• دوشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۴:۲۱
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 94022111939
  • خبرنگار : 71379

خروج اولین دانشکده طب از ایستگاه فراموشی

خروج اولین دانشکده طب از ایستگاه فراموشی

ایسنا/تهران ساختمان چوبی دانشگاه ارومیه به عنوان نخستین دانشکده طب ایران این روزها حال و روز خوبی ندارد. ساختمانی که می‌تواند یکی از بهترین موزه‌های کشور باشد گویا در ایستگاه فراموشی متوقف شده است.

ساختمان چوبی دانشگاه ارومیه به عنوان نخستین دانشکده طب ایران این روزها حال و روز خوبی ندارد. ساختمانی که می‌تواند یکی از بهترین موزه‌های کشور باشد گویا در ایستگاه فراموشی متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نخستین دانشکده طب ایران ساختمانی در دو طبقه با پله‌های چوبی و درهای قدیمی است که دانشجویان زیادی وارد آن شده و به عنوان پزشک از آن خارج شده‌اند و قطعا هم‌اکنون در بهترین مطب‌های شهرهای کشور طبابت می‌کنند، ساختمانی که روزگاری محل کسب علم و دانش بوده امروز با بی‌مهری‌هایی مواجه شده و به دلیل نرسیدن اعتبارات مورد نیاز برای مرمت به سمت متروکه شدن پیش می‌رود.

این ساختمان از آن دسته از اولین‌هایی است که باید آن را نه در قاب خاطره بلکه در قاب توجه ویژه بگذاریم، ساختمان نخستین دانشکده طب ایران امروز محتاج نگاه مهربان مسئولان است شاید فردا تزریق اعتبار نوش‌دارویی باشد پس از مرگ سهراب.

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: نخستین دانشکده طب کشور قرار است تبدیل به یک موزه تخصصی طب شود، هم‌اکنون وضعیتش اضطراری نیست هر چند که ما به وضعیت موجود آن هم حساس هستیم.

وی از امضای توافقنامه سه‌جانبه‌ای میان دانشگاه ارومیه، استانداری و میراث فرهنگی خبر داد و تصریح کرد: بر اساس این توافق قرار است استاندار اعتبار لازم برای مرمت این دانشکده را در بودجه 94 ببیند و ریاست دانشگاه ارومیه هم با توجه به درک اهمیت موضوع قرار است همکاری لازم را داشته باشد تا مرمت اضطراری و استحکام‌بخشی بنا آغاز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌ غربی افزود: منتظریم بخشی از اعتباری که لازم است اختصاص یابد تا بتوانیم سریع کار امانی را آغاز کنیم، ان‌شاءالله تا شهریورماه امسال و قبل از شروع سال تحصلی این بنا را آماده می‌کنیم، ضمن این‌که دانشگاه هم متعهد شده است کار تجهیز این موزه را انجام دهد تا به عنوان اولین موزه طب راه‌اندازی شود.

جباری افزود: قرار است با همکاری دانشگاه ارومیه اولین اشیا و لوازم تاریخی مرتبط با طب از مراکز آموزشی، علمی و بیمارستانی سطح کشور جمع‌آوری شود و در این موزه به معرض نمایش قرار گیرد.

عمارت مسکن طبیب احیا می‌شود

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: قرار است ساختمان نخستین مرکز طب ایران به همان شکل قدیمی صد و اندی سال پیش که عمارت مسکن طبیب نام داشت احیا و تبدیل به موزه شود. کل پردیس دانشگاه ارومیه قرار است به حالت اولیه خودش که باغ قشنگی به نام دلگشا بوده احیا شود و مورد بازدید عموم قرار گیرد.

رحیم حب‌نقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به هماهنگی‌ها و توافق انجام شده با استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان اظهار کرد: استاندار از ایجاد این موزه حمایت کرده و در اولین قدم بازسازی‌هایی در این سازمان انجام شده است اما از آنجاکه ساختمان قدیمی و تیرچوبی است نیاز به اصلاحات و تعمیرات اساسی دارد.

وی افزود: به محض تحویل ساختمان نسبت به انجام تعهدمان در خصوص تجهیز این موزه اقدام خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه ارومیه هم زمان آغاز به کار این موزه را بر اساس زمان‌بندی اداره کل میراث فرهنگی قبل از آغاز سال تحصیلی جدید اعلام و تصریح کرد: امیدوارم این کار در موعد مقرر انجام شود، علاوه بر این قرار است ساختمان‌هایی که طی سال‌های اخیر در اطراف این ساختمان ساخته شدند تخریب شوند تا این ساختمان به همان حالت اولیه‌ی خودش که دارای باغ موزه هم بود بازگردد.

حب نقی افزود: نخستین موزه طب کشور و باغ موزه اطرافش پس از افتتاح برای بازدید عموم آزاد خواهد بود.

وی از عملکرد شهرداری در خصوص ایجاد فضای سبز و باغ پرندگان گلایه کرد و گفت: شهرداری مقداری بدقولی کرده است قرار بود اینجا باغ پرندگان ایجاد و فضای سبز احیا شود، اما متاسفانه شهرداری با محدودیت مالی مواجه شده و کار با تاخیر انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه ارومیه با ابراز تاسف از هرس غیراصولی درختان چنار کهنسال دانشگاه گفت: درختان چنار زیبای این دانشگاه در حال خشک شدن هستند، لذا در همان جلسه تاکید کردم که برای ترمیم این درختان و فضای سبز هم باید اقدام شود، اما به دلیل قرار داشتن در فصل زادآوری پرندگان این کار با یک ماه تاخیر انجام می‌شود.

حب نقی در پایان از پیگیری موضوع توسط خبرنگار خبرگزاری ایسنا تشکر و ابراز امیدواری کرد که رویای دانشگاه برای داشتن این موزه و باغ موزه به واقعیت بپیوندد.

گزارش: آزیتا کریمی خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha