• جمعه / ۹ آبان ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93080904366

نقد عملکرد ضرغامی در گفت‌وگو با یک استاد ارتباطات

«صداوسیما بی‌طرف نبود»

«صداوسیما بی‌طرف نبود»

علیرضا دهقان با نقد عملکرد صداوسیما طی 10 سال ریاست سید عزت‌الله ضرغامی بر این رسانه، می‌گوید که ارزیابی مثبتی از عملکرد صداوسیما در بخش اخبار، در این دوره از مدیریت ندارد.

علیرضا دهقان با نقد عملکرد صداوسیما طی 10 سال ریاست سید عزت‌الله ضرغامی بر این رسانه، می‌گوید که ارزیابی مثبتی از عملکرد صداوسیما در بخش اخبار، در این دوره از مدیریت ندارد.

این استاد علوم ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، درباره‌ی ارزیابی‌اش از وضعیت 10 سال اخیر صداوسیما گفت: این موضوع بسیار مفصل است؛ صداوسیما اجزای مختلفی دارد؛ مثلا بحث خبر و اطلاع‌دهی عمومی، رابطه سینما و تلویزیون، برنامه‌سازی در تلویزیون، تعدد کانال‌ها و توسعه کمی، منابع، جذب منابع و صرف آن‌ها در جای خود و... . عملکرد صداوسیما در هر کدام از ابعاد باید به صورت جداگانه و تخصصی بررسی شود. من بیشتر به بحث خبر می‌پردازم که در این بحث ارزیابی مثبتی از عملکرد صداوسیما در این دوره مدیریت ندارم.

او ادامه داد: به نظر من صداوسیما در بحث گزارش‌های خبری، تولید خبر و موضع‌گیری خبر، بی‌طرفی و فراجناحی عمل کردن در خبر و... خیلی خوب عمل نکرده است. به صورت مشخص در ایام نزدیک به انتخابات این‌ها به خوبی مشخص است. حتی مردم عادی هم احساس می‌کنند این‌ها جهت‌گیری دارند. یعنی مثلا در ایام نزدیک به انتخابات مشاهده می‌کنید که با کسانی مصاحبه می‌شود که در طول چهار سال، اسمی از آن‌ها برده نشده است. فقط برای اینکه نوعی نمایش داده شود که ما همه جناح‌ها را پوشش می‌دهیم. در حالی که اصلا چنین چیزی نیست. تلویزیون و رادیو در زمینه فراجناحی عمل کردن، مشکل زیادی دارند. دقت، عینیت، بی‌طرفی و موضع‌گیری نادرست چیزهایی است که در کار خبر ضروری است.

او در ادامه در پیشنهاد به مدیر آینده سازمان صداوسیما گفت: پیشنهاد من این است که یک نوع ارزیابی به عمل بیاورد. هیچ کس نمی‌تواند خودش خود را ارزیابی کند. اگر بگوییم بخش تحقیقات صداوسیما گزارشی از وضعیت برنامه‌سازی در تلویزیون ارائه کند، این گزارش‌ ممکن است از نظر فنی و داخلی، کاربردهایی داشته باشد، ولی خیلی نمی‌تواند سودمند باشد. از نظر اینکه باید واقعا یک ارزیابی دقیق‌تری از عملکرد صداوسیما صورت بگیرد و بر مبنای آن ارزیابی، اصلاح صورت بگیرد.

دهقان گفت: به نظر من مدیر بعدی صداوسیما چه خود آقای ضرغامی و چه کس دیگری باشد، با توجه به اینکه 10 سال از مدیریت ایشان گذشته است، مراکز تحقیقاتی بیرون از صداوسیما، دانشگاه و جاهای دیگر که به صورت مستقیم درگیر نیستند و ملاحظه ندارند که چیزی بگویند که کسی را ناراحت بکند یا نکند، از این‌ها دعوت کنند که یک ارزیابی از ابعاد مختلف کارهای صداوسیما به آنها بدهد. این ارزیابی را ملاک دوره بعدی قرار دهند تا چیزهایی که خوب بوده، ادامه پیدا کند و آنچه مناسب و مطلوب نبوده، اصلاح شود. نمی‌خواهیم پیش داوری داشته باشیم که هر چه بوده خراب بوده است. خیلی‌ چیزها ممکن است خوب بوده باشد؛ مثلا توسعه کمی و توسعه شبکه‌ها ممکن است از جهاتی کمک کرده باشد، یا ابعاد دیگر. به هر حال بهتر است ارزیابی پژوهشی و بی‌طرفانه مبنای دوره بعد قرار بگیرد. اگر قرار است اصلاحی صورت بگیرد، راهش این است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۹ ۲۰:۰۶

آقاي ضرغامي صدا و سيماي ملي را به صدا و سيماي جناحي نبديل کرد که اين عمل خود باعث کاهش اعتماد مردم به اين رسانه گرديد و اميد است مديريت بعدي اين سياست را ادامه ندهد