• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 93090302152
  • منبع : نمایندگی قزوین

ثبت ملی سه اثر طبیعی استان قزوین

ثبت ملی سه اثر طبیعی استان قزوین

ایسنا/قزوین مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: سه اثر طبیعی استان قزوین در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: سه اثر طبیعی استان قزوین در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه قزوین، محمدعلی حضرتی در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی از اقلیم و آب و هوای متنوعی برخوردار بوده و در حوزه گردشگری طبیعی نیز دارای پتانسیل‌های بسیار غنی است.

وی افزود: با ثبت این آثار طبیعی در فهرست ملی کشور می‌توانیم از حمایت مردم در جهت حفظ و نگهداری این مواریث ارزشمند بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به نقش طبیعت در جذب توریسم و ضرورت پاسداری از آن تصریح کرد: میراث طبیعی بخشی از میراث جهانی و در برگیرنده جلوه‌های منحصر به فرد است که با شناسایی و ثبت گونه‌های کمیاب و کهنسال در فهرست آثار طبیعی کشور می‌توان از قابلیت گردشگری آن برای بازدید و معرفی به علاقمندان استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به ثبت سه درخت کهنسال در فهرست آثار طبیعی کشور ادامه داد: در سومین جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تهران برگزار شد 9 اثر طبیعی از سراسر کشور معرفی شدند که از بین آن‌ها سه اثر طبیعی استان قزوین پس از معرفی و بررسی در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسید.

حضرتی تصریح کرد: سه اثر طبیعی قزوین شامل چنار کهنسال شهر سیردان در بخش طارم سفلی، اُرس کهنسال روستای لطر واقع در الموت غربی و دو درخت گردوی کهنسال روستای زواردشت در الموت شرقی بودند که توانستیم این منابع ارزشمند طبیعی را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.

مشاور فرهنگی استاندار با تاکید بر ارزش بالای ژنتیکی این آثار یادآور شد: با ثبت این آثار منحصربه فرد طبیعی نهادهای مسئول استان می‌توانند ضمن پاسداری از این گونه‌های خاص به تولید و افزایش آن‌ها در مناطق مختلف اقدام کنند تا از ارزش بالای ژنتیکی آن‌ها در ایجاد فضاهای سبز استان بهره‌مند شویم.

این مقام مسئول اضافه کرد: درخت چنار کهنسال شهر سیردان در بخش طارم سفلی با قدمت تخمینی 550 سال در کنار باغات این شهر قرار دارد و متولی آن شهرداری سیردان است.

وی خاطرنشان کرد: درخت اُرس کهنسال روستای لطر واقع در الموت‌غربی با قدمتی بالغ بر 900 سال از دیگر آثار طبیعی ثبت شده در این فهرست است که در شمال روستای لطر قرار گرفته و از نظر اهالی بسیار مقدس بوده و مراسم‌ مذهبی به ویژه‌ تاسوعا و عاشورای حسینی در کنار این درخت برپا می‌شود که در آداب، رسوم و فرهنگ اهالی روستا نقش تاثیرگذار و مهمی دارد.

حضرتی سومین اثر ثبتی را دو درخت کهنسال گردو در روستای زواردشت از بخش الموت‌شرقی برشمرد و توضیح داد: این درختان کهنسال که قدمتی بالغ بر 600 و700 سال دارند در روستای زواردشت بخش الموت شرقی و در کنار جاده ارتباطی زواردشت به اوان در فاصله‌ای کمتر از 50 متر نسبت به یکدیگر واقع شده‌اند، مهمترین ویژگی این درختان قدرت ژنتیکی بالا، عمر طولانی و تحمل شرایط مختلف رویش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha