• سه‌شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93052110587
  • خبرنگار : 71410

«سند موجود موسیقی کشور پذیرفتنی نیست»

 «سند موجود موسیقی کشور پذیرفتنی نیست»

پس از مذاکره معاون فرهنگی رئیس جمهور با مسئولان فرهنگی و هنرمندان موسقی کشور دبیر این نشست اعلام کرد: اجماع حاضران در جلسه این بود که سند موجود موسیقی کشور پذیرفتنی نیست.

پس از مذاکره معاون فرهنگی رئیس جمهور با مسئولان فرهنگی و هنرمندان موسقی کشور دبیر این نشست اعلام کرد: اجماع حاضران در جلسه این بود که سند موجود موسیقی کشور پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فاضلی در مرکز بررسی‌های اسراتژیک ریاست جمهوری درباره مباحث مطرح شده در این نشست گفت: هدف مرکز بررسی‌های استراتژیک رئیس جمهور مشاوره‌ به رئیس جمهور است و هدف این نشست سامان‌دهی و توسعه موسیقی به عنوان سندی است که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده است.

او ادامه داد: یکی از شعارها و طرح‌های آقای روحانی این بوده که هرگونه سند و سیاست‌گذاری در زمینه‌های مختلف با مشاوره متخصصان‌، کارشناسان و افراد ذی نفع انجام شود. سند سینمایی کشور هم به همین منوال تدوین شد.

وی افزود: سند موسیقی هم به همین دلیل با همراهی کارشناسان در حال تدوین است. ما جمعی از متخصصان‌،‌پژوهشگران‌، استادان و هنرمندان را در این نشست که صبح 21 مرداد ماه در این مرکز برگزار شد، میزبانی کردیم و آنها در مورد سندی که تدوین شده است، اظهار نظر کردند.

فاضلی با بیان اینکه این سند محرمانه نیست اظهار کرد: سند موسیقی یک سال و نیم پیش ارائه شد و در بعضی مفاهیم تغییراتی بر مبنای نظر کارشناسان ایجاد شد. ما هم قرار شد که این روند را طی کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد‌، می‌توان گفت، می‌شود سند بهتری برای موسیقی کشور تدوین و آن را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرد البته شورا می‌تواند دو سند داشته باشد‌. یکی سند موجود و دیگری سندی که تدوین می‌کنیم. اینکه کدام سند مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد نظر شورا است. اما به هر حال ما از جامعه موسیقی مشاوره خواهیم گرفت.

فاضلی افزود: شاید هم تلفیقی از دو سند مورد تصویب قرار گیرد چیزی که تصویب می‌کنیم مهم‌ترین مساله‌ای که در بر می‌گیرد رضایت کارشناسان ذی نفع است‌، در غیر این صورت سند اثرگذار نخواهد بود.

او تاکید کرد: فکر می‌کنم همه این موضوع را تایید کنند که اعضایی که امروز در جلسه حضور داشتند همه حرفه‌ای بودند و نظر آنها در این راستا خواسته شده است.

فاضلی گفت: نتیجه جلسه این است که سند موجود پذیرفته نیست و این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد.

او یکی از چالش‌های موسیقی در کشور را مباحث فقهی و دینی دانست و یادآور شد: در همین راستا تصمیم گرفتیم یک شورای سه نفره متشکل از نماینده این مرکز‌، نماینده اهالی موسیقی که آقای ساسان فاطمی است و همچنین آقای مرادخانی ‌،هدایت کننده این جلسات باشند.

دبیر این نشست تصریح کرد: مرکز بررسی‌های استراتژی تا پایان امسال سند جایگزین موسیقی کشور را معرفی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا‌، علی مرادخانی پس از پایان جلسه‌ی بررسی سند موسیقی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جلسه به پیشنهاد معاون فرهنگی رئیس جمهور برای بررسی سند راهبردی موسیقی کشور که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده تشکیل شد و در این راستا بحث و گفت‌وگوهایی انجام دادیم.

معاون امور هنری وزیر ارشاد ادامه داد: این سند به عنوان یک ابزار کاربردی مطرح است و برای اینکه سند نیاز به تحقیق و بررسی دارد‌، امروز فعالان موسیقی و شرکت‌ها به این مراسم دعوت شده‌اند تا نظرات آنها هم شنیده شود و مطالب آنها را بررسی کنند.

مرادخانی با بیان اینکه این جلسه اولین جلسه محسوب می‌شود،‌ یادآور شد: قرار است جلسه‌هایی در همین باره شکل بگیرد‌ که سندی دقیق و درست و متناسب با نیازها تدوین شود. استادان موسیقی هم برای بررسی در این نشست حضور داشتند و این اتفاق خودش اتفاق مبارکی است.

معاون وزیر ارشاد در امور هنری تاکید کرد: سند موسیقی کشور نیاز به بررسی بیشتری دارد و افرادی که امروز در این جلسه حضور داشتند‌، در ابعاد مختلف موسیقی سخنانی را مطرح کردند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در این جلسه از جامعه روحانیت شخصی حضور نداشت گفت: در جلسات بعدی حتما از نظر فقها و کارشناسان نیز استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا‌، پیروز ارجمند هم که در این جلسه حضور داشت اظهار کرد: در اولین جلسه، سند موسیقی کشور با حضور اهالی موسیقی مورد بررسی قرار گرفت و مشکل سند این است که سند پشتیبان ندارد.

مدیر کل دفتر موسیقی اظهار کرد: تصمیم ما بر این است که یک شورای راهبردی تشکیل شود و با انجام پژوهش این سند مورد تدوین قرار گیرد و از آنجا که این سند قرار است سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد باید جوانب مختلفی را در نظر گرفته و جامعیت داشته باشد.

او افزود: در سند موجود واژه‌هایی مانند موسیقی فاخر‌، موسیقی مبتذل‌، موسیقی حرام و ... استفاده شده بود که اینها واژه‌های کلی هستند و باید مورد بررسی قرار گیرند.

پیروز ارجمند یادآور شد: در این سند مردم هم باید مدنظر قرار گرفته باشند‌، زیرا آنها به عنوان مصرف کننده موسیقی باید حقوق خود را داشته باشند. همچنین مباحث کپی رایت هم بسیار مدنظر ماست.

وی ادامه داد: تاکید همه ما در این جلسه این بود که صدا و سیما به عنوان یک نهاد رسمی رعایت کننده حقوق مولفان موسیقی باشد.

ارجمند با تاکید بر اینکه این سند می‌تواند سندی راهگشا باشد‌، گفت: امیدوارم بتوانیم روزی سازمان موسیقی کشور را داشته باشیم و این سند تا آخر امسال قطعا به نتیجه می‌رسد.

به گزارش ایسنا‌، حسین علیزاده که در این نشست حضور پیدا کرده بود‌، به خبرنگاران گفت: ما از سند موسیقی کشور اطلاع نداشتیم اما خوشحالیم که آقای روحانی نظر ما را خواسته است. ایشان از امید حرف می‌زند. اما باید بگویم ما اهالی موسیقی در این 35 سال با همان امید کار کرده‌ایم.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه حضور هنرمندان در چنین نشست‌هایی اعتراض محسوب می‌شود گفت: موسیقی یک فن است و خوشحالیم که در این راستا از کسانی که فن موسیقی را می‌دانند نظرخواهی می‌شود. به هر حال کسانی که در حوزه شرق فعالیت می‌کنند اطلاعی در زمینه موسیقی ندارند و نظر خواهی از اهالی موسیقی مهم است.

در این نشست شخصیت‌هایی چون علی ترابی، ساسان فاطمی، هومان اسعدی، سیدمحمد میرزمانی، محمدرضا درویشی‌، رامین صدیقی، بابک چمن‌آرا و... حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha