• پنجشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93032916154

درخواست دبیرکل یونسکو از طرف‌های درگیر در عراق

درخواست دبیرکل یونسکو از طرف‌های درگیر در عراق

دبیرکل یونسکو با صدور بیانیه‌ای شرایط برخی محوطه‌های تاریخی عراق را بحرانی اعلام کرده و از طرف‌های درگیر خواست صدمه‌ای به آثار تاریخی وارد نکنند.

دبیرکل یونسکو با صدور بیانیه‌ای شرایط برخی محوطه‌های تاریخی عراق را بحرانی اعلام کرده و از طرف‌های درگیر خواست صدمه‌ای به آثار تاریخی وارد نکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با گذشت چند روز از آغاز سی‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در «مرکز ملی همایش‌های قطر» در دوحه، دکتر «ایرینا بوکووا» دبیرکل سازمان یونسکو با صدور بیانیه‌ای نسبت به شرایط آثار تاریخی عراق هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگ بین دولت عراق و گروه تروریستی داعش علاوه بر مرگ هزاران تن و آواره‌ شدن صدها هزار تن دیگر باعث شده که صدها محوطه‌ تاریخی و موزه‌ در عراق به حال خود رها شده‌ و براساس تصاویر ماهواره‌ای، کاوش‌های غیرمجاز برای کشف آثار تاریخی ارزشمند در آن‌ها به طور شبانه‌روزی توسط مردم محلی و همچنین گروه‌های مسلح با هدف فروش آن‌ها برای بدست آوردن پول یا اسلحه ادامه داشته باشد.

براساس بیانیه وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق تا کنون بیش از 4370 اثر باستانی در از موزه‌های استانهای موصل، دیاله، کرکوک، الانبار و صلاح الدین از سوی باندهای قاچاق آثار تاریخی به سرقت رفته است. این وزارتخانه همچنین از سازمان یونسکو خواست که از آثار تاریخی شهرهای «نینوا»، «حضر» و «نمرود» حفاظت کند. همچنین گفته می‌شود واسطه‌های داعش فروش آثار تاریخی موزه‌های موصل را به عتیقه فروشان ترکیه‌ای آغاز کرده و صدها اثر تاریخی نیز به دیگر کشورهای همسایه عراق قاچاق شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود سران داعش خواستار تخریب کلیساها و بناهای تاریخی منطقه بین النهرین شده و می‌خو‌اهند همان بلایی را که طالبان بر سر مجسمه‌های بودا در افغانستان آورد و آنها را با دینامیت و سلاح‌های جنگی ویران کردند برسر آثار تاریخی عراق و بویژه شهر تاریخی نینوا بیاورند. شهر تاریخی نینوا که پایتخت باستانی دولت آشور است بر کرانهٔ رود دجله عراق واقع شده است. این شهر در سال ۶۱۲ پیش از میلاد به دست مادها و بابلی‌ها ویران شد و اکنون ویرانه‌های آن در کنترل داعش است. داعش همچنین در موصل خواستار انهدام همه کلیساها شده که بیشتر آنها بناهای تاریخی بوده و حتا تصاویری از تخلیه کلیساها نیز منتشر شده است.

البته سازمان یونسکو، برای حفظ میراث فرهنگی عراق از آغاز درگیری‌های خونین در این کشور دست به تدابیر گوناگونی زده و کارشناسان معتقدند که این سازمان با استفاده از تجارب موفق حاصله از غارت آثار موزه بغداد در سال 2003 می‌تواند تا حدودی از تاراج آثار تایخی عراق جلوگیری کند، هرچند تا کنون با گذشت بیش از یک دهه از وقوع این تراژدی تاریخی تنها نیمی از 15 هزار اثر تاریخی این موزه پیدا شده‌اند و هنوز تعدادی از اشیای تاریخی منحصربه‌فرد موزه بغداد مانند مجسمه‌های عاجی آشوریان، تندیس‌های منحصربه‌فرد و مهره‌های استوانه‌یی به این موزه بازگردانده نشده‌اند.

در همین حال شورای جهانی موزه‌ها (ICOM) نیز قصد دارد برای حفظ میراث فرهنگی عراق از خطر قاچاق و تجارت غیرقانونی، "فهرستی اضطراری" حاوی مشخصات و نام آثار و اشیای فرهنگی در خطر این کشور منتشر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha