• جمعه / ۲۳ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93082311608
  • خبرنگار : 71503

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران:

دوستان نظامی، پاسخگوی مکاتبات نیستند!

دوستان نظامی، پاسخگوی مکاتبات نیستند!

رجبعلی خسرو آبادی گفت: یکی از مشکلات ما در عمارت کلاه‌فرنگی کم لطفی دوستان‌مان در حوزه نهاد نظامی مربوط است که پاسخگوی برخی مکاتبات ما نیستند.

رجبعلی خسرو آبادی گفت: یکی از مشکلات ما در عمارت کلاه‌فرنگی کم لطفی دوستان‌مان در حوزه نهاد نظامی مربوط است که پاسخگوی برخی مکاتبات ما نیستند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، درباره تعامل با شورای شهر تهران بعد از ریاست دکتر چمران بیان کرد: ترکیب شورای شهر تهران طوری است که می‌توان به روی آن در رابطه با تعامل با میراث فرهنگی حساب کرد. زیرا مجموع شورای شهر تهران روی این موضوع حساسیت مناسبی دارند، به‌دنبال آن هستند و یک‌سری مشکلات دارند که یکی از این مشکلات شهرداری است.

رجبعلی خسروآبادی ادامه داد: تنظیم مصوبات شورای شهر یا نظرات آن و تبدیل کردن به یک ضابطه در شهرداری کار آسانی نیست. شهرداری تهران یک‌سری کارکردهایی دارد و یک نیازمندی‌های کارشناسی باید انجام شود. به‌طور مثال بحثی با عنوان بسته‌های تشویقی در حوزه میراث فرهنگی را مطرح کردیم یا خانه‌هایی که در حوزه میراث قرار می‌گیرند. این حقوق مالکانه و تشویق‌شان برای حفظ این‌بناها که چگونه شکل بگیرد، چندین جلسه برگزار کردیم و قرار بود در این حوزه اقداماتی صورت بگیرد، اما شهرداری به این جمع‌بندی رسید که باید مطالعات بیشتری به روی این موضوع صورت بگیرد، بنابراین قراردادی بستند تا ضوابط مربوط به آن را تهیه کنند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در رابطه با ادامه این تعامل در حوزه گردشگری بیان کرد: اقداماتی از قبیل تهران کارت و تورهای گردشگری در فضای تبلیغاتی، فعالیتی، اجرایی و همکاری با سازمان میراث فرهنگی داشته است. شهرداری پیش از این هم چنین کارهایی انجام می‌داده، اما نه به وسعت حالا. این کار هم اکنون در دفاتر مسافرتی دارای مجوز استفاده می‌شود که البته بسیار متفاوت است. شهرداری به جای آن‌که تنها خودش تصدی این کار را برعهده بگیرد، از افراد بخش خصوصی که متصدی هستند و امتیاز این کار را دارند استفاده می‌کند. هم‌چنین فضای مطلوب‌تری برای توسعه گردشگری در تهران به‌وجود آمده و از این جنبه باید ممنون و قدردان شهرداری تهران باشیم.

خسروآبادی با بیان اینکه شورای شهر اعتباری با مبلغ حدود 30 میلیارد تومان به حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی اختصاص داده است، گفت: این کار قابل تقدیر است، زیرا پیش از این اقداماتی به شفافیت حالا وجود نداشته است. بنابراین، امیدواریم این اقدامات زمینه خوبی باشد تا اعضای شورای شهر در سال‌های آینده هم این عنایت را داشته باشند، گرچه این مبلغ برای شهری مثل تهران کفایت نمی‌کند و باید آن را توسعه دهند، اما در کل نسبت به قبل رشد چشم‌گیری داشته است.

او همچنین درباره اینکه این مبلغ در چه بخش‌هایی از میراث فرهنگی صرف می‌شود، اظهار کرد: بخشی از این مبلغ به موزه صنعتی، کاروانسرای شاه‌عباسی شهر ری و بخشی هم در کلاه‌فرنگی میدان عشرت‌آباد در نظرگرفته شده است و در حال حاضر بسیاری از اقدامات لازم صورت گرفته تا هرچه زودتر کارهای عمرانی آن انجام شود. اما انجام این دست از کارها ساده نیست و تا مشاور انتخاب و قرارداد آن بسته شود زمان بسیاری می‌برد. برای مثال یکی از مشکلات ما در عمارت کلاه‌فرنگی کم لطفی دوستان‌مان در حوزه نهاد نظامی مربوط است که پاسخگوی برخی از مکاتبات ما نیستند. بنابراین، باید از آنان خواهش کنیم که به توافقاتی که در این‌باره صورت گرفته توجه کنند.

این مسئول یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه را معاونت شهری حریم‌ها دانست و بیان کرد: منظور از حریم بناهایی است که به عنوان ثبتی در نظر گرفته شده‌اند و ما امکانات این را که همه آن را انجام دهیم نداریم. معاونت شهرسازی بنابر خواهش ما و زیر نظر این اداره با کمیسیون شورای شهر قراردادی بسته که در حقیقت مطالبات این مباحث را دریافت کنند.

خسرو آبادی هم‌چنین درباره دستاوردهای تهران‌گردی با احمد مسجد جامعی - رییس سابق شورای شهر در حوزه میراث فرهنگی گفت: از زمانی که آقای بهشتی رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شده است از او خواهش کردیم با توجه به محدودیت‌هایی که در مورد کمبود نیرو داریم، تهیه پرونده‌های ثبتی در تهران را قبول کنند. آقای بهشتی نیز قبول کردند که این کار را انجام دهند و در حال حاضر من در حال تهیه فهرست این اماکن هستم تا ان‌شاء‌الله با بستن یک قرارداد با مشاور این کار سرعت یابد، زیرا ما به‌شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم و زمانی که از آقای پازوکی، رییس میراث فرهنگی یک دهه قبل درباره تعداد نیروها پرسیدم، او اظهار کرد که در یک دهه قبل 130 نیرو داشته‌اند، این در حالیست که در حال حاضر معاونت استان تهران تنها 17 نیرو دارد. بنابراین کاهش تعداد نیرو به این شکل حوزه کارشناسی ما را ضعیف می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha