• دوشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94012408617

«بازی بزرگ» ایران در ونیز

«بازی بزرگ» ایران در ونیز

در نشست پنجاه‌وششمین دوسالانه بین‌المللی ونیز بر حضور قدرتمند ایران، خروج هنرمندان تجسمی از انزوا و معرفی هنرمندان جوان و آثار آن‌ها در این رویداد بین‌المللی تأکید شد.

در نشست پنجاه‌وششمین دوسالانه بین‌المللی ونیز بر حضور قدرتمند ایران، خروج هنرمندان تجسمی از انزوا و معرفی هنرمندان جوان و آثار آن‌ها در این رویداد بین‌المللی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، مجید ملانوروزی، سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: مهم‌ترین اتفاق تجسمی دنیا در دوسالانه ونیز خلاصه می‌شود. ما پیش از این شش دوره در این دوسالانه حضور داشتیم، اما به دلایل مختلف نتوانستیم این حضور را استمرار ببخشیم. دولت یازدهم بنا دارد هنر ایران را در مهم‌ترین رویدادهای هنری جهان مشارکت دهد.

او ادامه داد: با توجه به امکانات و بودجه‌ای که در دست ما است، از نگارخانه‌ها و حامیان فرهنگی کمک گرفتیم تا شاهد حضور ایران در این دوسالانه باشیم. بنیاد هنری فیض‌نیا که قرار بود امسال به‌صورت خصوصی در این دوسالانه شرکت کند در تعاملی با وزارت ارشاد به‌عنوان حامی مالی در کنار ما خواهد بود. بنابراین غرفه کوچک 100 متری ایران در سال‌های گذشته، امسال به یک غرفه 2000 متری تبدیل شده و ایران پس از ایتالیا بزرگ‌ترین غرفه را در دوسالانه ونیز دارد.

ملانوروزی همچنین بیان کرد: امسال 49 هنرمند که 30 نفر از آن‌ها ایرانی و 19 نفر غیرایرانی از کشورهای هند، افغانستان، ‌پاکستان، ‌عراق و جمهوری آذربایجان هستند، در این دوسالانه شرکت می‌کنند. هدف ما از حضور هنرمندان خارجی در این رویداد، نشان دادن وسعت و گستردگی فرهنگ ایران در آثار هنری منطقه است. امسال آثاری از هنرمندانی مانند محمد احصایی، جمشید بایرامی، سمیرا علی‌خان‌زاده، محمود بخشی و ... در رشته‌های عکس، خوشنویسی و حجم آثاری در دوسالانه ونیز به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین بخشی با عنوان معماری ایران در دوسالانه حضور دارد که سعی داریم غرفه آن را برای دوسالانه معماری سال آینده حفظ کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی حضور دوباره ایران در این رویداد هنری گفت: دو دوره قبل از انقلاب، دو دوره در زمان آقای شالویی و دو دوره در زمان آقای سمیع‌آذر، ایران در ونیز حضور داشت. با توجه به این‌که هر دوره، سیاست‌های خاص خود را دارد سعی کردیم براساس شرایط، هنرمندان ایران و آثارشان را به دنیا معرفی کنیم. امسال سال حماسه هنری ما است و فکر می‌کنم به اندازه 30 سال گذشته می‌توانیم در عرصه هنرهای تجسمی معاصر حرف داشته باشیم. در این صورت، هنرهای تجسمی از انزوا خارج و به دنیا معرفی می‌شود.

«بازی بزرگ» ایران در ایتالیا

در بخش دیگری از این نشست، مارکو منگوتزو، منتقد هنری و کیوریتور غرفه ایران در دوسالانه ونیز درباره‌ی هنر ایران و لزوم شناساندن آن به دنیا اظهار کرد:‌ اولین بار نیست که ایران در دوسالانه ونیز شرکت می‌کند؛ اما این دوره پرقدرت‌ترین و با صلابت‌ترین حضور این کشور در دوسالانه ونیز است، هم به لحاظ بزرگی غرفه و هم عظمت گسترده‌ای که پروژه ارائه شده از طرف ایران دارد. ما در دوره‌ای هستیم که چشم دنیا به ایران است و این معرفی فقط مختص هنر نیست. دوسالانه ونیز فرصت مناسبی است تا جامعه ایران که مورد کنجکاوی مردم دنیا است به خوبی معرفی شود. بر این اساس سعی کردیم با روایتی دوگانه، جامعه هنری پیچیده و متنوع ایران را به دنیا بشناسانیم و نگاه غیردقیقی را که به آن وجود دارد، اصلاح کنیم.

او درباره‌ی این نگاه دوگانه توضیح داد: حضور ایران در دوسالانه ونیز شامل دو بخش است؛ یک بخش حضور هنرمندان پیشکسوت و مطرح ایران است که در دنیا شناخته‌شده هستند و هدف ما از برگزاری آن، جلوه بخشیدن و مطرح کردن بیشتر آن است. بخش دوم با عنوان «بازی بزرگ» به مجموعه‌ای از هنرمندان اختصاص دارد که باید در دنیا شناخته شوند و آثارشان دیده شود. بازی بزرگ برگرفته از عبارتی است که در سال‌های 1800 باب شد و روسیه و بریتانیا در آن دوره بر سر منطقه‌ای که ایران در آن قرار دارد، با هم مناقشاتی داشتند. ما از این قضیه تاریخی الهام گرفتیم تا منطقه‌ای را که ایران در آن وجود دارد در دوسالانه ونیز به درستی معرفی کنیم.

منگوتزو همچنین بیان کرد: جذابیت و توانایی هنر ایران به حدی است که می‌تواند از نظر هنری و ژئوپلیتیک تأثیرگذار باشد و میزان قدرت مانور فرهنگی ایران را نشان دهد. هدف ما در این دوسالانه بیان هنری و نمایش فرهنگ پذیرا، گشوده و جهان شمول ایران است. امسال غرفه ایران در دوسالانه ونیز در بخش خوبی از شهر قرار دارد. متأسفانه به‌خاطر این‌که غرفه‌های موجود در باغ اصلی تک وضعیتی هستند جایی برای ساخت غرفه جدید نیست و ما توانستیم غرفه بزرگی برای ایران را در نقطه خوبی از شهر تدارک ببینیم.

قدرتمندترین حضور ایران در دوسالانه ونیز

مزدک فیض‌نیا، کیوریتور دیگر غرفه ایران در دوسالانه ونیز و موسس بنیاد هنری فیض‌نیا نیز درباره حمایت مالی این بنیاد از حضور ایران در دوسالانه ونیز گفت: تمام تلاش ما این است که تفکر غیرانتفاعی در حمایت از هنر ایران را تحقق ببخشیم. دوسالانه ونیز فرصت مناسبی برای برقراری دیالوگ هنری بین ایران و دنیا است. امسال ایران قدرتمندترین حضور خود را در این دوسالانه خواهد داشت.

مهرداد زواره محمدی، مدیر بخش معماری ایران در دوسالانه ونیز نیز با ارائه گزارشی از حضور معماری ایران در این رویداد هنری اظهار کرد: بینال ونیز امسال با اکسپو میلان همزمان شده و ایران می‌تواند حضور قوی‌تری در این دو رویداد داشته باشد. 30 میلیون مخاطب اکسپو میلان و نزدیکی دو شهر ونیز و میلان می‌تواند راهی برای معرفی هنر ایران در دنیا باشد.

پنجاه‌وششمین دوره دوسالانه ونیز 15 اردیبهشت‌ماه در ایتالیا برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha