• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 93121307782
  • منبع : نمایندگی قم

گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی در بیروت

مبلغی: گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت فرصتی به نفع معنویت و بشریت است

مبلغی: گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت فرصتی به نفع معنویت و بشریت است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: امروز باید و می‌شود که گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت عمق بیشتری پیدا کند و در شرایط حساس کنونی، این گفت‌وگو به مثابه یک فرصت برای خدمت به معنویت و بشریت قرار داده شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: امروز باید و می‌شود که گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت عمق بیشتری پیدا کند و در شرایط حساس کنونی، این گفت‌وگو به مثابه یک فرصت برای خدمت به معنویت و بشریت قرار داده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در ششمین دور گفت‌وگوی اسلام با مسیحیت در کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در کشور لبنان افزود: به دلیل اینکه اتباع مسیحیت و اسلام بیشتر از اتباع ادیان دیگر است گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در میان گفت‌وگوهای دینی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: رابطه صمیمی فی مابین این دو دین، بیش از رابطه اتباع ادیان دیگر است و سوم اینکه سابقه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در تاریخ بیشتر و گسترده‌تر بوده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طائفه اندیشی دینی دارای سه نمود "تکفیرگرایی دینی" ، "انسان گریزی دینی" و "خشونت گرایی دینی" است.

وی با اشاره به مؤلفه‌های طائفه اندیشی دینی گفت: یکی از این مولفه‌ها عبارت است از اقدام اتباع یک مذهب یا یک دین به مصادره کردن خدا به نفع خود.

وی گفت: طائفه اندیشان بر این تصورند که خداوند مختص به آنهاست و غیرآنان فاقد علقه و ارتباط با خداوند هستند و خداوند هم عنایتی به غیر آنها ندارد.

مبلغی ادامه داد: اتباع هر دین می‌توانند و باید بر درستی دین خود استدلال کنند (از باب مسئول بودن در قبال دین مقبول) اما این پندار که غیر آنان فاقد توجه به خدا هستند ناورا ست.

وی با استناد به آیه 64 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که انسان فراتر از وضعیت دینی او، طرف یا موضوع سخن خداوند قرار گرفته است، توجه انسان به خدا در شرایط سخت؛ مثل کشتی در حال غرق شدن (شرایطی که قرآن به آن توجه کرده است) توجه از خاستگاه دین خاصی نیست بلکه مطلق توجه کنندگان به خداوند مقصود است.

مبلغی اظهار کرد: "یا ایها الناس" بخش مهمی از خطاب‌های قرآنی را تشکیل می‌دهد و این نشان می‌دهد که خداوند گذشته از رابطه‌هایی که با درون اشخاص مختلف از هر قوم و دین دارد، حتی در فضای قرآن که کتاب آسمانی متعلق به دین اسلام است با انسان رابطه برقرار کرده است، ارتباطی در قالب سخن گفتن با او، نه از آن باب که مسلمان است بلکه از آن باب که انسان است و دلیل بر این امر آن است که در مواردی از این خطاب‌ها "توصیه‌های فرای دینی خاص" مثل توصیه به داشتن احسان نسبت به پدر و مادر ارائه شده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: خداوند دوست ندارد به بهانه تعلق داشتن به یک دین (هر چند آن دین مقبول و درست باشد)، بر سر خداوند نزاع دینی راه بیافتد.

مبلغی یکی دیگر از نمودهای طائفه اندیشی را مصادره مقدسات دینی ذکر کرد و گفت: "قداست معبد" از جلوه‌های مهم قداست دینی است، گاه این قداست از سوی اتباع یک دین مصادره می‌شود و آنها نگاه غیرقداست آمیز به معابد ادیان دیگر پیدا می‌کنند در حالی که از قرآن کریم به وضوح، قداست داشتن معابد دینی ادیان سماوی به دست می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha