• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93080603037
  • خبرنگار : 71503

چاقویی که آهن را هم می‌بُرد

چاقویی که آهن را هم می‌بُرد

گلیم، فرش منطقه سُنقر، ساز، چاقو و ابزارآلات فلزی منطقه دالاهو و کِرند، گیوه منطقه اورامانات شاخص‌ترین صنایع دستی استان کرمانشاه هستند.

گلیم، فرش منطقه سُنقر، ساز، چاقو و ابزارآلات فلزی منطقه دالاهو و کِرند، گیوه منطقه اورامانات شاخص‌ترین صنایع دستی استان کرمانشاه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا، درباره گران‌ترین و ارزان‌ترین صنایع دستی این استان بیان کرد: مثلا یک ساز با کیفیت بالا در منطقه دالاهو تولید می‌شود که با قیمت بالا هم عرضه می‌شود، اما در عوض همان ساز با کیفیت پایین‌تر هم تولید می‌شود که با قیمت متناسب با کیفیت‌اش عرضه می‌شود. گلیم‌ها نیز با بافت‌های متفاوت تولید می‌شوند، گلیمی که با پشم کرک تولید می‌شود قیمت خاص خودش و گلیمی هم که با پشم خالص تولید می‌شود قیمت خودش را دارد.

علی فعله‌گری ادامه داد: قیمت صنایع دستی کرمانشاه متفاوت است. مثلا گیوه از 50 هزار تومان تا سه برابر این قیمت هم داریم. قیمت‌ها بستگی به نوع بافت، جنس و... دارد. در بخش‌های متفاوت قیمت‌های متفاوت داریم.

او همچنین افزود: چاقوی منطقه دالاهو با آلیاژ متفاوت ساخته می‌شود که قیمت آن بالاست، اما کیفیت متفاوتی دارد و حتی قادر است آهن را هم ببرد. سابقه فلز کاری در منطقه کِرند ما به سه هزار سال قبل می‌رسد.

این مسئول با اشاره به احیای صنایع منسوخ شده استان کرمانشاه، اظهار کرد: زین دوزی و برخی رشته‌ها‌ی دیگر منسوخ شده‌اند و برنامه‌هایی برای احیای آن داریم. مثلا رنگرزی سنتی در شهر سُنقر؛ پیش از این نخ را رنگ می‌کردند و با آن فرش می‌بافتند اما متاسفانه از آن رنگرزی چیزی باقی نمانده و منسوخ شده است.

فعله‌گری گفت: به فکر آن هستیم تا افرادی را پیدا کنیم و تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم تا برخی از صنایع منسوخ شده را احیا کنیم، گرچه افرادی که این صنایع را تولید می‌کردند متاسفانه سنشان بالا رفته است اما نیاز به حمایت آنها داریم. برای حفظ بازار جهانی هم چاره‌ای جز کارهای با کیفیت عالی که برای ما برند شده‌اند نداریم.ارزش فرشی که خامه آن با رنگ طبیعی تولید می شود صد برابر ارزش فرشی است که با رنگ شیمیایی تولید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha