• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93091911964
  • خبرنگار : 71191

وضعیت نامناسب نسخ خطی و قرآنی در موزه‌های کشور

وضعیت نامناسب نسخ خطی و قرآنی در موزه‌های کشور

مدیر موزه‌ ملی قرآن کریم از اداره‌ی موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست، نسخ خطی و قرآنی موجود بین دیگر آثار قرار گرفته در برخی موزه‌ی استان‌ها که به صورت نامناسب نگه‌داری می‌شوند را تجمیع، انتقال و جداسازی کنند.

مدیر موزه‌ ملی قرآن کریم از اداره‌ی موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست، نسخ خطی و قرآنی موجود بین دیگر آثار قرار گرفته در برخی موزه‌ی استان‌ها که به صورت نامناسب نگه‌داری می‌شوند را تجمیع، انتقال و جداسازی کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «فخرالدین صابری» با تاکید بر این‌که موزه‌ی ملی قرآن کریم از طرح تجمیع آثار نفیس قرآنی در سطح کشور استقبال می‌کند، گفت: در برخی از موزه‌ها از جمله موزه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها نسخ خطی قرآن کریم در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شوند و شرایط لازم برای نگهداری آثار را ندارند. این آثار ملی و متعلق به تمام مردم است و اگر سازمان میراث فرهنگی بتواند جهت تجمیع آثار در یکجا برنامه‌ریزی کند، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از اداره‌کل موزه‌‎ها می‌خواهیم به منظور حفظ و مراقبت از نسخ ارزشمند خطی قرآن کریم که در برخی از موزه‌های استان‌ها، در کنار دیگر اشیا و آثار غیرمرتبط با نسخ خطی و قرآنی و به شکل نامناسب نگهداری می‌شوند، برنامه‌ریزی مناسبی با هدف تجمیع، انتقال و جداسازی این نسخ صورت گیرد، چون این حرکت یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای حفظ مواریث فرهنگی مکتوب محسوب می‌شود.

او عرضه‌ی آثار و نسخ خطی قرآنی که دارای قدمت تاریخی هستند و از نظر کتابت، تذهیب و صفحه‌آرایی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند را موضوعی جذاب برای علاقمندان به آثار تاریخی و دینی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها موزه تخصصی قرآن در کشور «موزه ملی قرآن کریم» با آثار و مجموعه‌ی نسخ خطی قرآن، ادعیه و دیوان‌های شعری است، موقعیت بسیار مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موجود در کاخ‌ها و موزه‌ها به صورت فصلی و همچنین در مناسبت‌های مختلف سال است تا مردم با مجموعه‌های ارزشمند نسخ خطی قرآن کریم در موزه‌های کشور آشنا شوند.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث ترویج فرهنگ قرآنی و معرفی کاتبان هنرمند و متعهدی می‌شود که با نبود امکانات در قرن‌های گذشته برای کتابت قرآن تلاش کرده‌اند و آنها را در اندازه‌های مختلف کتابت کرده‌اند.

مدیر موزه‌ی ملی قرآن کریم همچنین برگزاری نمایشگاه‌های با عنوان آثار ارزشمند و نسخ خطی قرآن که از قرون گذشته باقی مانده و با دقت ویژه به کتابت، تذهیب و صفحه آرایی آن پرداخته شده را نشان دهنده این دانست که در طول تاریخ شیعه با تاسی به حدیث پیغمبر اسلام (ص) درخصوص تمسک به قرآن و اهل بیت و توجه به هر دو موضوع در کنار یکدیگر حرکت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha