• پنجشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94032816366
  • خبرنگار : 71191

اقدامات پاسدارانه برای دو اثر جهانی ایران

اقدامات پاسدارانه برای دو اثر جهانی ایران

«ایجاد پنج خانه نقالی و همچنین ایجاد یک پایگاه و یک کارگاه برای آموزش و پژوهش روی مهارت لنج‌سازی ایرانیان در خلیج فارس از مصوبات دومین کارگروه ملی میراث ناملموس ایران بود.»

«ایجاد پنج خانه نقالی و همچنین ایجاد یک پایگاه و یک کارگاه برای آموزش و پژوهش روی مهارت لنج‌سازی ایرانیان در خلیج فارس از مصوبات دومین کارگروه ملی میراث ناملموس ایران بود.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «نقالی» و «مهارت‌های لنج‌سازی در خلیج فارس» دو اثر جهانی میراث ناملموس ایران در یونسکو، موضوع دومین جلسه کارگروه ملی میراث ناملموس با حضور نمایندگان برخی از دستگاه‌های دولتی در هفته گذشته و در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود که با هدف انجام اقدامات پاسدارانه، دستوراتی در سطح کشور مصوب و مراحل حفاظت و توجه به این دو اثر در گزارشی تهیه و به یونسکو ارسال شد.

پایگاهی برای آموزش و پژوهش لنج‌سازی

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی تصمیمات گرفته شده در این جلسه اظهار کرد: بر این اساس ایجاد پایگاه موضوعی و پژوهشی «مهارت و فناوری ساخت لنج در خلیج فارس» مصوب و قرار شد‌ در سه استان خوزستان‌، بوشهر و هرمزگان که سازنده لنج هستند، این اقدام عملیاتی شده و هر کدام وظیفه‌ای را برعهده بگیرند. همچنین استان هرمزگان پذیرفت تا در جزیره قشم و در مجموعه لافت کارگاه «آموزش و ترویج مهارت لنج‌سازی» برگزار کند. استان بوشهر نیز موزه‌ای برای توسعه مهارت‌های لنج‌سازی ایجاد می‌کند و بوشهر و خوزستان زیرنظر هرمزگان در این زمینه فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

به گفته‌ی وی، مصوب شد سازمان کشتی‌رانی، سازمان بنادر‌ و مناطق آزاد‌ اطلاعات به دست آمده و اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام شده را به صورت گزارش‌های دوره‌ای به یونسکو ارسال کنند. همچنین مرکز میراث ناملموس متعهد شد کارگاهی در روز ملی دریانوردی در این زمینه در مهرماه برگزار کند.

نقالی در ماه مبارک رمضان

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره‌ی تصمیمات گرفته شده درباره‌ی «آیین نقالی»، اظهار کرد: در این کارگروه مصوب شد دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش رویدادهایی فرهنگی در این زمینه را معرفی و حتی در ماه مبارک رمضان آن را در برخی مکان‌ها اجرایی کنند.

به گفته‌ی طالبیان، قرار است با حمایت وزارت ارشاد به مدت سه تا پنج شب در قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی، رویدادهای فرهنگی نقالی‌، پرده‌خوانی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای با هدف معرفی میراث فرهنگی به خصوص در دهه آخر ماه رمضان برپا شود.

او تاکید کرد: همچنین قرار شد کارگاهی درباره این موضوع و با هدف ظرفیت‌سازی مرکز میراث ناملموس و معاونت میراث فرهنگی برای همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برگزار و افرادی معرفی شوند تا عملیات سیاه‌برداری‌، پرده‌نویسی و شناسایی موضوعات مربوط به میراث ناملموس را انجام دهند.

مسؤول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی همچنین از ایجاد پنج خانه نقالی در پنج منطقه شمال‌، جنوب‌، شرق‌، غرب‌ و مرکز تهران خبر داد و گفت: در این کارگروه قرار شد تا این خانه‌ها که با معرفی میراث فرهنگی و به وسیله‌ی وزارت ارشاد برپا می‌شوند وظیفه معرفی نقالی در سطح ملی را برعهده بگیرند.

طالبیان همچنین از بررسی پرونده چوگان و طب سنتی در این کارگروه خبر داد و گفت: در این جلسه گزارش‌هایی از پیشرفت کار در این دو حوزه مطرح و قرار شد چگونگی ظرفیت‌سازی طب سنتی و پرونده‌ای در خور فرمت‌های یونسکو از این آیین پزشکی تهیه و به یونسکو فرستاده شود.

وی تاکید کرد: البته بحث تهیه این پرونده به صورت مشترک یا جداگانه توسط ایران در آینده نزدیک بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دو اثر ناملموس «نقالی» و «مهارت‌های سنتی ایرانیان در لنج‌سازی و لنج‌رانی در خلیج فارس» ششم آذرماه 1390 در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha