران مستقر در کاروانسرای شاه عباسی و احداث مکان جدید مناسب با فعالیت (عرضه و فروش کالا) زمینه رونق اقتصادی شهرستان را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در پی پیگیری‌های خبرگزاری ایسنا در خصوص وضعیت کاروانسرای قصرشیرین، قرار شده که جلسه‌ای مشترک میان مسئولین اوقاف و میراث فرهنگی با حضور استاندار کرمانشاه در استانداری کرمانشاه برگزار شود تا در این راستا تصمیم نهایی گرفته شود.

گزارش از هادی نوروزی، خبرنگار ایسنای منطقه کرمانشاه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha