• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 93042916275
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

‌با حیوانات مهربان‌تر باشیم

‌با حیوانات مهربان‌تر باشیم

ایسنا/خراسان شمالی داستان مجنون و عشق پرشور او را حتماً شنیده‌اید. می‎گویند روزی عابدی در حال راز و نیاز با خدای خود بر روی سجاده‌اش نشسته بود. مجنون که از عشق لیلی سر به بیابان نهاده و به غیر از لیلی هیچ چیزی را نمی‌دید از روی سجاده عابد عبور می‎کند و مورد سرزنش عابد قرار می‎گیرد.

داستان مجنون و عشق پرشور او را حتماً شنیده‌اید. می‎گویند روزی عابدی در حال راز و نیاز با خدای خود بر روی سجاده‌اش نشسته بود. مجنون که از عشق لیلی سر به بیابان نهاده و به غیر از لیلی هیچ چیزی را نمی‌دید از روی سجاده عابد عبور می‎کند و مورد سرزنش عابد قرار می‎گیرد.

عابد می‎گوید: مگر نمی‎بینی با خدا راز و نیاز می‎کنم، چرا پا بر روی سجاده من گذاشتی. در این حین پیر پارسایی که در کناری نشسته و ناظر بر ماجرا بود، عابد را از این گفته نهی کرده و می‎گوید: «تو ادعا داری با خدای خود در حال راز و نیازی، ولی مجنون را دیدی اما مجنون از شدّت عشق لیلی، تو و سجاده‎ات را ندید».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان شمالی- بسیاری از حیوانات در این استان به علت حضور بیرحمانه شکارچیان قلع و قمع می‌شوند، بدون توجه به اینکه شاید آن‌ها هنوز به سن بلوغ نرسیده باشند و نیازمند حمایت مادر هستند ‌یا اینکه حیوان ماده‌ای باشد که در انتظار به دنیا آمدن بچه‌اش است.

در دیدگاه نظری و عملی رسول خاتم صلی الله علیه و آله درباره حقوق انواع حیوانات مطالب زیادی بیان شده است، از موجودات ذره بینی تا غول پیکر، از اهلی تا وحشی، از درنده تا گزنده و چرنده و پرنده و آبزی و خشک زی، همه وهمه از نگاه مهربان ایشان پنهان نماندند. در این میان به شکارچیان حیوانات وعده برخورد دنیوی و اخروی داده شده است.

از محل خواب، خوراک، علف، و تمام مواد و ضروریات زندگی حیوان سخن و سفارش فرموده است. از مهربانی با حیوانات تعریف کرده و همه را به رعایت حال حیوانات و شکنجه نکردن آن‌ها تشویق و ترغیب فرموده‌اند، با این وصف، چنین رسول مهربانی که این همه به حیات و حقوق حیوانات سفارش می‌کند، نسبت به انسان چقدر مهربان است تنها خدای بزرگ می‌داند و بس. به همین دلیل خدا در وصفش فرمود: تو را رحمتی برای جمیع جوامع فرستادم.

اما بسیاری از جلادان طبیعت، به کوه، دشت و بیابان هجوم می‌برند، تیر را به سوی حیوانات و پرندگان نشانه می‌گیرند، ناآگاه از اینکه شاید تیر اصابت شده موجب مرگ آن حیوان نشود و اما موجبات نقص عضو آن را فراهم کند که تا پایان عمر خود محکوم به گوشه گیری شود.

‌مسوول اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی گفت: این استان به لحاظ تنوع اقلیمی دارای تنوع گونه‌های جانوری بالایی است، بطوری‌که 150گونه پرنده و 51گونه پستاندار در این استان شناسایی شده است.

بهروز جعفری افزود: اما به علت شکارهای بی رویه شکارچیان 10 گونه از این تعداد در رده گونه‌های آسیب پذیر استان، 12 گونه در معرض انقراض و 56 گونه نیز در رده گونه‌های حمایت شده قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه حیواناتی که در معرض شلیک گلوله شکارچیان قرار می‌گیرند به خصوص پرندگان بسیار آسیب پذیرند، افزود: به عنوان مثال زمانی که پرندگان از ناحیه بال آسیب می‌بینند، زنده ماندن آن‌ها هیچ معنایی ندارد و توانایی بازگشت به طبیعت را ندارند و محکوم به زندگی در قفس می‌شوند.

جعفری توضیح داد: پرندگان برای اینکه توانایی پرواز داشته باشند، به گونه‌ای خلق شد‌ه‌اند که در داخل استخوانشان شبکه‌هایی وجود دارد که به آن‌ها توانایی پرواز می‌دهد، اما هنگامی که با شلیک گلوله آسیب می‌بیند، آن شبکه‌ها آسیب می‌بیند و درمانشان خیلی سخت می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین در چند روز گذشته پای ماده آهویی در این استان به علت شلیک گلوله شکارچیان قطع شد که این حیوان دیگر توانایی بازگشت به طبیعت را ندارد.

این مقام مسوول اظهار کرد: از سوی دیگر زمانی که حیوانی برای مدتی نزد انسان نگهداری می‌شود، دیگر خوی حیوانی خود را از دست می‌دهد، آموزش‌هایی همچون شکار یا پرواز را که پیش از سن بلوغ باید از مادر خود یاد بگیرد را یاد نمی‌گیرد و نمی‌تواند در طبیعت زندگی کند.

وی در پاسخ به این سوال که این اداره کل در خصوص حیواناتی که دچار آسیب شده و توانایی بازگشت به طبیعت را ندارند، چه اقداماتی انجام می‌دهد، بیان کرد: حیوانات آسیب دیده در محل پارک پردیسان نگهداری می‌شوند و البته برخی از افراد علاقه‌مند نیز برای نگهداری آنها بعضا اعلام آمادگی می‌کنند.

مسوول اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی توضیح داد: اما امکانات ما بسیار ضعیف است، به طوری‌که در این استان یک کلینیک دامپزشکی برای درمان حیوانات آسیب دیده وجود ندارد و ما بارها مجبور شده‌ایم برای عمل جراحی حیوانات آن‌ها را به مشهد یا تهران منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن برخی از پرندگان نیز به صورت داوطلبانه توسط پزشکان(حوزه انسانی) این استان که جراح بوده‌اند، تحت عمل جراحی قرار گرفته و به طبیعت بازمی‌گردند.

جعفری با ذکر اینکه با این وجود افرادی هستند که هنوز همیار طبیعت بوده و نسبت به حیوانات رفعت دارند، تاکید کرد: چندی پیش یکی از اهالی روستای رشوانلوی شیروان یک پلنگ بیماری را دیده بود که به علت ضعیف حالش به این شخص پناه برده بود و آن را گرفته و به اداره محیط زیست شیروان انتقال داد.

وی توضیح داد: این پلنگ از ناحیه دهان صدمه دیده بود و توانایی خوب غذا خوردن را نداشت، به همین دلیل دچار ضعف مفرط بوده است.

این مقام مسوول گفت: از نیمه دوم ماه جاری نیز یک سارگپه که توانایی پرواز را نداشته، یک دلیجه که شاه پره آن کشیده شده بود، یک سارگپه که از ناحیه بال آسیب دیده بود، یک پیغو که شاه پره آن کشیده شده بود و یک دلیجه که از لانه خود دور افتاده بود، به این اداره کل تحویل داده شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha