• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93110100202
  • خبرنگار : 71021

چرا بانک‌ها به هتل‌ها بی‌توجهند؟

چرا بانک‌ها به هتل‌ها بی‌توجهند؟

رییس اتحادیه هتلداران استان اصفهان گفت: ساخت هتل کم‌مخاطره‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است، اما نمی‌دانم چرا بانک‌ها وارد عمل نمی‌شوند؟

رییس اتحادیه هتلداران استان اصفهان گفت: ساخت هتل کم‌مخاطره‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است، اما نمی‌دانم چرا بانک‌ها وارد عمل نمی‌شوند؟

مهدی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا،‌ اقامت و پذیرایی را مهم‌ترین حلقه‌ صنعت گردشگری دانست و افزود: نیاز به ساخت 400 هتل در کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله همان‌طور که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده، کاملا احساس می‌شود مخصوصا حالا که شرایط ورود گردشگران و سرمایه‌گذاری رو به‌ رشد است؛ اما وظیفه دولت این وسط چیست؟ به نظرم دولت باید به وضعیت تسهیلات بانک‌ها سریع‌تر رسیدگی کند.

وی با اشاره به چالش‌های مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی به پروژه‌های هتل‌سازی‌ اظهار کرد: بانک‌ها باید به شکل بهتری تسهیلات بدهند تا سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند. بانک‌ها باید بدانند که سرمایه‌گذاری در هتل‌ ضریب اطمینان بالا و مخاطرات کمتری دارد، با این حال نمی‌دانم چرا آن‌ها در این حوزه فعالیتی نکرده‌اند. بانک‌ها منتظرند دولت اعتبار بدهد، اما چرا خودشان تسهیلات مناسب اختصاص نمی‌دهند؟

نریمانی اضافه کرد: تسهیلات بانک‌ها با سودی که اختصاص می‌دهند فاصله دارد، مثلا این تسهیلات با سود 27 درصد داده می‌شود، ولی بازپرداخت آن با بهره‌ی 34 درصد محاسبه می‌شود.

او تاکید کرد: اگر دولت به ارزآوری و صادرات خدمات گردشگری اطمینان دارد، باید آن را در اولویت قرار دهد و برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تامین اعتبار کند و در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا این مشکل حل شود.

رییس اتحادیه هتلداران اصفهان در پاسخ به این پرسش که چگونه از دولت با این بودجه و اعتبار محدود می‌توان انتظار داشت از سرمایه‌گذاران گردشگری و هتلداری حمایت کند؟ اظهار کرد: همیشه که نمی‌توان منتظر بخش خصوصی ماند. در کشورهایی که گردشگری جایگاه بالایی دارد دولت‌ها حمایت کرده‌اند. دولت ما هم باید شرایط را فراهم کند. در گردشگری یکسری قوانین دست و پاگیر داریم که اگر واقعا می‌خواهد گردشگری درآمد ایجاد کند و در حساب‌های اقماری لحاظ شود دست‌کم آن‌ها را کم و یا حذف کند.

او سپس با اشاره به اوضاع پروژه‌های هتل در استان اصفهان به عنوان قطب اصلی گردشگر پذیر ایران، گفت: در اصفهان فعلا هیچ پروژه‌ی گردشگری و هتل نیست که متوقف شده باشد‌؛ اما مساله آن است که این پروژه‌ها سرعت لازم را ندارند. در هر حال ضرورت دارد بخش خصوصی حمایت شود، چون با این سودهای بانکی سرمایه‌گذاران به سختی می‌توانند وارد عمل شوند، البته این شرایط فقط شامل حال گردشگر نمی‌شود‌. دشواری‌های تسهیلات بانکی تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری را تحت شعاع قرار داده و دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی و تعادل را برقرار کند.

وی اضافه کرد: در اصفهان ده‌ها پروژه‌ی گردشگری و هتل در حال ساخت است‌، درخواست‌های جدید هم ارائه شده، ولی ضرورت دارد سرعت آن‌ها بیشتر شود.

نریمانی همچنین بیان کرد: در گردشگری، موضوعی با عنوان توسعه پایدار مطرح است، یعنی اگر به این اصل اعتقاد داریم پس باید سرمایه‌گذارانی را که هم‌اکنون فعال هستند‌، حظ کنیم‌، چون حفظ سرمایه‌گذارانی که تحت فشار و زحمت درحال کار هستند، ضمن ایجاد اشتغال‌ به جذب سرمایه‌گذاران بیشتر نیز منجر می‌شود.

رییس اتحادیه هتلداران اصفهان گفت: دولت باید به این بخش گردشگری تخصصی فکر کند، هتلداران هم به عنوان اتاق فکر در کنار دولت باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha