• سه‌شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۶:۱۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94021508180
  • خبرنگار : 71410

یک نوازنده دیگر ارکستر سمفونیک را ترک کرد

یک نوازنده دیگر ارکستر سمفونیک را ترک کرد

رضا ناژفر که به دعوت علی رهبری برای نوازندگی در ارکستر سمفونیک به ایران آمده بود‌، این ارکستر را ترک کرد و به اتریش بازگشت.

رضا ناژفر که به دعوت علی رهبری برای نوازندگی در ارکستر سمفونیک به ایران آمده بود‌، این ارکستر را ترک کرد و به اتریش بازگشت.

این فلوت‌نواز در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا‌، اظهار کرد: وقتی آقای رهبری - مدیر هنری ارکستر سمفونیک - به ایران آمد، به من هم گفت که تمایل دارد به ارکستر بیایم و با او همکاری کنم. البته من گفتم وقت کافی برای این کار ندارم. ایشان در رسانه‌ها مطرح کردند که قرار است، من فلوت اول ارکستر را اجرا کنم، درصورتی که من برای این کار برنامه‌ریزی نکرده بودم.

او ادامه داد: سرانجام برای اجرای سمفونی 5 و یک رسیتال به ایران آمدم و جالب است بدانید، آقای رهبری که در چند گفت‌وگوی رسانه‌یی از من به‌عنوان بهترین نوازنده‌ی فلوت یاد کرده بود، عذر من را خواست.

ناژفر درباره‌ی جزییات این رویداد توضیح داد: تمرینات ایشان بسیار طولانی بود و نوازندگان را مدت زیادی تمرین می‌داد. در یک مهمانی‌ که من و همسرم آنجا حضور داشتیم، آقای رهبری خطاب به ما گفت، ببینید که نوازندگان ارکستر چگونه با جان و دل ساز می‌زنند! همسر من هم در جواب به آقای رهبری گفت که بچه‌ها جرأت ندارند به شما چیزی بگویند. در عین حال، او معتقد بود که در همه جای دنیا، رهبران همین‌گونه ارکستر را تمرین می‌دهند.

وی افزود: من در همه جای دنیا کار کرده‌ام و می‌دانم که روند تمرین اصلا این‌گونه نیست. در اروپا دو ساعت تا دوساعت و نیم تمرین می‌شود و به اندازه‌ی کافی هم به نوازنده استراحت می‌دهند. یک نوازنده نمی‌تواند چهار ساعت ساز بزند. روز بعد از آن مهمانی آقای رهبری به من ایمیل زد و گفت، سطح کاری شما و همسرتان پایین است و دیگر تمایلی ندارد با ارکستر همکاری کنیم.

این نوازنده‌ی فلوت ساکن وین اتریش توضیح داد: ساعت‌های تمرین ما با ارکستر پر از استرس بود و بحث‌های لفظی نیز درمی‌گرفت. این در حالی است که در هیچ جای دنیا چنین رفتارهایی مرسوم نیست.

ناژفر درباره‌ی نوازندگان سازهای بادی ارکستر نیز گفت: من قبل از ورودم به ایران چیزهای خوبی درباره‌ی نوازندگان بادی نشنیده بودم، اما باید بگویم ما در این کشور خیلی فلوتیست خوب داریم. نوازندگان آبوا، کلارینت‌، فلوت‌ و ... عالی هستند. این بچه‌ها فقط به محبت نیاز دارند. برای من ارکستر سمبل یک خانواده است و نوازندگان اعضای آن خانواده هستند. فکر می‌کنم، کنسرت‌مایستر همان مادر خانواده و رهبر ارکستر هم پدر خانواده است. برای یک پدر هم هیچ‌چیز به اندازه بچه‌هایش مهم نیست.

او درباره‌ی ادغام ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی نیز اظهار کرد: این موضوع ناراحت‌کننده‌ است که آقای رهبری می‌خواهد یک شبه و با یک حرکت، ارکستر ملی را از بین ببرد. در صورتی که بافت ارکستر ملی با ارکستر سمفونیک تفاوت دارد و رپرتوآر آن‌ها نیز متفاوت است.

این هنرمند با بیان این‌که اگر آقای رهبری کار ما را زیر سوال برده است، اهمیت ندارد، گفت: من دلم برای این نوازندگان می‌سوزد، این‌ها هنرمندان مملکت هستند و هر کدام شخصیتی برای خودشان دارند. شرایطی که اکنون در ارکستر حاکم شده، غیردوستانه و بسیار اشتباه است. نباید فراموش کنیم که آقای فرهاد فخرالدینی - رهبر سابق ارکستر ملی - 30 سال برای این ارکستر زحمت کشیده است.

به گزارش ایسنا، رضا ناژفر مدرس و نوازنده‌ی پیشکسوت فلوت است. او سابقه‌ی همکاری با ارکستر تئاتر وین، کنسرواتوار اینسبروک و کنسرواتوار پرینر را دارد.

در هفته‌های اخیر نوازندگانی مانند ارسلان کامکار، پدرام فریوسفی، آیدین احمدی‌نژاد و نیلوفر محبی از ارکستر سمفونیک جدا شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۵ ۰۹:۰۹

باز هم يک قارچ در عرصه کشور رشد کرد و کانال هاي خاص خود را بالا کشيد. نکند ب. ز. باشد؟ شايد هم م. ر. ديگر !!

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۵ ۱۲:۲۷

ادغام ارکستر ملي در ارکستر سمفونيک مانند مخلوط کردن شله زرد با آش رشته است. حاصل کار افتضاح در مي آيد. تجسم کنيد خنده تان مي گيرد شايد هم گريه. چهار مضراب باخ سمفوني شماره پنج در راست پنجگاه درياچه قو در مايه دشتي کاپريچيو اجرا بشود توي ارکستر تنبک هم باشد. چه مي شود. لطف کنيد براي سلامت مردم اينکار را نکنيد. آنقدر مي خندند آپانديس شان مي ترکد بايد اورژانسي عملش کنند.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۲۲:۳۸

لازم مي دانم چند نکته را يادآوري کنم: - مدت زمان تمرين ارکسترها بر اساس قوانين اتحاديه ها و قرارداد نوازنده مشخص ميشود. اگر نوازنده استخدام دائم است ساعات کاري (تمرين، اجرا و...) در قراردادها بايد ذکر شود و اگر نوازنده ميهمان است بر اساس نرخ هاي مصوب و قوانين اتحاديه ها عمل ميشود. در اکثر کشورها دستمزد براي نوازنده هاي ميهمان و آزاد بر اساس دو ساعت و نيم تمرين تعيين شده و در صورت بالاتر رفتن زمان تمرين يا اجرا بايد با نوازنده ها توافق کرد. برخي ارکسترها صبح و عصر تمرين مي کنند و به جاي آن در طول هفته چند روز کار مي کنند‌ (مجموع اجراها تمرينات). - سطح نوازندگان بادي چوبي ساکن تهران به خصوص ابوا، باسون (فاگوت) و فلوت از استانداردها بسيار پايينتر است، وضعيت بادي برنجي هم تعريفي ندارد. نوازندگي جناب ناژفر را هم ديديم و شنيديم. با اين سطح نوازندگي ايشان در ارکسترهاي درجه چند آسياي ميانه و اروپاي شرقي هم پذيرفته نخواهند شد. به آهنگسازي و تدريس تئوري مشغول باشند بهتر است.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۲۲:۳۹

ادامه: شخصا خوشحال مي شوم اگر شخصي با اخلاق بهتر و در همين سطح، رهبري ارکستر سمفونيک را به عهده بگيرد اما متاسفانه در بين رهبران ايراني فقط علي رهبري در حدي است که دانش و تخصص لازم براي اداره اين ارکستر را دارد. استخدام رهبران درجه يک نياز به صرف هزينه سالانه چندصد هزار دلاري دارد، اما داستان به همينجا ختم نمي شود: رهبر درجه يک نوازنده درجه يک (حداقل کنسرت مايسترها و پرينسيپال ها) هم مي خواهد که تعدادشان در تهران انگشت شمار هم نيست!