• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93081707623

فرخ یکدانه:

رییس جدید صداوسیما ثبات در انیمیشن را در نظر بگیرد

رییس جدید صداوسیما ثبات در انیمیشن را در نظر بگیرد

کارگردان بلندترین سریال انیمیشنی تلویزیون، عدم وجود نظم در پرداخت‌ها در زمان ریاست سید عزت‌الله ضرغامی را عملکرد منفی این دوره دانست و همچنین از رییس آینده صداوسیما خواست که در هر بخشی ثبات را مد نظر قرار دهد.

کارگردان بلندترین سریال انیمیشنی تلویزیون، عدم وجود نظم در پرداخت‌ها در زمان ریاست سید عزت‌الله ضرغامی را عملکرد منفی این دوره دانست و همچنین از رییس آینده صداوسیما خواست که در هر بخشی ثبات را مد نظر قرار دهد.

فرخ‌ یکدانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، گفت: در طول سال‌هایی که آقای ضرغامی ریاست صداوسیما را بر عهده داشته‌اند اتفاقات خوبی برای انیمیشن ایران افتاده است گرچه اُفت و خیزهایی نیز به واسطه تغییر مکرر مدیریت صبا وجود داشته است اما اینها طبیعی است، وقتی مدیران مدت زمان کوتاهی بر سر کار هستند تا بیایند متوجه شوند که کاستی‌ها چیست و یا برنامه‌ریزی کنند، تغییر می‌کنند؛ خوشبختانه با حضور آقای ساری برنامه‌ریزی‌ها منسجم‌تر شده و کارهای بزرگی انجام شده است.

این انیمیشن‌ساز اظهار کرد: در دوره آقای ساری (رییس مرکز پویانمایی صبا) عناصری که در حوزه انیمیشن فعال بودند بهتر شناسایی شدند و کارها درست بین افراد تقسیم شده است، به هر حال این موارد در امتداد تصمیم‌گیری آقای ضرغامی نیز بوده است منتهی در چند سال اخیر به خاطر بحران مالی‌ای که بوجود آمد نظم پرداخت‌ها مختل شد.

او ادامه داد: شاید در دو، سه مورد اتفاقاتی افتاد که به بدنه انیمیشن‌ ضربه خیلی مهلکی وارد کرد که در بعضی موارد غیرقابل جبران بود؛ یکی همین نبودن نظم در پرداخت‌ها بود، بسیاری از کسانی که به صورت حرفه‌ای در حوزه انیمیشن کار می‌کردند ورشکست شدند و آنقدر قضیه‌ی بحران مالی ادامه پیدا کرد که مجریان مطرح نیز مجبور شدند شرکت‌های خود را تعطیل کنند.

یکدانه افزود: مسئله دیگر این بود که به دلیل نبود بودجه، تلویزیون برای بستن قراردادهای جدید محتاطانه عمل می‌کرد و خیلی از پیشنهادها را دیگر نمی‌پذیرفت و اگر هم می‌پذیرفت با دستمزدهایی که مربوط به سالیان گذشته بود قرارداد می‌بست و وقتی انیمیشن‌سازان مسئله تورم را در نظر می‌گیرند می‌بینند که زندگی‌شان با این دستمزدها نمی‌چرخد.

سرپرست کارگردانان و نویسندگان «مهارت‌های زندگی» گفت: نیروهای انیمیشن هم مانند سایر حرفه‌ها زندگی، جان و وقت خود را پای این کار گذاشتند. قطعا سقوط آزادی که رخ داده در کیفیت، کمیت و خروجی کارها مشکل ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته از دیگر اثرات خوب دوره آقای ضرغامی راه‌اندازی شبکه پویا بود، این شبکه نقطه امید بود، تهیه‌کنندگان و مجریان طرح از شنیدن خبر راه‌اندازی این شبکه خوشحال شدند از این جهت که یک جریان کاری مداومی با حجم بالا بوجود می‌آید و چون نیاز به پر کردن آنتن بود نیروهای کم کار هم وارد بازار کار می‌شدند و به نوعی کارآفرینی می‌شد و این به خاطر نبود سرمایه‌ای که باید در این کار تزریق می‌شد ملغی شد.

***

یکدانه در پیشنهاد به رییس آینده صداوسیما گفت: اگر قرار است سیاست‌گذاری جدیدی انجام شود باید بحث ثبات مد نظر قرار داده شود، یعنی ثبات در جریان مالی و ارزش‌گذاری‌ها؛ بحث‌های موضوعی و کیفی همه تعریف شوند و از نظر کارشناسانی که سال‌ها در این حوزه استخوان ترکاندند استفاده شود.

این انیمیشن‌ساز افزود: اگر بخواهند دوباره انیمیشن را آسیب‌شناسی کنند یک کار تکراری می‌شود چرا که قبلا این اتفاق افتاده است و مشخص است که درد کجاست و راه‌کارها چیست.

یکدانه در پایان عنوان کرد: انیمیشن ایران پتانسیل بسیار خوبی دارد، نیروهایی دارد که حرفه‌ای برخورد می‌کنند و در عرصه جهانی حرفی برای گفتن دارند، افرادی قوی در این حوزه داریم که سابقه چند دهه فعالیت جدی دارند و حیف است که با آن‌ها اینگونه رفتار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha